Skrotcyklar blir hyrcyklar för studenter

Cyklar som skulle ha slängts blir i stället hyrcyklar för studenter på Lappkärrsberget i Stockholm. Cyklar som samlats in vid cykelrensningar har rustats upp och kan nu hyras av studenter via en app. Det är Stockholms studentbostäder som står bakom initiativet som är det första i sitt slag.

– Vi tittar hela tiden på hur vi kan bidra till ett bättre studentliv för de som bor hos oss och det här känns som ett spännande projekt. Det går också hand i hand med vår hållbarhetssatsning, säger Mattias Carrass, vd på Stockholms studentbostäder.

I ett första pilotprojekt kommer tio cyklar att placeras ut på Lappkärrsberget vid Stockholms universitet. Studenterna kan hyra cyklarna via en app som tillhandahålls av företaget Frekis. I appen ser studenten var det finns lediga cyklar och kan sedan låsa upp cykeln med hjälp av appen. Att hyra en cykel kommer att kosta 5 kronor per timme eller 15 kronor för en hel dag.

– Vi vet att hållbarhet är en viktig fråga för studenter och att vi kan återanvända cyklar som annars hade skrotats känns helt rätt. Vi erbjuder cyklarna väldigt billigt för att möjliggöra dem för alla, säger Marlene Lundkvist, kund- och marknadschef på Stockholms studentbostäder.

De cyklar som hyrs ut har fått sig en rejäl upprustning med nya kedjor, slangar, däck och olja vid behov. Cyklarna kan parkeras i vissa godkända zoner som i ett första skede finns på Lappkärrsberget, vid Stockholms universitet och vid Kungliga tekniska högskolan.

Fakta hyrcyklar

• Pilotprojektet är ett samarbete mellan Stockholms studentbostäder och Frekis.
  • Tio cyklar placeras ut på Lappkärsberget i Stockholm.
  • Att hyra en cykel kostar 5kr/timme eller 15/dag.
  • Cyklarna låses upp och hyrs via en app

Stockholms studentbostäder har funnits i över 60 år och är störst på studentbostäder i Sverige med över 8000 bostäder i sitt bestånd. Företaget förvaltar, förmedlar och bygger studentbostäder.

Stockholms studentbostäder erbjuder allt ifrån korridorsrum till ettor och familjelägenheter över hela Stockholm.

Företaget drivs i stiftelseform av ägaren och grundaren Stockholms studenters centralorganisation.