Svea Solar

Svea Solar stärker ledningen med ny tung rekrytering

Sveriges ledande solenergibolag, Svea Solar, gör ytterligare en tung rekrytering. Det senaste tillskottet är Richard Ahlebrand som blir ny Global Chief Supply Chain Officer (CSCO). Med över 25 års erfarenhet från företag som Volvo Cars, Saab och Emerson kommer han spela en viktig roll i Svea Solars fortsatta tillväxtresa och expansion i Europa.

I syfte att ytterligare förbättra, utveckla och framtidssäkra tillgången till högkvalitativa produkter anställer nu Svea Solar Richard Ahlebrand som ny chef över bolagets globala leveranskedja. Richard kommer närmast från rollen som VD på LCS – ett av Sveriges ledande bolag inom containerlösningar.

– Det känns otroligt kul att nu äntligen få ansluta till Svea Solar – ett företag som står i centrum för den stora energiomställningen till fossilfri och förnybar energi som just nu pågår i Sverige och resten av Europa. En effektiv Supply Chain kommer att spela en helt avgörande roll när bolaget är i så kraftig tillväxt och jag ser fram emot att bidra med mina erfarenheter från andra branscher, säger Richard Ahlebrand ny CSCO på Svea Solar.

Richard har tidigare arbetat på företag som Volvo Cars, Saab och Emerson där han haft olika chefsbefattningar inom bland annat inköp, produktion och affärsutveckling. På Svea Solar kommer han att vara en viktig del för att säkra en effektiv leveranskedja med högkvalitativa leverantörer.

–  Vi har en enorm efterfrågan och höga krav på våra produkter – de ska vara några av de bästa på marknaden, ta stor hänsyn till hållbarhet och till ett överkomligt pris för konsumenten. Att säkra tillgången till dessa är ingen lätt uppgift sett till omvärldsläget, men med Richard Ahlebrand får vi in gedigen erfarenhet och expertis, säger Erik Martinson medgrundare och vd för Svea Solar.

– Som en av Europas största aktörer inom solenergi är det avgörande med en stark ledning där Richard en strategiskt viktig rekrytering för vår framtida tillväxt och expansion, tillägger Hanna Mannberg på Svea Solar.

Richard tillträdde sin roll i början av oktober

Svea Solar
Sankt Eriksgatan 117

Svea Solar är ett av Europas mest snabbväxande cleantech-bolag och Sveriges största solenergibolag. Svea Solar erbjuder en helhetslösning med solpaneler, batterier, elbilsladdare, fossilfria elavtal och en plattform som gör det möjligt för kunder att producera, konsumera och sälja sin solenergi. Dessutom utvecklar Svea Solar solparker. Svea Solar grundades år 2014 och har verksamhet i Sverige, Tyskland, Spanien, Belgien och Nederländerna.

Följ Svea Solar

Senaste pressmeddelandena från Svea Solar

Lokalpolitiker vill satsa mer på solenergi visar ny enkät14.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag står solenergi för drygt 1 procent av Sveriges energiförsörjning, men det vill politiker över hela landet se ändring på. Tre av fyra kommun- och regionpolitiker vill se mer sol i Sveriges energimix, och rankar solenergi högre än både vind- och kärnkraft i en ny enkätundersökning. Dessutom är en stor majoritet, 80 procent, av kommunpolitikerna positiva till att bygga solparker i sin kommun under de kommande fem åren.

Svea Solar skalar upp och bygger Sveriges två största solparker24.8.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svea Solar har byggt ett 20-tal solparker runt om i Sverige. Efter vårens stora investeringsrunda utvecklar, bygger, och äger Svea Solar solparker i egen regi. Först ut är två solparker i Nyköping och Sölvesborg som är lika stora och därmed får delad förstaplats som Sveriges största solparker. Solenergin köps via Bixia AB av två energiintensiva företag, sågverkskoncernen Vida och Parks & Resorts som ligger bakom landets främsta nöjesparker, bland annat Gröna Lund och Kolmården.