Digitalization a key factor behind If’s strong financial performance

The technical result during the third quarter increases to 2 498 MSEK, the combined ratio is well below its target level and all business areas see a growing number of customers. Customer satisfaction and retention remains very high.
– An important part of If’s robust result, despite the turbulent times, is the strengthening of our position as the leading digital insurance company on the world’s most digitalized market. This position as a digital leader is largely based on a superior physical delivery, in particular in the claims area, says If CEO Morten Thorsrud.
The Nordics is the world’s most digitally mature insurance market. Both our societies and the Nordic customers are world-leading in digitalization. We use digital payment solutions, have digital registers for cars and homes, and the digital maturity among customers is very high.
Digitalization drives the insurance industry forward fast. The rapid development benefits tech-oriented companies that are large and established, due to three factors:
1. Size enabled investment. If’s tech community consists of more than 1 000 highly qualified and motivated professionals. If invests over 1 billion SEK per year just on IT development.
2. A large insurance collective gives access to a significant competitive advantage: data. Data provides information that makes it possible to calculate and handle risks, and to set the right prices. For example, If insure a fifth of all cars in the Nordic region. That gives more insight into traffic behavior and risk factors than anyone else.
3. Insurance is necessarily a hybrid product where digital solution can enhance the customer experience and make many insurance matters much smoother, but the delivery is still often physical. If can develop digital tools for the customer to take pictures of their dented car and book an appointment with the auto shop without speaking to anyone at If. So far this year 39 000 photo inspections have been registered, up 86 percent from last year.But if a car breaks down on the highway digital solutions are not enough. A tow truck must arrive at the scene as soon as possible to solve the problem.
– Year after year, If remains the largest P&C insurance company in the Nordics. Our client base keeps growing. Customer satisfaction remains very high. The result presented today is an effect of this, says Morten Thorsrud.
Nordic results for the third quarter
The largest P&C insurance company in the Nordic region presents a stable result, despite weak car sales and more large claims than usual. The result is in line with the previous year when covid-19 effects are taken into account. There is a positive effect from the rising interest rates, for the part of the claims reserve that are discounted, primarily in Finland.
Going forward, it is important to adjust prices to reflect expected inflation, as If is offering customers a 12-month fixed price. On a Nordic level If expects claims inflation of 4-5 percent.
- Combined ratio for Q3 is 81.6 (80.2 during Q3 2021)
- Technical result for the quarter: 2 498 MSEK (2 448)
- Gross written premium: 11 537 MSEK (10 536)
- Topline growth: 5.7 percent during Q3, 7.0 percent during the first nine months of the year, compared to the same period last year
Contacts
Pressfrågor
Tel:08-410 023 03press@if.seImages

About If Skadeförsäkring
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Subscribe to releases from If Skadeförsäkring
Subscribe to all the latest releases from If Skadeförsäkring by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom
