Schibsted förenklar de programmatiska köpen via Google Ad Manager

– På Schibsted är vi övertygade om att det här är rätt väg att gå och vi sätter alltid kunderna i fokus. Vi tror att detta kommer göra det enklare för våra kunder att nyttja Schibsteds portfölj på ett enklare och mer effektivt sätt, säger Fredrik Lehman, Director of Agencies and Partners.
De inledande resultaten har varit över alla förväntningar och övergången gör Schibsteds nischsajter ännu mer tillgängliga i de programmatiska köpen.
– Vi har haft en dialog med Schibsted under en längre tid och är väldigt glada över att börja samarbeta med Klart och TV.nu kring användandet av vår teknologi och Google Ad Manager, säger Ole Hauge, Google Partnerships EMEA.
Marknaden fortsätter att efterfråga sömlösa köpsätt och det leder till att Schibsted hela tiden strävar efter att minska den friktion som uppstår när en köpare använder en annan plattform än den mediet säljer ifrån. Resultatet är nu att köparens potentiella räckvidd ökar, något som Fredrik Lehman menar motiverar valet av Google.
– Att samarbeta med Google som en av våra plattformar är ett väldigt naturligt steg för oss och vi ser att vi behöver finnas där våra kunder finns – där spelar Google en viktig roll på den svenska marknaden, säger Fredrik Lehman.
Flera nyheter präglar Schibsteds programmatiska setup under hösten. Tidigare i år tillträdde Gustaf Möllefors i rollen som Head of Programmatic och nu planeras det även för att underlätta videoköpen via GAM.
– Gustaf är en erfaren specialist som jobbat inom det programmatiska landskapet i över tolv år och har hög kunskap i hur olika plattformar såsom DSP:er och SSP:er kommunicerar med varandra, säger Fredrik Lehman.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Tel: 079-098 63 86. E-post: ricki.petrini@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
