VTI utvecklar modeller för krockprov av både kvinna och man
Vid en trafikolycka löper kvinnor större risk för skada än män. Speciellt antalet nackskador visar sig vara särskilt stor bland kvinnor. I genomsnitt är det dubbelt så stor risk att skada sig i trafiken som kvinna. Studier från hela världen pekar på samma resultat, bland annat från Folksam.
Syftet med denna forskningsinsats har därför varit att utveckla nya utvärderingsverktyg för bilsäten både för en genomsnittlig kvinna och man.
– Vi och en grupp europeiska forskare började med sätesutvärderingsverktyget redan för tiotal år sedan genom att ta fram en prototyp inom ett tidigare EU-projekt. Därefter fick vi Vinnova-finansiering for att utforma ett nytt koncept för ryggraden, säger Astrid Linder, professor i trafiksäkerhet vid VTI och ansvarig för utvecklingen av forskningsområdet krocksäkerhet och biomekanik.
Teamet har sedan utvärderat och testat hur bra bilsätet skyddar när fordonet färdas i låg hastighet och blir påkört av ett annat fordon bakifrån.Erfarenheter från utvecklingen av tidigare prototyper har fungerat som input till utvecklingen och ingenjörsarbetet har inneburit återanvändning och vidareutveckling av många idéer från dessa projekt.
Fokusområden har varit en människoliknande rörelse i ryggrad, nacke och axlar samt en realistisk mjukhet i kroppen för att ge god interaktion med fordonssätet. Det som krävdes var att tillverka detaljer med mycket hög precision vilket VTI:s verkstad kunde bistå med. Allt är av högsta kvalitet. Kotorna består av aluminium. Både magen och torson är av samma plast men där torson är något styvare än magen. Nackkotorna är av en annan mycket stark plast.
SET-modellerna är konstruerade så att det går att skjuta skuldran framåt och bakåt. Modellerna har förmåga att efterlikna påverkan av en olycka, tack vare att hela partiet är löst inkapslat i torson, det vill säga plastmassan. SET-modellernas kotor kan även vridas runt sin vertikala axel och många andra detaljer som gör den så lik människans kropp som möjligt.
Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA för att göra SET-modellerna färdigutvecklade för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.
Intresset är mycket stort internationellt. Det pågår diskussioner med provningsorganisationer både i Europa och USA. Målet är att färdigutveckla SET-modellerna, så att de användas i praktiken för utvärdering av skydd mot skador vid en krock.
SET-utvecklingen har varit en del av VIRTUAL, Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety. EU-projektet är finansierat av Horisont 2020 och består av 15 partners i Europa Forskarteamet har bestått av professor Astrid Linder (koordinator for VIRTUAL), forskningsingenjör Magnus Karemyr och Tommy Pettersson från VTI, samt professor Mats Svensson från Chalmers.
Astrid Linder kommer att presentera forskningsresultaten på den internationella trafikkonferensen TRA2022, Transport Research Arena Conference. Konferensen hålls 14 till 17 november i Lissabon, Portugal, och är Europas största inom transportforskning.
Nyckelord
Kontakter
Astrid LinderProfessor
Tel:+46 31 750 26 03astrid.linder@vti.seBilder
Länkar
- Seat Evaluation Tools (SETs): Development of prototype concepts of the SETs of an average female and male for low severity rear impact crash testing (VTI rapport 1147A, 2022, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA)
- Undersökning från Folksam på engelska: Developments in car crash safety since the 1980s (Pdf, 253 kB)
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI har experterna på trafiken i sommar27.6.2024 14:29:21 CEST | Pressmeddelande
Sommar, sol och semestertrafik. VTI har en rad experter på trafik och transporter – allt ifrån ekonomi, cykling och trafikbeteende till infrastruktur, olyckor och trafiksäkerhet.
Hälsa, hållbarhet och vinnare på Forum Vätternrundan 202414.6.2024 16:39:35 CEST | Pressmeddelande
Cyklingens roll för hälsa och hållbarhet, cykling och säkerhet och vinnaren av Cykelplaneringspriset 2024. Plus politikernas visioner för framtidens cykling. Där har ni några höjdpunkter på konferensen Forum Vätternrundan på fredagen.
Forskare: Lär av pandemin för att möta klimatförändringen13.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Pandemin och klimatförändringen är två olika kriser som båda ställt samhället inför allvarliga utmaningar. Samtidigt har synen på kriserna – och åtgärderna mot dem – varierat mycket. Kanske kan samhället lära av pandemin när det gäller insatser mot klimatförändringen.
Pressinbjudan: Cykling och folkhälsa på Forum Vätternrundan4.6.2024 07:00:00 CEST | Pressinbjudan
Vilken roll kan cyklingen spela för folkhälsa, turism och entreprenörskap? Och vem vinner cykelplaneringspriset 2024? Frågorna besvaras på Forum Vätternrundan fredag 14 juni i Motala.
Risker och säkerhet - så reser hantverkare och omsorgspersonal i tjänsten3.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny forskningsstudie från VTI finansierad av AFA Försäkring granskar arbetsmiljö och säkerhet när hantverkare och omsorgspersonal reser i tjänsten. Rapporten – den första i sitt slag i Sverige – innehåller anmärkningsvärda resultat på flera områden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum