Jim Jaber ny nyhetschef – Jonathan Jeppsson leder nytt grävnav
– Vi har de senaste åren noterat stor framgång med Plus i nyhetskärnan av Aftonbladet och ser en ökad betalningsvilja för vår journalistik. Det gör att vi nu är redo att växla upp och integrera Plus-journalistiken på riktigt i vår organisation, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Från och med årsskiftet kommer därför arbetet med prenumerationstjänsten Plus att helt integreras i nyhetsorganisationen. Jim Jaber, som tidigare varit Pluschef på nyheter – en separat organisation inom nyheter – blir nu nyhetschef för hela Aftonbladet.
Som ett led i integrationen kommer alla avdelningar på nyheterna att leverera plusmaterial.
– Tidigare var Plus en tjänst mer vid sidan av Aftonbladet, nu har vi jobbat dedikerat med att visa läsarna att plus ÄR hela Aftonbladet, framför allt nyheter, säger Karin Schmidt.
Jim Jaber kom till Aftonbladet redan 2006, de första åren på Sportbladet, och har varit redaktör på Plus sedan 2015.
– Det har varit en otroligt spännande, rolig och lärorik resa att vara med och ta Aftonbladets Plus-journalistik till den position den har i dag hos läsarna. Att vi nu integrerar Plus-journalistiken i hela Aftonbladet och inte minst i nyhetsarbetet är en naturlig utveckling. Vi kommer fortsatt att ha mycket journalistik öppet för läsarna, samtidigt som vi alltid strävar efter att ge ännu mer material för våra betalande prenumeranter, säger Jim Jaber.
Jonathan Jeppsson har de senaste åren varit nyhets- och grävchef. Det uppdraget renodlas nu mot gräv för att lyfta den grävande journalistiken på Aftonbladet och göra större avtryck med granskande journalistik.
– Jonathan Jeppsson är perfekt i rollen som grävchef, han kommer att vara en så kallad “spelande tränare”, själv granska och samtidigt hålla i ett grävnav, där även andra reportrar kan tas in för speciella gräv, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef.
– Undersökande och granskande journalistik är en del av kvällstidningens kärna och med den här organisationen ökar vi möjligheterna att utveckla den undersökande journalistiken, säger Jonathan Jeppsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se
Martin Schori, biträdande redaktionschef. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Jonathan Jeppsson, tillträdande grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se
Jim Jaber, tillträdande nyhetschef, Aftonbladet. Telefon: 070-208 56 55. E-post: jim.jaber@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
