Genrep i Marockorallyt inför Dakar för Audi Sport

“Efter en viktig utvecklingsfas ställer vi om till race mode på Audi Sport tillsammans med Q Motorsport,” säger Rolf Michl, Head of Audi Motorsport. “Alla teammedlemmar vet alltför väl att inget test kan ersätta ett race. Marockorallyt är vår generalrepetition med den nya bilen inför Dakarrallyt.” I morgon den 1:a oktober startar Marockorallyt där de tre teamen kommer att köra 158 mil på sex specialsträckor med start och mål i Agadir. Den totala sträckan inklusive anslutningssträckor är 232 mil.
“Vi har ett tydligt mål,” förklarar Uwe Breuling, Head of Vehicle Operations Audi Sport. “Den här gången handlar det inte om individuella resultat utan om att tillryggalägga så många kilometer som möjligt utan motgångar. Det viktigaste för oss är att förbereda både människa och maskin inför Dakarrallyt.”
Mattias Ekström är full av förväntan. “Jag har visserligen tävlat regelbundet på bana i år, men nu är det mitt första rally i öknen sedan Dakar i januari,” säger Ekström. “Terrängen i Marocko påminner om den i Saudiarabien, även om vi har betydligt fler sträckor genom sanddynerna i januari nästa år.” Co-driver Emil Bergkvist förväntar sig ett väldigt intensivt test: “När jag var i Marocko förra året var navigeringen ganska svår. Exempelvis finns det inte några referenspunkter i landskapet när vi kommer fram till hastighetsbegränsade sträckor, och vi måste vara väldigt exakta för att undvika bestraffning. Det krävs en hög koncentrationsnivå genom hela rallyt”.
I år körs rallyt för första gången i sydvästra delen av landet. “Mina tidigare erfarenheter är därför inte till stor nytta för mig i år,” säger Stéphane Peterhansel, som vunnit där 2004, 2009 och 2010. “Rallyt är den perfekta generalrepetitionen för Dakar. Sanddyner, sandvägar, små berg med stenigt underlag, men också snabba sträckor på fast mark är exakt den variation som vi kommer att möta i januari.”. Hans co-driver Edouard Boulanger vet att han har en svår uppgift framför sig. “Det är så många turister och researrangörer i området att alla spår i sanden kan leda åt fel håll”. “Du kan inte lita på något eftersom även ett parallellspår tio meter ifrån kan leda i fel riktning. Så vi måste koncentrera oss väldigt hårt på navigationen, som är mycket mer komplicerad än sist i Abu Dhabi när vi vann vårt första race.”
Carlos Sainz, som blev tvåa i Marocko 2016, poängterar likheterna med Dakarrallyt: “I våra produktiva tester har vi försökt att använda bilen ännu bättre. Vi kommer snart att se hur det fungerar. Det viktigaste är att vi inte behöver ändra något mer inför Dakarrallyt. Det betyder att vi kan förbereda oss mycket mer avslappnat än vi gjorde förra året.” Hans co-driver Lucas Cruz: “Det är helt enkelt skillnad att navigera i ett test jämfört med under tävlingspress eftersom klockan tickar.
De tre teamen kan följas på daglig basis via märkets sociala media kanaler. TV-formatet “Inside Dakar” på Audi MediaTV bjuder på en rapport inför rallyt och en direkt summering av läget efter den första dagen.
Se Audi MediaTV här.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder







Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum