Riksteatern

Nyskriven dramatik, häxkraft och uppmärksammat kebabbråk - här är Riksteaterns repertoar för våren 2023

Dela
Komedin kontemplerar över politiken när ideologiska antagonister och omtvistade kebabfläckar blir teater. Dansen utforskar könsstereotyper och dansritualer i ljudlandskap. Hela tio urpremiärer avhandlar dystopier, omprövade klassiker och pojkar i en sorgesam värld. Våren hos Riksteatern tar plats över hela Sverige och skyggar inte för samhällets smärtpunkter.
Foto: Klara G, Kebaben på skäret, Riksteatern
Foto: Klara G, Kebaben på skäret, Riksteatern

Det uppmärksammade kebabbråket på Hornsbergs strand i Stockholm där bostadsrättsägare ville vräka en kebabrestaurang blir nu teater med Özz Nûjen i huvudrollen. I nyskrivna Kebaben på skäret av Alma Kirlic blottar kritik mot vitlökssåsfläckar en berättelse om segregation och klass. Adde Malmberg har skrivit och regisserar Stolarna vid havet om två pensionerade politiska meningsmotståndare, en röd och en blå, som vid tomtgränsen sitter och gnabbas.   

En värld på gränsen till undergång och människors behov av ledare som kan bära drömmar skildras i dramat #jeanne, specialskriven för Riksteatern av den hyllade dramatikern Ivana Sajko, i regi av Anja Suša. I nyskrivna Skapelsen försöker dramatikern Ada Berger att med humor möta klimatångesten genom att titta på föräldraskapet och generationskedjorna som tycks leda in i mänsklighetens slut.    

– I vår kan publiken upptäcka scenkonst i såväl klassiska som helt oväntade former och uttryck. En repertoar som erbjuder oss att drömma oss in i okända världar, inspireras av utmanande tankar och konfrontera våra innersta rädslor men som också testar vår moral och förståelse för andras verklighet. Allt detta görs genom en stor skara spännande konstnärskap från Sverige och internationellt, säger Dritëro Kasapi, teaterchef på Riksteatern.  

Sveriges scenelit sluter upp när den internationellt hyllade iranske dramatikern Nassim Soleimanpours pjäs Nassim får Sverigepremiär. I den självbiografiska pjäsen låter Soleimanpour språkets förenande och förvecklande egenskaper stå i fokus. Och precis som i den tidigare världssuccén, Vit kanin, röd kanin, utgår allt från ett förseglat kuvert med manuset i som skådespelaren, ny för varje föreställning, läser för första gången inför publiken.  

Riksteatern Barn & Unga blickar också in i eftervärlden, i Sci-Fin Famnen debuterar radioprofilen Nanna Olasdotter Hallberg med ett framtidsscenario där de flesta människor inte lever IRL. I Mohammeds värld möter den unga publiken en sorgearbetande tolvårig pojke som förlorat sin mamma.  

Riksteatern Crea vänder sig också till barnen när pjäsen Oscar, om en pojkes uppväxt i en familj med alkoholmissbruk intar klassrummen. I Creas Power är det normer och tabun som utforskas när tvillingsystrarna Jamila och Amina Ouhaid skärskådar kvinnorollerna genom poesi, sång och battles.  

Klassikern Kameliadamen av Alexander Dumas den yngre får en ny dräkt när den dramatiseras av Sunil Munshi som också regisserar. I en samtida version möter fotbollsfarsan Andreas dragqueenen Marcus och våldsam förälskelse uppstår. Operan Carmen får ett nutida perspektiv när Salamanca Taikon Gonzalez väver ihop sin egen och andra romers berättelser om att vara rom i Sverige i Carmen med förhinder. Självupplevt blir det också när Christina Herrströms uppmärksammade bok Ödeläggaren sätts upp på scen.

Vårens dansproduktioner har fokus på starka karaktärer på scen. Koreografen och dansaren Sofia Södergård är tillbaka med, föreställningen SLICK och machomannen Qarl Qunt. Medan koreografen Lisa Janbell har skapat en dansritual i verket Lead Us där publiken blir en del av en ceremoni signerad nutida häxor i ett elektroniskt ljudlandskap.   

– I SLICK utmanas klassiska stereotyper där Qarl Qunt äger scenen samma minut han kliver in och är extra allt. Lisa Janbells Lead Us har samma intensitet men en helt annan tematik. En nästan fysisk energi skapas i rummet och jag blev fullständigt överkörd av kraft när jag såg föreställningen och visste att Lead Us måste ut i landet!, säger, Cecilia Suhaid Gustafsson, konstnärlig ledare Dans.  


Vårens Riksteaterproduktioner  

TEATER  

#jeanne  
#jeanne är ett storslaget och visuellt drama om klasskillnader och klimatförändringar. Om vårt behov av ledargestalter som får bära våra drömmar, samtidigt som vi lägger allt ansvar på dem. Vem ska egentligen rädda oss? Förväntar vi oss att våra barn gör det? En berättelse om en ung idealist och en värld på gränsen till undergång.  

Pjäsen är specialskriven för Riksteatern av den hyllade dramatikern och författaren Ivana Sajko. Regissör är internationellt erkända Anja Suša. Föreställningen görs i samarbete med Dramaten.   

Urpremiär 4 mars, Lund  
Pressvisning 27 februari, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm   

Skapelsen   
En natt får höggravida Hanna besök av sin ofödda dotter My som är lika gammal som hon och två parallella tidsåldrar möts, år 2023 och 2063. I nyskrivna Skapelsen försöker dramatikern Ada Berger att med humor möta klimatångesten genom att titta på föräldraskapet och generationskedjorna som tycks leda in i mänsklighetens slut. Med den akuta klimatkrisen som fond träder ett relationsdrama fram om moderskap och framtidstro. Regi och av Ada Berger. Riksteatern i samarbete med Örebro Teater.  

Urpremiär 17 februari, Årsta, Stockholm   

Nassim  
Sveriges scenelit sluter upp när den internationellt hyllade iranske dramatikern Nassim Soleimanpours pjäs Nassim får Sverigepremiär. I denna varma och humoristiska självbiografiska pjäs låter Soleimanpour språkets förenande och förvecklande egenskaper stå i fokus. Precis som i den tidigare världssuccén, Vit kanin, röd kanin, utgår allt från ett förseglat kuvert med manuset i som skådespelaren, ny för varje föreställning, läser för första gången inför publiken. Ett gästspel från The Bush Theatre och Nassim Soleimanpour Productions.  

Sverigepremiär 24 januari, Nyköping  
Pressvisning, 20 januari, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm   

Kameliadamen  
av Sunil Munshi fritt efter Alexandre Dumas d.y 
I Sunil Munshis samtida version av klassikern Kameliadamen träffar fotbollsfarsan Andreas dragqueenen Marcus. De blir våldsamt förälskade och Andreas beslutar sig för att följa sitt hjärta och lämna fru och barn. Ett beslut som får ödesdigra konsekvenser. Andreas spelas av Jakob Eklund och i rollen som Marcus ser vi Jacob Ericksson. En samproduktion mellan Riksteatern och Helsingborgs stadsteater.  

Urpremiär 21 januari, Göteborg  
Pressvisning 18 januari, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm    

Kebaben på skäret  
Det uppmärksammade kebabbråket på Hornsbergs strand i Stockholm där bostadsrättsägare ville vräka en kebabrestaurang blir nu teater med Özz Nûjen i huvudrollen. I nyskrivna komedin Kebaben på skäret av Alma Kirlic blottar kritik mot matos och vitlökssåsfläckar en berättelse om segregation och klass. Regi Anna Novovic. En samproduktion mellan Riksteatern och Malmö Stadsteater.  

Urpremiär 2 februari, Årsta, Stockholm 

Carmen med förhinder  
Den klassiska operan Carmen får ett nutida perspektiv när Salamanca Taikon Gonzalez väver ihop sin egen och andra romers berättelser om att vara rom i Sverige i Carmen med förhinder. Carmen gestaltas sceniskt, musikaliskt, scenografiskt och koreografiskt när Bizets musik blandas med svenskromers livsöden, flamenco och romsk folkmusik. Regi Anna Ulén, av Ninna Tersman. Riksteatern i samarbete med ARTHEM - Romska teatern.  

Premiär 14 februari, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm    

Stolarna vid havet  
Nyskriven komedi om politik och vänskap av Adde Malmberg. Allan, en pensionerad politiker sitter i sin favoritträdgårdsstol vid sitt fritidshus, med utsikt över havet. Snart visar det sig att hans nya granne är hans tidigare politiske motståndare Rutger! På varsin sida av tomtgränsen startar nu ett vardagsgnabb om precis allt de tycker olika om. En aktuell varm komedi om meningsskiljaktigheter och likheter där vi kanske inte visste att de fanns. I rollerna ser vi Ralph Carlsson och Gustav Levin. Regi Adde Malmberg.

Urpremiär 14 januari, Virsbo  
Pressvisning 11 januari, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm   

Ödeläggaren   
Ödeläggaren är en dramatisering av Christina Herrströms uppmärksammade bok med samma titel. En dag knackar det på Christinas dörr och där står en man hon är ytligt bekant med från kyrkan hon nyligen besökt. Mötet i dörren kommer visa sig vara ödesdigert. Mannen flyttar tillsammans med sin son in och tre år senare har Christina kastats ut i fattigdom och tvingats lämna sin bostad. Hur kunde det gå så här? En berättelse om mentala övergrepp och förnekelse. Av Lisa Lindén, regi Karin Kickan Holmberg. I huvudrollen ser vi Maria Kulle.  

Urpremiär 24 februari, Årsta, Stockholm   

Onnellisinta on olla onnellinen - Det lyckligaste är att vara lycklig  
I Det lyckligaste är att vara lycklig tecknas en personlig bild av Elis Sinistö (1912–2004) som var en DIY-konstnär och eremit vars hela livsfilosofi byggde på människokärlek. I rollen som Elis ser vi skådespelaren Taisto Reimaluoto. Pjäsen skildrar Reimaluotos egen levnadshistoria med Elis Sinistös liv genom att deras två berättelser flätas ihop. Av Taija Helminen, regi Hanna Kirjavainen.
 
  

Det lyckligaste är att vara lycklig är ett gästspel från Teatteri Avoimet Ovet och Lahtis Stadsteater. Spelas på finska, och textas på finska och svenska.  

Premiär 15 april, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm    

Bolanders skor
Gunhild och Wiwi har sedan länge arbetat i den lilla butiken Bolanders skor. De har sina rutiner och livet rullar på. Men hur kommer det sig att den tidigare direktören för skobutiken så hastigt dog och varför försvann plågoanden Larry Björk? Bolanders skor är en historia om vänskap, trygghet och hämnd. En berörande feelgood-deckare med sång. I rollerna ser vi Ing-Marie Carlsson och Anna-Lena Hemström. Av Bengt Järnblad, regi Ola Hedén. Riksteatern i samarbete med Teater Allan.  

Premiär 19 januari, Blomstermåla  

DANS  

SLICK  
Ett dansperformance som gjort succé runt om i landet. I SLICK äntrar Sofia Södergård scenen transformerad till dragkingen Qarl Qunt. Vi får följa med på hans fjärde världsturné både på och bakom scenen. Med intresse för makt och sexualitet bjuder han på en crossoverföreställning som landar mitt emellan kabaré och performance.  

Premiär 25 januari, Årsta, Stockholm   

Lead Us  
Dansritual med klubbkänsla om gemenskap, tillit och djup vänskap. Koreografen Lisa Janbell förenar i Lead Us afrokubanska folkinfluenser med ett samtida scenspråk och suggestiva klubb-beats. Föreställningen är en hyllning till den kvinnligt kodade visdomen koreografen kallar för ”häxkraft”. På scen ser vi Lisa Janbell tillsammans med dansarna Cecilia Redhe och Bianca Traum.  
 
Premiär 10 februari, Landskrona  
Pressvisning, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm   

RIKSTEATERN BARN & UNGA  

I Mohammeds värld  
I Mohammeds värld förlorar en ung pojke sin mamma och skapar en parallell värld för att hantera sorgen och saknaden. En historia om en svår förlust berättad med både allvar och humor.  

Mohamed El Abed är poddskapare och manusförfattare. I Mohammeds värld är hans första dramatiska verk och bygger på hans egen historia. För regi står Chantale Hannouch som våren 2020 regisserade den uppmärksammade högstadieföreställningen, Du har hela livet, Habibi, för Riksteatern.  
 
Urpremiär 13 mars  
Pressvisning 10 mars, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm    

Famnen  
Radioprofilen Nanna Olasdotter Hallberg debuterar som dramatiker med Sci-Fin Famnen, ett framtidsscenario där de flesta människor inte lever IRL. I den digitala världen finns varken smärta, död eller värdsliga drifter men kvar på jorden finns en vloggare som insisterar på att paradiset finns på vår fysiska planet. Famnen är en nyskriven monolog i regi av skådespelaren och regissören Lola Zackow.  
  
Urpremiär 15 mars 
Pressvisning 10 mars, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm    

RIKSTEATERN CREA  

Oscar  
Genom denna klassrumsföreställning får publiken ta del av en personlig och innerlig berättelse om att växa upp i en familj med alkoholmissbruk. Vi följer en ung tonåring som försöker hantera vardagen med en alkoholiserad mor och de män hon valt att leva med. En berättelse om lojalitet, svek och ansvar. Manus skrivs av dramatikern Erik Uddenberg och för regi står Lars Otterstedt. Oscar spelas för både döva och hörande barn. Riksteatern Crea i samproduktion med Unga Klara.  

Urpremiär 24 februari, Härnösand  
Pressvisning 21 februari, Riksteaterhuset i Hallunda, Stockholm    

Power  
Med poesi, sång och battles skärskådar tvillingsystrarna Jamila och Amina Quahid normer och tabun i en föreställning om att leva upp till förväntningar och att våga göra det oväntade. Jamila och Amina Ouahid är världskända inom döv-communityt för sitt speciella och starka uttryck. Manuset är skrivet av Maja Lidbrink och för regi står Mindy Drapsa, konstnärlig ledare på Riksteatern Crea. Genom Visual Vernacular, en visuell storytelling som använder gester och mimik, blir föreställningen tillgänglig för såväl döva som hörande.  

Urpremiär 16 mars, Årsta, Stockholm   

KONSERT OCH FESTIVAL 

Voices of change  
Den årligen återkommande satsningen Voices of Change är en frizon för artister som inte kan uttrycka sig fritt i sina hemländer på grund av könsidentitet, åsikt eller sexuell läggning. Artister vars röster inte får höras, eller vars uttryck inte får ta plats ges i Voices of Change utrymme genom liveframträdanden och via Riksteatern Play.  

ÖVRIGA PRODUKTIONER  

Kartan över oss  
Myndigheten för emotionell och själslig beredskap (MESB) fortsätter sitt arbete med att kartlägga svenska medborgares relation till existentiella frågor om framtiden. Under tre år, med start 2020, besvarar publik över hela landet på frågor om hur det känns att möta framtiden. Tror du att dina barn kommer ha bättre förutsättningar att leva ett gott liv än vad du har haft? Är det viktigt att tro på framtiden? Svarar du ärligt på frågorna? Kartan över oss är en bejublad och landsomfattande ljudpromenad som fortsätter även i vår. Verket är skapat av Lisa Färnström, Joakim Rindå och Hampus Norén.


Fler pressbilder finns på Riksteaterns mediabank.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Foto: Klara G, Kebaben på skäret, Riksteatern
Foto: Klara G, Kebaben på skäret, Riksteatern
Ladda ned bild
Foto: Fredrika Eriksson, retuscherad av Carolina Larsson, #jeanne, Riksteatern
Foto: Fredrika Eriksson, retuscherad av Carolina Larsson, #jeanne, Riksteatern
Ladda ned bild
Foto: Klara G, Skapelsen, Riksteatern
Foto: Klara G, Skapelsen, Riksteatern
Ladda ned bild
Foto: Markus Gårder, Kameliadamen  
av Sunil Munshi fritt efter Alexandre Dumas d.y, Riksteatern
Foto: Markus Gårder, Kameliadamen av Sunil Munshi fritt efter Alexandre Dumas d.y, Riksteatern
Ladda ned bild
Illustration: Johanna Kallin, Famnen, Riksteatern
Illustration: Johanna Kallin, Famnen, Riksteatern
Ladda ned bild
Foto: Malou Bergman, Lead Us, Riksteatern
Foto: Malou Bergman, Lead Us, Riksteatern
Ladda ned bild

Om

Riksteatern
Riksteatern



Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Riksteatern Crea tilldelas internationell utmärkelse för sin innovation3.12.2024 15:42:05 CET | Pressmeddelande

Riksteatern Crea tilldelas det prestigefulla Zero Project Award för sina innovationer världen över. Bland 522 nominerade bidrag från 90 olika länder korades 77 vinnare. Riksteatern Crea är det enda vinnande bidraget från Sverige. Zero Project är ett globalt och researchdrivet initiativ som stöttar tillämpningen av FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande

Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye