TMAS

Textilmaskiner från Sverige på Svenska Textilmaskinmässan

Den 13-14 oktober arrangeras Svenska Textilmaskinmässan (STM) för första gången, en ny mötesplats för hållbar textil produktion. Bakom mässan står Textilhögskolan i Borås. Textile Machinery Association of Sweden (TMAS) med medlemsföretag medverkar för att berätta om innovation och textilmaskiner från Sverige, teknik som möjliggör lokal produktion.

Intresset för lokal textilproduktion i Sverige växer. Fördelar som automation, maskiner och ny teknik samt god kunskap om att hållbarhetsfrågan behöver implementeras i allt från materialval till produktion och distribution, ger goda förutsättningar att flytta hem hela eller delar av produktionen.

”TMAS medlemmar hjälper till att automatisera och effektivisera textil produktion, minska svinn och utsläpp och bidrar till ökad kvalitet och flexibilitet. Krav som är avgörande för att svara upp på en marknad under omställning mot cirkularitet och hållbara affärsmodeller. Initiativet till STM kommer i rätt tid när lokal produktion är något fler överväger och det ska bli spännande att presentera svenska lösningar i Sverige.”, berättar Therese Premler-Andersson, generalsekreterare TMAS.

Det svenska företaget Värnamo of Sweden har sedan 1951 tillverkat bädd- och prydnadstextilier av högsta kvalitet i Sverige. Med stöd av svenska maskintillverkarna ACG Kinna Automatic har de idag en modern anläggning i Sverige som gjort att de kunnat konkurrera med produktion i lågkostnadsländer.

Efter de senaste årens maskininvesteringar kan vi tillverka och sälja till större aktörer inom både detaljhandel och hotellverksamhet. Nya investeringar har inneburit att vi kunnat bryta ny mark och ta in större spelare som bland andra Jysk och Mio.”, berättar Martin Åhlander, VD Värnamo of Sweden.

ACG Kinna Automatic grundades i Sverige 1977 och är en av världens mest erfarna tillverkare av textilmaskiner. Projektet tillsammans med Värnamo of Sweden är ett utmärkt exempel på hur de hjälper sina kunder till ökad automation och att därmed spara kostnader.

”Vi är duktiga på att hjälpa våra kunder till ökad automation. Hos Värnamo of Sweden, som producerat i Sverige sedan start, innebar detta att våra maskiner kunde stötta dem i att växla upp sin produktion och det är vi stolta över.”, berättar Christian Moore, VD ACG Kinna Automatic och styrelseledamot i TMAS.

På Svenska Textilmaskinsmässan deltar över 40 utställare, varav nästan 30% utgörs av TMAS medlemmar, vilket innebär maskiner tillverkade i Sverige och svensk expertis. Mellan 300-400 besökare väntas. Mässan är kostnadsfri för besökare.

Medverkans medlemsföretag är ACG Nyström, ACG Kinna Automatic, Baldwin, Coloreel, Eltex of Sweden, ES Automatex Solution, Eton Systems, Imogo, Svegea of Sweden, Texo och Vandewiele Sweden

TMAS
Storgatan 5 / box 5510

+46-8-782 08 50https://www.tmas.se/

The Textile Machinery Association of Sweden (TMAS) are made up of the leading Swedish companies within textile technology, automation and production processes. The expertise of our members ranges from advanced systems for yarn fault detection and tension monitoring, to yarn feeding technology for weaving, automated sewing production lines, cutting machines, embroidery technology, effective material handling systems, spray application system for fabric finishing and much more.

Följ TMAS

Senaste pressmeddelandena från TMAS

Snittkonsumtion på 15 kg textil per person och år leder till ökad efterfrågan på kompetens inom textilmaskiner.28.1.2019 07:00:00 CET | Pressmeddelande

De närmast åren behöver tillverkare av textilmaskiner i Sjuhäradstrakten anställa närmare etthundra personer. Få känner dock till företagen och möjligheterna. Det leder till att dessa företag har svårt att rekrytera nya talanger. Nu vill branschorganisationen för svenska textilmaskinproducenter ändra på detta genom medverkan i lokala arbetsmarknadsdagar.