WSP

Allt fler pendlar till jobbet på el – ny mobilitetsstudie från WSP

Dela
För tredje året i rad har analys- och teknikkonsultföretaget WSP studerat res- och pendlingsvanor i landets storstadsregioner. Allt fler pendlare har tillgång till eldrivna enskilda fordon och allra vanligast är elcykeln.
Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.
Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.

Omställningen till eldrivna transportmedel ökar på alla fronter. Mer än var femte svarande uppger att de har tillgång till elcykel, vilket gör den till det vanligaste elfordonet i storstadsregionerna. Sedan förra året har tillgången till elbil och egen elsparkcykel nästan fördubblats, och ligger nu på 21 respektive 17 procent.

– Vi ser en ökning av eldriven pendling inom alla samhällsgrupper vilket är positivt. Kollektivtrafiken har stor potential att ytterligare öka antalet pendlare som reser eldrivet, nu när allt fler bussar går på el. Även elcyklar och elsparkcyklar kan få med fler på elektrifieringståget. De har också en bred användargrupp till skillnad från elbilen som hittills främst används av samhällsgrupper med en hög inkomst, säger Lasse Brand, trafikutredare på WSP.

Även utbyggnaden av laddinfrastruktur tar stora kliv framåt. 40 procent anger att det finns möjlighet att ladda elfordon nära den egna bostaden jämfört med 27 procent 2021, och lika stor andel har laddningsmöjligheter nära arbetsplatsen.

Det är inte bara elektrifieringen som förändrar våra pendlingsmönster. Just nu är det ovanligt många faktorer som spelar in; nya politiska styren i flera av storstadsregionerna, höga drivmedels- och elpriser, postpandemiska beteendeförändringar samt förändringar gällande reduktionsplikt och reseavdrag. Dessutom en stundande lågkonjunktur.

– Det är ett svårbedömt läge. Min spaning är att distansarbetet är här för att stanna vilket ger färre pendlingsresor totalt. Under tidigare lågkonjunkturer har bilinköpen sjunkit medan cykelinköp inte påverkats. Trots nya politiska styren på flera håll så ser vi långsiktiga satsningar på både kollektivtrafik och cykelinfrastruktur. Mer osäkert är hur biltrafiken, som under pandemin har ökat, kommer utvecklas. Historiskt har vi inte varit särskilt priskänsliga när det gäller drivmedelspriser. En trolig utveckling är att vi får en minskning i stadskärnorna på sikt, men en ökning regionalt, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP.

Fler insikter från rapporten

Ändrade resvanor med kollektivtrafiktapp, cykeluppsving och ökad bilanvändning

  • Kollektivtrafiken har börjat återhämta sig jämfört med 2020 och 2021, men saknar fortsatt 10-20 procent av resenärerna jämfört med innan pandemin. Många har bytt färdsätt eller har börjat arbeta hemifrån oftare, eller både och. Undersökningen visar att kollektivtrafiken riskerar att förlora en av tio resenärer för gott. Dock kan storstädernas befolkningsökning på sikt jämna ut effekten men det kommer ta tid.
  • Cykeln är det trafikslag som ökat mest sedan innan pandemin. De som tar cykeln eller elcykeln till jobbet eller studierna har ökat från 9-12 procent innan pandemin, till 16 procent i juni 2022.
  • Undersökningens resultat tyder på en fortsatt ökat bilandel till följd av pandemin. Trots höga bränslepriser har andelen som primärt pendlar med bil stigit från ca 30-35 procent innan pandemin till 40 procent 2022. För privata resor används bilen i allmänhet mer och även där har andelen glidit upp från ca 40-45 procent till numera runt 50 procent.
  • Delningsekonomin gör försiktiga framsteg. Fler än tidigare uppger att de har tillgång till bilpool, cykelpool eller hyrsystem för elsparkcyklar, men det syns ännu ingen tydlig ökning i andelen som använder dessa tjänster.

Distansarbete och hybrid arbetsplats är det nya normala

  • Mer än var tionde pendlingsresa i storstadsregionerna har försvunnit till följd av ökat distansarbete. En majoritet av de svarande arbetar hemifrån minst en dag per vecka.
  • Intresset för så kallade hubkontor har ökat markant. 40 procent är idag intresserade av ett hubkontor. En anledning kan vara möjligheten att få tillgång till bättre teknik, ergonomiska möbler och ett socialt sammanhang nära hemmet, utan nackdelen med pendlingsresan.
  • Årets rapport inkluderar en jämförelse mellan de nordiska huvudstäderna. Där konstateras bland annat att invånarna i Helsingfors har fortsatt att arbeta hemifrån i högre utsträckning än sina nordiska grannar.

Om WSPs mobilitetsstudie

WSP har för tredje året i rad studerat svenskarnas rese- och pendlingsmönster och vilka beteenden som nu har blivit bestående efter pandemin. Årets mobilitetsstudie genomfördes i juni 2022 med 1000 svarande i Stockholmsregionen (Stockholms län), 500 i Göteborgsregionen (Storgöteborg) och 500 i Malmöregionen (gamla Malmöhus län). Enkäten är genomförd via undersökningsföretaget CINT med ett representativt urval i åldern 18–70 år.

WSPs mobilitetsstudie 2022

Kontakter

Bilder

Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.
Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.
Ladda ned bild
Björn Öhman, mobilitetsexpert WSP. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: WSP
Björn Öhman, mobilitetsexpert WSP. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: WSP
Ladda ned bild
Lasse Brand, Trafikutredare WSP. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: Hardy Welsch
Lasse Brand, Trafikutredare WSP. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: Hardy Welsch
Ladda ned bild

Om

WSP
WSP
Arenavägen 7
12188 Johanneshov

010-7225000http://www.wsp.com

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Följ WSP

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WSP

Individuella klimatmål för alla på WSP27.3.2025 09:52:21 CET | Pressmeddelande

WSP har sedan tidigare ett mål om att minska klimatpåverkan från sina råd och lösningar med 50 % till 2030, jämfört med 2020. Förra året tog WSP ytterligare ett steg och skrev, tillsammans med sina kunder och andra i branschen, under “Fossilfri Färdplan för Bygg- och Anläggningssektorn”. Nu lanserar WSP en uppdaterad klimatstrategi där målet bryts ner till alla medarbetare genom personliga utvecklingsmål kopplade till att minska klimatpåverkan i kundprojekt.

WSP möter globala utmaningar med att satsa på tillväxt och växa med fler medarbetare27.2.2025 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Energiomställningen, klimatförändringar och geopolitiska utmaningar är några av de mest framträdande trenderna på marknaden, enligt den globala teknikkonsultjätten WSP. Behovet av energiomställning, att stärka vårt samhälle i händelse av kris och att fortsätta arbetet mot netto-noll-utsläpp är inte bara avgörande för marknadens utveckling, utan också för hur WSP arbetar strategiskt på den svenska marknaden, säger Anna-Lena Öberg-Högsta, vd för WSP i Sverige.

Ny rapport rankar Sveriges mest robusta kommuner5.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Kommunernas Kamp" som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras motståndskraft och förmåga att möta framtiden. I år tar Täby över topplaceringen och rankas som Sveriges mest robusta kommun, följt av Lerum och Nacka. Årets rapport tar också ett större grepp kring krisen i befolkningsfrågan och det låga barnafödandet – ett växande problem som många av landets kommuner brottas med.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye