Agendas partiledardebatt fälls av granskningsnämnden
I Agendas partiledardebatt den 8 maj 2022 debatterades flera ämnen varav ett handlade om Integrationen. Ämnet presenterades med en bild på brinnande polisbilar och utgick från de så kallade påskupploppen som ägt rum tidigare under året. Granskningsnämnden bedömer att bildsättningen, i kombination med ämnespresentationen i övrigt, ensidigt utgick från att upplopp skulle vara en direkt följd av bristande integration. På så vis reproducerade SVT en värderande syn på integration som riskerade att uppfattas som ett ställningstagande i en kontroversiell fråga. Inslaget fälls därför i fråga om opartiskhet (22/01569).
Tidigare avgöranden
I detta ärende hade bildsättningen betydelse för granskningsnämndens bedömning. Granskningsnämnden har i flera tidigare fall prövat inslag där anmälare kritiserat programföretags bildval. I några fall har nämnden beslutat att fälla inslag som nämnden bedömt som missvisande eller partiska på grund av en viss bildsättning. Se exempelvis ärende 14/01339, 19/02526 och 21/00449.
Nämnden har även granskat ett flertal partiledardebatter genom åren. Mest uppmärksammat är ett inslag i SVT:s slutdebatt i riksdagsvalet 2018 som nämnden bedömde stred mot kravet på opartiskhet (18/03103).
Övriga fällda ärenden
- Inslag i SVT:s Lokala nyheter Norrbotten om en hovrättsdom, fråga om gynnande av advokatbyrå (22/01907).
- Inslag i SVT:s Rapport om att en stad i Ukraina uppgavs ha omringats av ryska trupper, fråga om källhänvisning(22/01703).
Friade ärenden
- Inslag i SVT:s Morgonstudion om kärnvapenpolitik (22/01625).
- Inslag i SVT:s Morgonstudion om global livsmedelskris (22/01830).
- Inslag i SVT:s Rapport om etablering av en fabrik i Luleå (22/01829).
- Inslag i SR:s Ekot om ett presidentval i Colombia (22/01714).
- Inslag i SR:s Morgonpasset i P3 om livsmedelsförpackningar (22/01734).
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om
Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas.
Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
