Omni och Max Tegmarks AI-startup i gemensamt experiment

Svensken Max Tegmark är världskänd AI-forskare och professor i fysik på Massachusetts Institute of Technology (MIT) och författare bakom boken Liv 3.0. Vid MIT driver Tegmark bland annat forskningsprojekt inom avancerad språkanalys och utforskar AI-drivna metoder för innehållsproduktion.
– Målet är en värld med mindre hat och mer förståelse, säger Max Tegmark.
Tillsammans med andra forskare har Tegmark också utvecklat och driver nyhetsaggregatorn Improve The News (ITN). Det är kring Improve The News som Omni och det Schibsted-ägda inkluderingslabbet IN/LAB nu samarbetar.
– Nyhetsmedierna har mycket att lära när det gäller AI-stöttad innehållsproduktion. Temat diskuteras ofta som ett framtida skifte, men vi måste våga testa potentialen här och nu, säger Agnes Stenbom, Head of IN/LAB.
Experimentet görs dels med syftet att testa och lära, men också för att ge Omnis läsare en ännu bättre bevakning av amerikansk politik i nuet. Som del av Omnis rapportering amerikanska mellanårsvalet nu i november kommer innehåll att publiceras från Improve The News direkt i Omni.
– Vårt AI-system läser dagligen cirka 5000 artiklar från 100 tidningar och grupperar de som handlar om samma sak, så att vi kan skilja fakta som alla är ense om från narrativ där artiklar skiljer sig åt, säger Tegmark.
– Vi vill ge våra läsare fler perspektiv i den amerikanska politikbevakningen. Vi hoppas att innehållet från Improve The News både kan utmana och fördjupa, säger redaktionschef Matilda Glaser.
Nyhetsaggregatorn ITN är en icke-vinstdrivande organisation med syftet att öka tillgången till pålitliga nyheter. Målet är att hjälpa läsaren att lyfta blicken över den polariserade debatten och förstå världen på ett nyanserat sätt. I grunden ligger en AI-driven analys av vilka frågor som rapporteras på olika sidor av den politiska spektrat.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Matilda Glaser, redaktionschef, Omni. Telefon: 070-242 95 93. E-post: matilda.glaser@omni.se.
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB, Schibsted. E-post: agnes.stenbom@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Omni är en av våra digitala nyhetstjänster.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum