Roger Säljö vinner Läromedelsförfattarnas pris i kategorin Kurslitteratur
– Vi är otroligt stolta när våra författare och deras författarskap uppmärksammas med ett pris som detta. Det visar på den relevans och höga kvalitet vår kurslitteratur håller och vilket engagemang som finns hos våra författare. Det är såklart extra roligt när det rör sig om en författare som Roger som gett ut ett flertal böcker genom oss, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.
Läromedelsförfattarpriset har sedan 2020 delats ut årligen i tre olika kategorier – Läromedel, Kurslitteratur samt Läromedelsförfattarnas särskilda pris. Priset är till för att lyfta författarnas viktiga roll i utbildningssverige.
Få personer har som Roger Säljö påverkat lärares förhållningssätt till utveckling och lärande. Han har i sin gärning över decennier visat på lärobokens betydelse och listan över böcker och artiklar han har skrivit är lång. Roger Säljö är ständigt engagerad i frågan om vad bildning innebär, inte minst i ett allt mer digitaliserat samhälle.
– Så lyder motiveringen, och vi vill stolt gratulera Roger Säljö till denna fina utmärkelse. Studentlitteraturs mål är och har alltid varit att förbättra lärandet och skapa resultat för elever, studenter, lärare och andra yrkesverksamma. För att uppnå detta mål krävs väl genomarbetad litteratur på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och därför är vi glada att ha författare som Roger Säljö, säger VD Stefan Persson.
Mer om Läromedelsförfattarnas pris hittar du här: https://www.mynewsdesk.com/se/laeromedelsfoerfattarna/pressreleases/haer-aer-aarets-vinnare-av-laeromedelsfoerfattarnas-pris-3214614
Kontakter
Veselinka MöllerströmFörläggare Lärarutbildning
Tel:046-31 22 66veselinka.mollerstrom@studentlitteratur.seBilder
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
Student belönas för bästa rättsteoretiska examensarbete4.6.2024 08:06:33 CEST | Pressmeddelande
David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete delas nu ut för tredje gången. Studentlitteratur uppvaktade årets mottagare Gustaf Sveréus med diplom och 5000 kr vid en högtidlig ceremoni på Juridicum i Lund den tredje juni.
Bokbranschens Klimatinitiativ lanserar vägledningar med handfasta tips för att minska klimatpåverkan16.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bokbranschens Klimatinitiativ lanserar idag vägledningar till företag i bokbranschen med handfasta tips för att minska klimatpåverkan från sin verksamhet.
Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.
Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring" utsedd till Årets Marknadsföringsbok 202323.11.2023 08:47:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring", utgiven av Studentlitteratur, till Årets Marknadsföringsbok 2023. Boken beskriver på ett förtjänstfullt sätt hur en organisation kan förhålla sig till den digitala marknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum