Oväntat stark septembermånad för e-handeln – men svag jämförelsemånad och prisuppgång huvudförklaringar

Från januari till och med september har omsättningen minskat med 10 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och med 13 procent när även e-handeln från utländska aktörer inkluderas.
- E-handeln i september överraskade med en stor uppgång, även om jämförelsen görs med
förra årets svagaste försäljningsmånad. Jämfört med augusti i år var uppgången 8 procent i
september. En del av detta kan förklaras med prishöjningar, men vi bedömer att det även var
en viss uppgång räknat i volym i september. E-handeln återhämtade sig alltså något i
september jämfört med de senaste månadernas svaga utveckling säger Johan Davidson,
chefsekonom på Svensk Handel.
Andelen som e-handlade uppgick till 68 procent i september vilket bara är marginellt lägre än
motsvarande andel i september förra året.
- Andelen av befolkningen som e-handlat fortsatte att ligga på en hög nivå i september.
Beteendeförändringen från pandemin består alltså i huvudsak, även om mer av
inköpsbeloppen styrts om till den fysiska handeln under året. Det är för tidigt att säga om den
starka septembersiffran utgör ett trendbrott, men det är klart att även inflationen framöver
kommer att påverka jämförelsen mot tidigare år, säger Johan Davidson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


