Ny lättviktare: Porsche 911 Carrera T
Porsche utökar 911-familjen med den lätta sportbilen 911 Carrera T. Bokstaven ”T” står för ”Touring” och beskriver modeller som erbjuder en renodlad körupplevelse och sportig utrustning. 911 Carrera T är som standard utrustad med en 7-växlad manuell växellåda, som tillval finns en 8-växlad PDK-växellåda. Baksätena har tagits bort för att spara vikt, men finns som kostnadsfritt tillval. Med PASM sportchassi som sänkts 10 mm och reducerad isolering är nya 911 Carrera T sinnebilden av renodlad körglädje. Du kan känna den på slingriga bergs- och landsvägar – och du kan också höra den. Ljudet från den 6-cylindriga boxermotorn blir nu ännu mer närvarande inne i kupén.
Standard med PASM sportchassi och Sport Chrono-paket
Nya 911 Carrera T skjuts in mellan 911 Carrera och 911 Carrera S. Med sin biturbomotor på 385 hk och sitt vridmoment på 450 Nm accelererar Carrera T från 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en topphastighet på 291 km/h. Den standardmonterade manuella växellådan kompletteras av en bakre mekanisk differentialbroms, Porsche Torque Vectoring (PTV). 911 Carrera T levereras som standard även med Sport Chrono-paket och PASM sportchassi (-10 mm), vilket är funktioner som endast finns till Carrera T i kombination med 385 hk-motorn. På begäran kan Carrera T även beställas med tillvalet bakaxelstyrning, som normalt är reserverad för modeller från Carrera S och uppåt.
Bland de speciella T-utrustningsdetaljerna hittar vi 20"- och 21"-fälgarna Carrera S i Titanium Grey med däck i dimension 245/35 (fram) och 305/30 (bak). 911 Carrera T levereras som standard även med GT-sportratt med multifunktion, sportavgassystem och Sportstolar Plus (4-vägs elektriska). Med en vikt på endast 1 470 kg är 911 Carrera T med manuell växellåda den lättaste 911-serien med instegsmotor. Den väger 35 kg mindre än 911 Carrera med en standard 8-växlad PDK. På 911 Carrera finns inte längre den manuella växellådan tillgänglig. Utöver de borttagna baksätena och den minskade isoleringen, bidrar lättviktsglas och lättviktsbatteri med ännu lägre vikt.
Touring-konceptet framgångsrikt på flera modellserier
”T:et” i modellbeteckningen för Porsche 911 Carrera T står för Touring, och historien om bilen går tillbaka till 911 T:s typgodkännande som touringbil 1968. Denna första 911 T erbjöds fram till 1973, och 2017 återupplivade Porsche den puristiska 911-modellen med 911 Carrera T i 991-serien. Sedan dess har konceptet med den avskalade, men ändå exceptionellt sportiga, uppställningen framgångsrikt förts vidare till andra modellserier med 718 Cayman T, 718 Boxster T och Macan T.
Exklusiva detaljer inifrån och ut
Exteriört skiljer sig Porsche 911 Carrera T från de övriga modellerna i modellserien genom ett flertal kontrasterande detaljer i mörkgrå, Agate Grey, som skalet på ytterbackspeglarna, dekalerna på dörrarna, de bakre logotyperna och motorhuvens luftintagslameller. Vindrutan har en gråtonad överkant, fälgarna är mörkgrå, Titanium Grey, och sportavgassystemets ändrör är högglanssvarta. Allt detta ger nya 911 Carrera T ett ännu mer extrovert och dynamiskt utseende.
Sportigheten framhävs ytterligare interiört av de standardmonterade 4-vägs elektriska Sportstolar Plus. Dekorlister i mattsvart och dekorinlägg i svart högglans rundar av T-interiören. Kunder som vill ha en ännu mer distinkt bil kan som tillval välja interiörpaketet Carrera T. I detta fall får de säkerhetsbälten i kontrastfärgerna Slate Grey eller Lizard Green. Detsamma gäller kontrastsömmarna, den präglade 911-logon på nackstöden och de ränder som löper längs sätenas mittsektion. Golvmattorna kan som tillval också fås med logo och sömmar i kontrasterande Lizard Green eller Slate Grey.
Litet men utsökt urval av tillval och färger
911 Carrera T erbjuder som tillval adaptiva Sportstolar Plus (18-vägs elektriska) liksom ännu sportigare och exceptionellt lätta skalstolar med mittsektioner i Race-Tex. Interiörpaketet Carrera T erbjuds med en utökad läderinteriör som tillval, där armstöden på dörrpanelerna och mittkonsolen är läderklädda, liksom övre delen av instrumentpanelen och dörrpanelerna.
Nya 911 Carrera T finns i de fyra solidlackerna Black, White, Guards Red och Racing Yellow samt i de fyra metalliclackerna Jet Black, Gentian Blue, Ice Grey och GT Silver. Tillgängliga specialfärger är Chalk, Ruby Star Neo, Carmine Red, Shark Blue och Python Green. Köpare av 911 Carrera T har från och med april också möjlighet att välja något ur individuallacksprogrammet Paint to Sample, som erbjuder lackering i över 110 olika färgtoner.
Porsche 911 Carrera T kan beställas nu. Priset i Sverige börjar på 1 240 000 kronor inklusive moms.
Mer information, liksom film- och fotomaterial, hittar du i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
911 Carrera T: Bränsleförbrukning vid blandad körning: 10,9 – 10,3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 247 – 233 g/km.
Förbruknings- och CO2-utsläppsvärdena är fastställda enligt mätmetoden WLTP.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder
Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Nordens första Porsche NOW öppnar i Nacka Forum6.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i den kommande etableringen av ett nytt Porsche Center i Nacka öppnas nu Nordens första Porsche NOW i shoppingcentret Nacka Forum öster om Stockholm.
Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga – 911 Turbo 50 Years16.8.2024 08:06:21 CEST | Pressmeddelande
För att fira 50-årsjubileet för 911 Turbo lanserar Porsche en exklusiv jubileumsversion av sin ikoniska sportbil. 911 Turbo 50 Years kombinerar enastående prestanda och utsökta material med exklusiva designelement. Interiören och exteriören för tankarna till de historiska 911 Turbo-modellerna, som kompletteras av tidlöst eleganta och moderna designdetaljer. Som tillval finns ett Heritage Design-paket som förädlar jubileumsmodellens estetik ytterligare. Porsche har begränsat 911 Turbo 50 Years, som bygger på den senaste generationen av 911 Turbo S, till 1 974 exemplar för att hedra året då den första 911 Turbo gjorde sin debut. Unik jubileumsmodell med turbokänsla och design När den lanserades 1974 flyttade Porsche 911 Turbo av typ 930 gränserna för vad som var möjligt. Den introducerade den banbrytande turbotekniken från tävlingsbilarna 917/10 och 917/30 i en serietillverkad sportbil med överlägsna prestanda och kombinerade detta med en unik design och oöverträffad användbarhet i varda
Porsche lanserar toppmodellerna Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera GTS18.7.2024 14:15:00 CEST | Pressmeddelande
Med Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera GTS lanserar Porsche två dynamiska toppmodeller. Den särskilt prestandainriktade Panamera GTS sätter nya standarder när det gäller renodlad körglädje. Turbo S E-Hybrid imponerar med allt från lyxiga köregenskaper till topprestanda på racerbana.
Porsche fördubblar modellutbudet av sin elektriska SUV Macan16.7.2024 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche lanserar nu ytterligare två versioner av sin första helt elektriska SUV. Den bakhjulsdrivna modellen Macan är extremt effektiv och har en WLTP-räckvidd på upp till 641 kilometer. Macan 4S har en effekt på upp till 380 kW (516 hk) och placerar sig i den kraftfullare änden av modellprogrammet. Ett nytt Offroad Design-paket erbjuds nu också för samtliga versioner. Dessutom har modellerna fått en omfattande uppdatering av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.
Porsche presenterar nya 911 Carrera och 911 Carrera GTS28.5.2024 15:15:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche har uppgraderat den ikoniska sportbilen 911 i grunden. Nya 911 Carrera GTS är den första gatlegala 911:an utrustad med ett superlätt prestandahybridsystem. Det nyutvecklade, innovativa drivsystemet med 3,6 liter cylindervolym, ger tydligt förbättrad körprestanda. 911 Carrera GTS accelererar från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h. 911 Carrera kommer också att finnas tillgänglig direkt vid lanseringen av den nya modellen. Den drivs av en lätt modifierad 3,0-liters boxermotor med dubbelturbo som är kraftfullare än föregångaren. Nya 911 har också en uppdaterad design, bättre aerodynamik, uppdaterad interiör, uppgraderad standardutrustning och utökad uppkoppling. Med nylanseringen av sin ikoniska modell har Porsche moderniserat fyra av sina sex modellserier på bara några månader: Panamera, Taycan, Macan och 911. ”Vår produktportfölj är yngre än någonsin och mycket attraktiv”, säger VD Oliver Blume. ”Det ger våra kunder ännu fler anpassningsmöjli
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum