Magasin läggs ner – feature flyttar in i huvudtidningen

– Vi ska göra bästa möjliga Aftonbladet för så många som möjligt. Både i papperstidningen och online. Featurejournalistiken är viktigare än på många år, men vissa magasinsformat tappar kraftigt, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Featurejournalistiken har under senaste åren blivit alltmer digital. Aftonbladet har satsat stort online på framgångsrika matsajten Godare, återuppväckt klassiska varumärket inom hälsa, Wellness, och byggt vertikalerna Min Ekonomi, Family, Kungligt och Härligt hemma. Inom Plus är tester, motor och relationer bland de mest framgångsrika ämnena.
Men för printmagasinen är situationen en annan.
Skenande papperspriser, ökade kostnader för produktion och ett vikande intresse från läsarna har gjort att magasinen Söndag, Klick! och Härligt Hemma tappat i lönsamhet och läggs ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Istället kommer varumärkena att leva vidare i Aftonbladets huvudtidning.
– De som köper Aftonbladets papperstidning är trogna läsare som gärna tar del av inspirerande recept, intervjuer, inredning och hälsotips. Men de köper inte magasinen i lika hög grad längre vilket gör att de missar mycket av den goda journalistiken. Därför är det naturligt för oss att istället göra deras Aftonbladet till en bredare och mer guldkantad produkt, säger Lena K Samuelsson.
Aftonbladet Prints stora titlar, som TV, Kryss & Quiz, KryssExtra, NostalgiKryss och Sportbladets Biblar kommer att finnas kvar i ställen.
– Vi står mitt i en kraftfull digitalisering av mediebranschen och rådande situation med höga produktionspriser skyndar på den. Det finns ingen anledning att stå still i ett sånt läge. Det ligger i Aftonbladets DNA att hela tiden våga tänka nytt och det gäller inte minst vår papperstidning som senaste året framgångsrikt lagt om hela produktionen och distributionen, säger Lena K Samuelsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erika Scott, redaktionell printchef. Telefon: 072-241 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se.
Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. Telefon: 070-525-21-74. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
