Högre skatt på bensin och diesel när tillfällig skattesänkning upphör
Det senaste året har prissvängningarna varit stora och prisökningarna på bensin och diesel har varit kraftiga, bland annat till följd av Rysslands invasion av Ukraina. Den tillfälliga skattesänkningen har bidragit till att dämpa effekterna av dessa prisökningar.
Regeringen bedömde att den tillfälliga skattesänkningen borde avgränsas till en kortare period och att 1 maj till 30 september 2022 var en väl avvägd tidsperiod.
”Drivkraft Sverige anser att det är bråttom och viktigt att vi får klarhet i hur Sveriges kommande regering kommer att hantera drivmedelsskatterna. Det underlättar för drivmedelsbranschen, minskar prissvängningarna och skapar bättre förutsägbarhet för konsumenter och företag”, säger Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige.
"Drivmedelspriserna beror på många faktorer så som priset på råolja, valutakurser, skatter, moms mm. En viktig del av förklaringen till de höga priserna i Sverige är att biodrivmedel är dyrare än fossila drivmedel. Idag beskattas hållbara biodrivmedel som fossila drivmedel. Detta måste politiken ändra på. Här är det viktigt att en ändring i EU:s energiskattedirektiv kommer till stånd, vilket skulle möjliggöra en lägre skatt på det förnybara än på det fossila”, fortsätter Jessica Alenius.
Nyckelord
Kontakter
Jessica AleniusVD
Tel:+46 70 235 63 19jessica.alenius@drivkraftsverige.seBilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.
Drivkraft Sverige lanserar ett 15-punktsprogram för att accelerera elektrifieringen1.12.2023 10:45:09 CET | Pressmeddelande
Laddinfrastrukturen spelar en avgörande roll för att lyckas med övergången till elektrifiering, både avseende personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon. Drivkraft Sverige lanserar nu en handlingsplan med 15 konkreta förslag till att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn.
Hasslers förslag riskerar att försena omställningen18.10.2023 17:10:21 CEST | Pressmeddelande
De 46 förslagen i Hasslers rapport innebär att Sverige måste börja om från början med nytt angreppsätt med nya klimatmål och styrmedel. I rapporten föreslås ett tio-tal nya uppdrag och utredningar. Det kommer att innebära att Sverige riskerar att tappa tempo och fokus i omställningen.
Drivmedelsbranschen kraftsamlar – står för en fjärdedel av den publika laddinfrastrukturen för snabbladdning28.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom bränsle- och drivmedelsbranschen. Drivmedelsbranschen kraftsamlar, en fjärdedel av de publika laddpunkterna för snabbladdning finns på någon av våra medlemmars energistationer.
Drivkraft Sveriges synpunkter på Regeringens PM – Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel24.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige avstyrker förslaget om kraftigt sänkt reduktionsplikt Drivkraft Sverige har idag skickat in ett remissvar på regeringens PM - Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel. Sverige har sedan länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa - mycket tack vara reduktionsplikten. Drivkraft Sverige avstyrker regeringens förslag och föreslår istället att reduktionsplikten för bensin bibehålles på 7,8 procent men att reduktionsplikten för diesel sänks under 2024 från 30,5 procent till 19,3 procent för att därefter höjas successivt, dvs en återgång till de reduktionsnivåer för diesel som vi hade när reduktionsplikten infördes 1 juli 2018. "Att genomföra den föreslagna sänkningen av reduktionsnivåerna för bensin respektive diesel till sex procent skulle innebära att vi backar inblandningsnivåerna för diesel med ca tio år samtidigt som Sveriges klimatutsläpp kommer att öka med ca 4-5 miljoner ton koldioxid från och med 2024", säger Anders Norén, Hållbarhe
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum