Svensk Handel

Framtidstron inom handeln faller för sjunde månaden i rad

Dela
Den svenska handeln går igenom prövande tider med chockartade elpriser och oro för hyreshöjningar. Svensk Handels Handelsbarometer för oktober månad visar att pessimismen bland svenska handlare ökar jämfört med föregående månad.

Framtidsindikatorerna visar på en nedgång inom såväl detaljhandeln, partihandeln samt e-handeln och man befinner sig en bra bit från indexvärdet 100, vilket indikerar en neutral nivå.

Butikshandeln, som omfattar dagligvaruhandel samt sällanköpshandel, står för det största tappet. Med en minskning på 6,4 enheter landar indikatorvärdet på 73,7. I oktober 2021 var indikatorvärdet 104,9, vilket innebär ett tapp på drygt 30 enheter på bara ett år.

- Butikshandeln dras nu inte bara med faktumet att konsumenterna håller hårdare i plånboken, utan också med skenande elkostnader och en oro för att hyreshöjningar på 10 procent ska drivas igenom. Vi kan tyvärr inte säga att vi är särskilt överraskade över månadens siffror, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Partihandlare tror på sämre tider

Pessimismen blir även mer påtaglig inom partihandeln till följd av bland annat ökade priser i produktions- och importledet. Ett tapp på 2,6 enheter innebär att oktober månads indikatorvärde blir 76,7. Aldrig tidigare har framtidsindikatorn varit så låg inom partihandeln sedan den inkluderades i Handelsbarometern.

- Utmaningarna för partihandeln som vi påtalat under en längre tid, blir nu allt påtagligare för aktörer inom branschen. Vi hoppas att den nya regeringen går från ord till handling och snabbt implementerar insatser som mildrar de höga elkostnaderna som slår hårt även mot partihandeln, säger Sofia Larsen.

Trots viktiga högtider ser e-handeln negativt på framtiden

Inom kort äger två för handeln viktiga högtider rum. Black Friday och julhandeln. Vanligtvis brukar dessa innebära ett uppsving i försäljning för såväl fysisk som digital handel. I år verkar dock denna optimism lysa med sin frånvaro. E-handeln backar med 6,2 enheter vilket innebär att framtidsindikatorn för oktober är 80,3.

- Liksom i andra branscher ser vi nu att kundernas mer försiktiga köpbeteende slår hårt även mot e-handeln. För e-handeln påverkar dessutom den större, och mer normala, konkurrensen från fysiska butiker i år. En majoritet av e-handlarna tror på en försämring kommande tre månader, vilket innebär att de tuffa tiderna tyvärr ser ut att fortsätta, säger Sofia Larsen.

Svensk Handels framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse15.5.2025 11:42:34 CEST | Pressmeddelande

Vid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel. Därutöver valdes Anders Görling, CFO för IKEA Svenska Försäljnings AB, Kicki Kopsch, vd för Y. Carlstedt AB, Henrik Kroon, kommersiell utvecklingschef för Hennes & Mauritz GBC AB, samt Anders Torell, vd för Coop Sverige AB in i Svensk Handels styrelse.

Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande

Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye