Riksteatern

Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 2025

Dela

I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.

Dear Winnie,, Riksteatern våren 2025.
Dear Winnie,, Riksteatern våren 2025. Fotograf: Reyer Boxem

Familjen Tyrone går en Lång dags färd mot natt. Eugene O’Neills klassiska verk åker på Riksteaterturné med Grynet Molvig och Krister Henriksson i huvudrollerna. Den tidlösa berättelsen om mänskliga brister och kamp för ljus i mörkret regisseras av Eva Dahlman.  
 
I skuggan av en ofattbar tragedi utspelas ett annat gripande familjedrama. I den nyskrivna operan Nattjägare väcks minnen som legat begravda i den norrländska myren till liv. Barytonsångaren Fredrik Zetterström gestaltar  samtliga roller i samspel med pianisten Love Derwinger. 
 
En man flyr krigets Syrien och söker fristad hos sin kusin som vuxit upp i Sverige. Kusinerna är ett drama om tungt bagage och kulturell friktion, av den internationellt erkända skådespelaren och dramatikern Amer Hlehel. Regisserar gör prisvinnande Amir Zuabi som är tillbaka på Riksteatern. 
 
– Riksteaterns vårrepertoar utspelar sig bland människor som redan mött mörkret. Efter att ha upplevt krig, rasdiskriminering och familjer gått sönder, tror vi då på hopp eller undergång? Jag hoppas att den här repertoaren kan hjälpa oss att frigöra tanken i en smärtsam och svårgreppad samtid. Scenkonsten har den sällsamma förmågan att uttrycka sig på de komplexa sätt som krävs för att tala till vår empati och peka på ljuset när det är som mörkast, säger Riksteaterns teaterchef, Dritëro Kasapi.  
 
För Riksteaterns vår kommer också med ljus och kamp. Sydafrikas komplexa landsmoder, Winnie Madikizela-Mandela, är utgångspunkten när åtta artister från den afro-europeiska diasporan reflekterar över sina erfarenheter som svarta kvinnor i dagens värld. Musik och berättelser om motstånd flätas samman i teaterföreställningen Dear Winnie,.  
 
Mer hopp finns i Pueblo, en berättelse om en regnig dag. En ciceron, gestaltad av Özz Nûjen, målar upp fantasier om samhällets osynliga och marginaliserade. Den italienske scenkonstnären Ascanio Celestini skildrar en rå och osminkad verklighet med djup humanism och humor.  
 
Skratt blir det också i orten med Idris & Esra. En rapp komedi om att skaffa en guzz och ett körkort. Nyskrivet av dramatikern Seluah Alsaati. I Bäst i häst tar komedin plats i stallet, bland rivalitet, regler och föreningsintriger på en liten ort där alla känner alla. 

Två kända böcker dramatiseras. Rebecka Åhlunds kritikerrosade och omtalade självbiografiska bok, Jag som var så rolig att dricka vin med, iscensätts. Och Oscar Wildes klassiker Spöket på Canterville återuppstår som en högteknologisk 3D-animerad avatar. Riksteatern Crea ligger i den scenkonsttekniska framkanten när en teckenspråkig avatar interagerar live med fysiska skådespelare på scen i denna familjeföreställning.  

Riksteaterns dansrepertoar har interaktionen i centrum. I dansverket DÖDEN är publiken både aktör och åskådare på samma gång. DÖDEN reflekterar över slutet genom rörelse. Ett verk för att minnas de som lämnat, de som saknas och de som finns kvar. Föreställningen [...it is contained in...] låter publiken dyka ner i en strid ström av magisk streetdance. Genom en hyllning till vattnets kraft och rörelse skapas dans fylld av filosofiska undertoner. 

Den sinnliga dansupplevelsen O, riktar sig till den allra yngsta publiken – bebisar!  I ett universum av speglande golv, ljudlandskap och sensoriska material får bebisarna fritt utforska rummet med alla sina sinnen. En upptäcktsresa i tätt samspel mellan besökarna och två dansare som centrerar verket kring barnets eget utforskande. Idé och koreografi av Peter Mills som även medverkar i verket tillsammans med Lisa Schåman.  

– Vårens dansföreställningar fokuserar på deltagande och utforskande. De tar med publiken på en resa – från de första sinnesintrycken som bebis, via dans inspirerad av naturens och vattnets rörelser, till deltagande och reflektion kring livets slut. Varje föreställning låter oss på olika sätt uppleva och reflektera över vad det innebär att vara människa, säger, Cecilia Suhaid Gustafsson, konstnärlig ledare för dans. 

Riksteaterns unga publik får i vår uppleva två draman. Alla orden inuti handlar om Mio som av misstag anmäler sig till en retorikkurs på sin nya skola. Något som kommer att göra det svårt att dölja att han stammar. 

För första gången på en skandinavisk scen sätts även den polska barnboksklassikern Herr Klex akademi upp. En knasig men ändå klassisk saga om kampen mellan ljuset och mörkret. Om att försöka hitta sin röst i en ibland skrämmande värld och att våga säga ifrån när något inte stämmer. 
 

Riksteaterns vår 2025
 
TEATER   

Idris & Esra 
Idris & Esra är en rapp komedi om att skaffa en guzz och ett körkort. När Idris blir utslängd från syrrans lägenhet måste han snabbt lösa jobb och bostad. Han får ett jobb genom att fejka ett CV och ljuga om att han har körkort, vilket leder till att han måste skaffa ett på två månader. Körläraren Esra är fett kattig och har värsta sportbilen men att övningsköra med henne innebär också att hålla reda på hennes lillebror och hjälpa henne dela ut post i ortens trappuppgångar. Av dramatikern Seluah Alsaati. I regi av Nora Nilsson. 
 
Urpremiär 17 januari, Riksteatern i Hallunda Stockholm. 
 
Spöket på Canterville 
Oscar Wildes klassiker Spöket på Canterville återuppstår som en högteknologisk 3D-animerad avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett tekniskt grepp som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Jenny Schöldt Olsén har skrivit manus baserat på Oscar Wildes novell och Joel Kankkonen och Lars Otterstedt står för regi. 
 
Urpremiär 18 januari, Riksteatern i Hallunda Stockholm. 

Lång dags färd mot natt 
Nobelpristagaren Eugene O’Neills klassiska verk Lång dags färd mot natt åker på Sverigeturné med Grynet Molvig och Krister Henriksson i huvudrollerna. Publiken följer familjen Tyrone under en intensiv sommardag som långsamt glider över i nattens mörker. Det är en familj som hålls samman av syrliga skämt, smärtstillande medicin, storslagna drömmar och en bråddjup kärlek som trots allt överlever. En tidlös berättelse om mänskliga brister och kampen för ljus i mörkret. I regi av Eva Dahlman. 
 
Pressvisning 22 januari, Riksteatern i Hallunda Stockholm. 
Premiär 25 januari i Askersund. 

Kusinerna 
Den hyllade och prisvinnande dramatikern och regissören Amir Zuabi är tillbaka på Riksteatern med ett storslaget drama. När Safa flyr det syriska kriget och söker fristad hos sin kusin i Sverige, blir deras möte en känslomässig resa. Här samsas kulturkrockar, värderingar och tungt bagage i en alldeles för trång lägenhet. Föreställningen är skriven av den internationellt erkända skådespelaren och dramatikern Amer Hlehel som står på scen tillsammans med Isa Aouifia, känd från filmer som Beck och Exodus.  
 
Urpremiär 25 januari, Riksteatern i Hallunda, Stockholm. 
 
Dear Winnie,   
Sydafrikas komplexa landsmoder, Winnie Madikizela-Mandela, var en terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare som blev till en fallen hjältinna. Hennes livshistoria är utgångspunkten i en publik- och kritikerrosad musikteaterföreställning där åtta artister från den afro-europeiska diasporan reflekterar över sina erfarenheter som svarta kvinnor i dagens värld. Musik och berättelser om motstånd flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livsöde. Av Fikry El Azzouzi i regi av Junior Mthombeni. Föreställningen spelas på flera språk och textas till svenska. 
 
Sverigepremiär 31 januari, Riksteatern i Hallunda, Stockholm. 
 
Jag som var så rolig att dricka vin med  
Rebecka Åhlunds kritikerrosade och omtalade självbiografiska bok i dramatisering av Jani Lohikari åker på Riksteaterturné över hela Sverige. Publiken möter en kvinna som med smärtsam uppriktighet och humor försöker förstå sitt liv: hur hamnade hon här, i ett missbruk? Från barndomen i Borås, de första tonårsfesterna, till sena utekvällar i storstan – var började det egentligen gå fel? En inspirerande berättelse om att våga sluta fly och börja möta livet som det är.   På scen ser vi Sylvia Rauan. Föreställningen regisseras av Anna Novovic.  

Pressvisning 31 januari, Riksteatern i Hallunda, Stockholm. 
Urpremiär 3 februari i Torsby 
 
Pueblo 
Pueblo är berättelsen om en regnig dag. En ciceron, gestaltad av Özz Nûjen, målar upp fantasier om snabbköpskassörskan, lagerarbetaren och den hemlösa kvinnans liv. Vilka är de? Hur lever de? Hur ser deras förflutna ut, och vad väntar dem i framtiden? Den italienske scenkonstnären Ascanio Celestini skildrar en rå och osminkad verklighet med djup humanism och humor. Pueblo är en fristående uppföljare till succén Laika och Özz Nûjen får återigen sällskap av musikern Markus Räsänen på scen. Manus och regi av Ascanio Celestini. 
 
Pressvisning 10 februari, Riksteatern i Hallunda, Stockholm.
Sverigepremiär 14 februari Kalix. 

Bäst i häst 
Det är dags för den stora klubbtävlingen på islandshästföreningen Hästur, och föreningens sekreterare Magda har skyhöga förväntningar. Dottern Emi ska nämligen delta, och om hon vinner kan hon äntligen ta steget till elitnivån! Men Emi planerar att sälja sin häst för att köpa hus med sin pojkvän. Bäst i häst är en rapp komedi om rivalitet, regler och föreningsintriger på en liten ort där alla känner alla. Pjäsen är skriven av Robin N Spegel och regisseras av Fredrik Lundqvist. 

Pressvisning 28 februari, Riksteatern i Hallunda, Stockholm. 

Urpremiär 3 mars i Nyköping. 

Extas 
En dramakomedi om att bryta sig loss och söka den totala friheten. 26-åriga Elin håller på att kvävas i relationen med sin mamma. När kompisen Mira introducerar henne till ravekulturen hamnar hon i en extatisk värld av dans, fest och droger. Elin blir en annan. En konstnär, en sexgudinna. Men hur fri är hon egentligen? Extas hade premiär med Riksteatern hösten 2024 och hyllades av media. En samproduktion mellan Riksteatern och Östgötateatern.

Premiär 11 januari, Linköping. 
 
OPERA

Nattjägare 
Minnen som länge legat begravda i den norrländska myren väcks till liv när ett gammalt sommarställe ska säljas. Nattjägare är en nyskriven opera om ett gripande familjedrama där en son, en farfar och en jägare befinner sig i skuggan av en ofattbar tragedi. Den internationellt hyllade barytonsångaren Fredrik Zetterström ger liv åt samtliga roller i ett intimt samspel med Love Derwinger, en av Sveriges främsta pianister. En opera om bortträngda känslor av skuld och ursinne, men också en komplex kärlek mellan far och son. Musik av Catharina Backman Kaarle. Libretto och regi av Kerstin Perski. En samproduktion mellan Riksteatern och Folkoperan. 

Pressvisning 30 januari, Riksteatern i Hallunda, Stockholm. 
Urpremiär 2 februari Runemo.    

DANS 
  

DÖDEN 
DÖDEN är tid att minnas de som lämnat, de som saknas och de som finns kvar. En deltagarbaserad scenkonstupplevelse där besökarna ges möjlighet att utforska och reflektera över slutet genom rörelse. I föreställning är publiken både aktörer och åskådare på samma gång. 
Medverkande är Mattias Lech och publiken själva. Av Lisen Ellard och Mattias Lech med musik av Elize Arwefjord. Språk: Publiken får välja mellan svenska och engelska.

Premiär 5 februari, Gnosjö. 
 

Alla bebisar mellan 2-18 månader är tillsammans med sina vuxna välkomna att uppleva den sinnliga dansföreställningen O. I ett universum av speglande golv, ljudlandskap och sensoriska material får bebisarna fritt utforska rummet med alla sina sinnen. En upptäcktsresa i tätt samspel mellan besökarna och två dansare som centrerar dansupplevelsen till barnets eget utforskande. Idé och koreografi av Peter Mills som även medverkar tillsammans med Lisa Schåman. Riksteatern i samarbete med Rum för Dans Halland. 
 
Pressvisning, 6 mars, Riksteatern i Hallunda, Stockholm. 
Urpremiär 12 mars, Varberg.

[…it is contained in…] 
Föreställningen [...it is contained in...] är en hyllning till vattnets kraft och rörelse där publiken får uppleva en dans fylld av filosofiska undertoner. En fängslande duett, skapad och framförd av Land before time – dansarna och koreograferna Joanna Holewa Chrona och Yared Tilahun Cederlund.Verkets titel är inspirerad av den amerikanske antropologen och filosofen Loren Eiseley, som skrev: "om det finns magi på vår planet, så är det i vattnet den finns”. Musiken är specialkomponerad av Yared Tilahun Cederlund. 

Premiär 25 april i Årsta, Stockholm.

BARN & UNGA  

Alla orden inuti 
Av misstag anmäler sig Mio till en retorikkurs på sin nya skola. Saken är den att han stammar och gjort allt för att dölja det för sina nya kompisar och särskilt för Laura. Mio får navigera mellan att försöka vara den tystlåtna rebellen och hur han egentligen känner sig – osäker och kär. Alla strategier för att slippa tala till trots, den muntliga redovisningen på kursen närmar sig, snart kommer han att behöva prata. Ett drama om hemligheter som tär och svårigheterna i att vara sig själv. Av Ellen Knutas i regi av Karl Seldahl. 

Urpremiär 21 februari, Riksteatern i Hallunda, Stockholm.

Herr Klex akademi 
För första gången på en skandinavisk scen sätts den polska barnboksklassikern Herr Klex akademi upp. En saga som för den polska publiken är lika känd som Pippi Långstrump. Publiken möter den excentriska, älskvärda professorn Herr Klex och hans akademi. En färgsprakande miljö fylld av vidunderlig visdom, gåtfulla hemligheter, ett och annat shownummer och en hel värld av sagor! Men det finns ett problem - någon hotar att förstöra akademin, och allt den står för... Pjäsen är baserad på boken Herr Klex Akademi som skrevs 1946 av författaren Jan Brzechwa. Manus av Felicia Ohly och regisserar gör Nina Rudawski. 

Pressvisning 6 mars, Riksteatern i Hallunda, Stockholm. 
Urpremiär 9 mars i Lund  

CIRKUS  

O U T  
Trapetskonstnärerna Morgane Stäheli och Sébastien Klink formar i O U T ett humoristiskt och poetiskt cirkusuniversum. På marken, i luften, genom olika former, storlekar och material får publiken upptäcka hinkars oändliga möjligheter. Absurda utmaningar finner finurliga lösningar och nervpirrande luftakrobatik uppvisas i en föreställning som leker med mjukhet och skörhet. Allt med utgångspunkt i den lilla hink med puder som akrobaterna behöver för att ge sig själva och varandra fäste. Ett gästspel producerat av Half in company. 

Premiär 3 februari Nyköping. 

ÖVRIGT
 

Eldfesten 2025
För femtonde året i rad arrangerar Riksteatern Eldfesten som väntas locka tiotusentals besökare. Vårvinterns stora utomhusfestival med eldar, världsartister och fyrverkerier. Eldfesten är en del av det iranska, afghanska, kurdiska och tadzjikiska nyåret. Precis som i Valborgsfirandet välkomnas våren med flammande eldar, musik och ett festande folkhav.  
 
Voices of change 2025 
Den årligen återkommande satsningen Voices of Change är en frizon för artister som inte kan uttrycka sig fritt i sina hemländer på grund av könsidentitet, åsikt eller sexuell läggning. Artister vars röster inte får höras, eller vars uttryck inte får ta plats ges i Voices of Change utrymme genom liveframträdanden. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Lång dags färd mot natt, Riksteatern våren 2025. Krister Henriksson och Grynet Molvig.
Lång dags färd mot natt, Riksteatern våren 2025. Krister Henriksson och Grynet Molvig.
Fotograf: Mats Bäcker
Ladda ned bild
Pueblo, Riksteatern våren 2025. I bild Özz Nûjen.
Pueblo, Riksteatern våren 2025. I bild Özz Nûjen.
Fotograf: Anna Huerta
Ladda ned bild
Herr Klex akademi, Riksteatern våren 2025. I bild Mårten Andersson.
Herr Klex akademi, Riksteatern våren 2025. I bild Mårten Andersson.
Fotograf: Markus Gårder
Ladda ned bild
Jag som var så rolig att dricka vin med, Riksteatern våren 2025. I bild Sylvia Rauan.
Jag som var så rolig att dricka vin med, Riksteatern våren 2025. I bild Sylvia Rauan.
Fotograf: Klara G
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Riksteatern Crea tilldelas internationell utmärkelse för sin innovation3.12.2024 15:42:05 CET | Pressmeddelande

Riksteatern Crea tilldelas det prestigefulla Zero Project Award för sina innovationer världen över. Bland 522 nominerade bidrag från 90 olika länder korades 77 vinnare. Riksteatern Crea är det enda vinnande bidraget från Sverige. Zero Project är ett globalt och researchdrivet initiativ som stöttar tillämpningen av FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande

Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye