Insamlingsrekord för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

Cancerfondens rosa band och armband designades i år av skådespelerskan och fotomodellen Emma Örtlund som formgav ett färgstarkt band inspirerat av 80-talet. Utöver bandförsäljningen samlas det in pengar genom samarbetspartners som säljerrosa produkterdär en del av intäkten går till Cancerfonden. Dessutom har privatpersoner och föreningar bidragitgenom fantastiska initiativ till insamlingen.
- Trots det osäkra ekonomiska läget har svenska folket med sitt otroliga stöd och engagemang bidragit till att kampanjen slagit rekord och samlat in en ovärderlig summa till svensk cancerforskning. Tack till våra givare och samarbetspartners som bidragit till årets kampanj och detta fantastiska resultat som innebär ett ytterligare kliv mot vår vision att besegra cancer. Tillsammans har vi färgat Sverige rosa! säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.
Förutom att samla in pengar är kunskapsspridning om bröstcancer och hur man kan minska sin risk att drabbas en viktig del av kampanjen. I år fokuseradeRosa Bandet-kampanjen på hur vården arbetar med tidig upptäckt och vi fortsatte arbetet med att uppmana alla kvinnor att gå på sin mammografiundersökning när de blir kallade. Flera hundra liv räddas i Sverige varje år med de regelbundna kontroller som kallas screening. Cirka 70 procent av all bröstcancer upptäcks via mammografi och risken att dö i bröstcancer minskar med mellan 16och 25 procent om man deltar regelbundet.
Kultur mot cancer gav gratis entré
Under årets Rosa Bandet-kampanj erbjöd Cancerfonden tillsammans med flera muséer gratis inträde under en eller ett par dagar i oktober, mot uppvisande av Cancerfondens rosa armband. Tanken var att ge fler besökare möjlighet att umgås och skapa minnen tillsammans, samtidigt som givare fick något tillbaka när de bidrog till cancerforskningen.
Supergrupp hyllade Lill-Babs till förmån för cancerforskning
Artisterna Amanda Bergman, Nathalie “Cleo” Missaoui och Sabina Ddumba släppte under kampanjen en nytolkning av den ikoniska poplåten “Leva livet” som gavs ut av Lill-Babs 1963. Lill-Babs själv gick bort i cancer 2018 och nytolkningen var både en hyllning till henne och ett sätt att lyfta cancerfrågan. Intäkterna från låten går till Cancerfonden fram till årsskiftet.
Återbruk av rosa band och armband med hjälp av studenter
I årets kampanj har Cancerfonden samarbetat med studenter från Berghs Schoolof Communications för att ta fram idéer för återbruk av de rosaband och armband som inte blir sålda. Modestudenter från Beckmans Designhögskola kommer sedan att ta vid och ge banden längre liv genom att skapa kreativa återbruk av dem. Återbruken kommer sedan att visas upp och säljas på auktion där intäkterna går till Cancerfonden.
Följande företag sålde rosa produkter till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2022 ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Ellos, Treeof Pets, Sensodyne, Resurs Bank, Din-X, Tena, Tepe Nordic, Unilever, Vileda, Lidingöloppet, P&G, SATS, Fazer Bageri, Aramics, Filmstaden, Office depot och Electrolux.
Bilder
Bilder på årets designer och Cancerfondens rosa band och armband hittas här.
Kontakter
Latchin JohnsonPR-strategCancerfonden
Tel:076 814 74 92latchin.johnson@cancerfonden.seBilder
Om
Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003, med syfte att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Pengarna som samlas in fördelas till den mest lovande forskningen oavsett cancerform. Under kampanjen fokuserar vi på bröstcancer och frågor med relevans för bröstcancer i vårt kunskapsspridande och opinionsbildande arbete. Sedan starten 2003 har Cancerfonden totalt delat ut över 1 miljard kronor till bröstcancerrelaterad forskning
Om Cancerfonden
Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut närmare 13 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige.
Följ Cancerfonden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cancerfonden
Cancerfondens Stafett för Livet kommer till Kristianstad5.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten 2026 kommer Stafett för Livet till Kristianstad. Evenemanget, som arrangeras till förmån för Cancerfonden, är till för att skapa gemenskap och stöd för cancerdrabbade och deras närstående. Evenemanget samlar deltagare i alla åldrar i och bakgrunder i staden för att turas om att gå eller springa under 24 timmar – för att visa att ingen ska behöva möta cancer ensam.
Cancerfondens Stafett för Livet kommer till Karlskoga5.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten 2026 kommer Stafett för Livet till Karlskoga. Evenemanget, som arrangeras till förmån för Cancerfonden, är till för att skapa gemenskap och stöd för cancerdrabbade och deras närstående. Stafett för Livet samlar deltagare i alla åldrar och bakgrunder för att turas om att gå eller springa under 24 timmar – för att visa att ingen ska behöva möta cancer ensam.
Västervik arrangerar Stafett för Livet igen 20265.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter succén 2025 står det klart att Västervik åter arrangerar Stafett för Livet. Datumen för stafetten blir den 5–6 september 2026.
Stafett för Livet växer – nya städer ansluter 20265.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfondens Stafett för Livet fortsätter att sprida hopp, gemenskap och engagemang för cancerdrabbade och närstående. Under 2026 lanseras eventet i två nya städer Kristianstad och Karlskoga. Samtidigt återvänder stafetten till Västervik för andra året i rad.
Nya siffror: halvering av antal fall av livmoderhalscancer4.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Insjuknandet i livmoderhalscancer har minskat med 56 % bland kvinnor under 40 år sedan 2015, enligt ny statistik. ”En framgångssaga som visar att det vi gör verkligen fungerar. Nu gäller det att lägga i sista växeln”, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

