Nya regler får inte fler att cykla
Hösten 2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en rad regelfrågor med fokus på att få fler människor att cykla. Sammantaget är det fem olika områden som har utretts. I våras kom delrapporten som tittat närmare på två av områdena, cykling vid enkelriktat och omkörning/cykling i bredd. Nu redovisas slutrapporten där ytterligare tre områden belysts.
– Vi har analyserat de här förslagen brett utifrån lagstiftning, trafiksäkerhet och i samråd med väghållare. Och vi är överens om att regleringen av vägtrafiken ska vara enkel att förstå, förutsägbar, proportionerlig och hållbar över tid, säger Christopher Patten.
Undantag för stopplikt vid röd signal vid högersväng
Transportstyrelsen har undersökt om cyklister på ett trafiksäkert sätt skulle kunna undantas från reglerna om stopplikt vid röd signal vid högersväng. Slutsatsen är att vinsterna i framkomlighet för cyklisterna inte vägs upp av de negativa effekterna för trafiksäkerheten för samtliga trafikanter. Dessutom är regelförändringen inte förenlig med hur FN:s konventioner om hur vägtrafik, trafiksignaler och vägmärken ska vara utformande enligt internationellt regelverk.
Allgrönt för cyklister
Transportstyrelsen har också tittat närmare på det som kallas allgrönt för cyklister. Allgrönt innebär att alla cyklister får grönt samtidigt i en korsning med trafiksignaler och alla övriga trafikanter har då rött. Det finns inga juridiska hinder för att införa allgrönt för cyklister och trafiksäkerheten ökar i detta fall också något för just dem. Allgrönt ger dock inte ökad framkomlighet för vare sig cyklister eller övriga trafikanter, utan innebär att alla får längre väntetider i dessa korsningar.
Andra trafikregler som kan få fler att cykla
Transportstyrelsen har vidare utrett andra ändringar av trafikregler som kan leda till att andelen som cyklar ökar. Transportstyrelsen ser att det finns skäl att fortsätta undersöka förutsättningarna för tydligare regler kring minimibredd för cykelbanor och föreslår några mindre regeländringar. Bland annat rör ändringar parkeringsbestämmelserna för cykelgata och hur vägmärket F38 (cykelled) kan användas.
Utmaningar för att främja ökad cykling
Vi har idag en infrastruktur där det är lätt att åka bil. Under decennier har transportsystemet utvecklas utifrån bilen som norm. För att få till förändringar krävs därför tydliga politiska prioriteringar, då till exempel framkomlighetsförbättringar för cyklingen sannolikt kommer att ske på biltrafikens bekostnad.
– Om vi väljer att cykla eller inte påverkas framför allt av konkreta förhållanden som bra väder och att det är lagom avstånd till dit man ska cykla. Det är också beroende av utvecklad infrastruktur och att den underhålls på ett bra sätt, säger Christopher Patten.
Nyckelord
Kontakter
Christopher Pattenutredare på Transportstyrelsen
Tel:010-495 50 26christopher.patten@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Färre skadade i vägtrafiken första halvåret 202518.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Under de första sex månaderna i år skadades totalt 21 653 personer i vägtrafiken. Nästan 3 av 4 av de skadade är oskyddade trafikanter – det vill säga fotgängare, cyklister, elsparkcyklister, mopedister och motorcyklister. Det visar preliminära uppgifter som rapporterats till Transportstyrelsen.
Utbildarna lever inte upp till kraven11.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av de granskade utbildarna som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens (YKB) lever inte upp till lagkraven. Det visar Transportstyrelsens tillsyn: – Det är allvarligt. Yrkesförarna har rätt till bra utbildning – för att vidhålla en trygg arbetsmiljö och ha möjlighet att bidra till nollvisionen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.
Rättelse – ärende rörande Rally-VM ännu inte avgjort10.12.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen gick den 8 december ut med besked att myndigheten fattat beslut i ett överklagat ärende rörande Rally Sweden. Efter att beslutet och ett pressmeddelande publicerats har myndigheten uppmärksammat att kammarrättens dom överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen. Kammarrättens avgörande har därmed inte vunnit laga kraft än.
Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår10.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året. Det framkommer i Transportstyrelsens nya marknadsundersökning Resenärernas syn på järnvägsmarknaden 2025: – Det här är den högsta nivån som vi hittills har uppmätt i dessa undersökningar. Järnvägen fortsätter locka resenärer, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.
Ta det lugnt i jul- och nyårstrafiken9.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Jul- och nyårshelgen innebär intensiv trafik på landets vägar. Mellan den 20 december och 12 januari omkommer i genomsnitt 10 personer och nästan 3 000 skadas varje år (medeltal för åren 2020-2025). Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
