Terrängsportbil med vinnargener - nya Porsche 911 Dakar
Det första man lägger märke till när man ser Porsche 911 Dakar är markfrigången, som är 50 mm högre än i 911 Carrera med sportchassi. Lyftsystemet, som är standard, kan lyfta bilen fram och bak ytterligare 30 mm. Markfrigången och frigångsvinkeln står inte konventionella SUV:ar efter. Lyftsystemet är inte utformat enbart för att kunna passera hinder i låga hastigheter, utan är snarare en integrerad del av det omarbetade chassit. Inställningen ”High Level” kan användas för ambitiös terrängkörning i hastigheter upp till 170 km/tim. I högre fart än så sänks bilen automatiskt ned till sin normala höjd.
Bilens sportiga terrängegenskaper kompletteras av specialutvecklade däck, Pirelli Scorpion All Terrain Plus (245/45 ZR 19 fram och 295/40 ZR 20 bak).Det kraftiga däckmönstret är 9 mm djupt och de förstärkta däcksidorna och slitbanan består av två stomlager. Det gör däcken idealiska för utmanande terräng och de är mycket motståndskraftiga mot skärskador. Pirelli P Zero för sommar och vinter, också med dubbla stomlager, finns som tillval. Men terrängdäcken är standard och även de ger sportiga egenskaper på vanlig väg.
Kraft på alla underlag
Den sexcylindriga treliters biturbomotorn med 480 hk och ett maximalt vridmoment på 570 Nm levererar suverän prestanda tillsammans med ett välljudande boxermotorljud. Den nya sportmodellen gör sprinten 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder; på grund av terrängdäcken är toppfarten begränsad till 240 km/tim.
Som standard är motorn kopplad till en åttastegad PDK-låda och till Porsches fyrhjulsdriftsystem. I standardutrustningen ingår också bakaxelstyrning, motorfästen från 911 GT3, och ett aktivt antikrängningssystem (PDCC). Samspelet mellan alla komponenterna innebär att 911 Dakar är lika dynamisk på sand och lösa underlag som på Nürburgrings Nordslinga. Dess terrängegenskaper beror också delvis på två nya körinställningar, som ställs in med ett vridreglage på ratten. Inställningen Rallye är idealisk för lösa, ojämna underlag och fyrhjulsdriften fördelar då en större del av kraften till bakhjulen. I inställningen Offroad ökar markfrigången automatiskt. Den inställningen är utformad för maximalt grepp i svår terräng och på sand. De två nya inställningarna innehåller båda nya Rallye Launch Control, som ger imponerande acceleration på löst underlag och tillåter att hjulen kan slira med upp till 20 procent.
Tält på taket som tillval
Andra karakteristiska detaljer på nya 911 Dakar är den nyutvecklade, fast monterade lätta bakre vingen gjord av CFRP, och huven till det främre bagageutrymmet, även det i CFRP, med effektfulla luftutsläpp lånade från 911 GT3. Som standard finns också terrängbilsdetaljer som de röda bogseröglorna i aluminium fram och bak, breddade hjulhus och trösklar, skyddsplåtar av rostfritt stål fram och bak och längs sidorna. Luftintagen längst ut på sidorna av den nyutformade fronten skyddas mot grussprut med raster av rostfritt stål.
På taket till Porsche 911 Dakar finns ett 12-volts eluttag för strålkastare till takräcket, som erbjuds som tillval. På takräcket, som får bära 42 kg, går det utan problem att lasta rallyutrustning som vattendunkar, fällbara spadar och friktionsbrädor. Ett taktält finns också tillgängligt till 911 Dakar.
Inuti framhäver 911 Dakar sina sportiga ambitioner med standardmonterade skalstolar och frånvaron av ett baksäte. Lättviktsglas och ett lättviktsbatteri reducerar vikten ytterligare och gör det möjligt för Porsche 911 Dakar att vägas in på bara 1 605 kg – endast tio kg mer än 911 Carrera 4 GTS med PDK. Utmärkande för inredningen i 911 Dakar är ytor i Race-Tex med dekorativa sömmar i färgen Shade Green, som även erbjuds som exteriörfärg i metallic, exklusivt till 911 Dakar.
Rallye Design Package – blinkning till vinnaren av 1984 års Paris-Dakar
Grunden till tillvalet Rallye Design Package är den tvåfärgade lacken i White/Gentian Blue Metallic. Det är första gången Porsche använder den här kombination av tvåtonslack och foliering på en standardmodell. Kunden kan välja ett individuellt startnummer från 1 till 999 på sidorna av bilen. Förutom dekorativa ränder i rött och guld har Rallye Design Package till 911 Dakar – med utseendet från den vinnande bilen i 1984 års Paris-Dakar Rally – också logotypen ”Roughroads” på dörrarna. Termen är ett registrerat varumärke och återspeglar konceptet 911 Dakar och att bilen lämpar sig för terrängkörning. Vitlackerade fälgar och kontrasterande röd ljuslist bak rundar av det distinkta utseendet. Interiört finns ytterligare detaljer i paketet såsom utökat innehåll av Race-Tex och läder samt detaljer och säkerhetsbälten i färgen Shark Blue.
Porsche Design Chronograph
Tillsammans med sin 911 Dakar kan kunden exklusivt beställa en Porsche Design Chronograph 1 ‒ 911 Dakar, eller en Chronograph 1 ‒ 911 Dakar Rallye Design Edition. För första gången är kronografhuset tillverkat av en särskilt skraptålig och lätt titankarbid.
Nya Porsche 911 Dakar kan beställas från och med nu och kostar i Sverige från 2 480 000 kronor.
911 Dakar: Bränsleförbrukning vid blandad körning: 11,3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 256 g/km.
Värdena för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder
Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Porsche kompletterar andra generationen Taycan med tre nya modeller.12.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Med vässad design, mer effekt, större räckvidd och ännu bättre laddningsprestanda moderniserade Porsche den helt elektriska modellserien Taycan i början av 2024. Nu kompletteras familjen med tre nya versioner: Nya Taycan GTS bygger vidare på Porsches modellövergripande framgångssaga Gran Turismo Sport. Med upp till 700 hk (515 kW) toppeffekt med Launch Control är denna version återigen den sportigaste upp till Turbo-versionerna. Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo. Den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan kompletteras nu också av en motsvarande version med fyrhjulsdrift.
Nya 911 Carrera T – både som coupé och cabriolet29.10.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Porsche 911 Carrera T handlar om att fokusera på det väsentliga. Fokus på smidighet, lägre vikt och en emotionell ljudkuliss, tillsammans med den sexväxlade manuella växellådan, gör det här till den perfekta Carreran för purister. Utrustningspaket som är speciellt anpassade till Carrera T bidrar med stilfull individualitet. För första gången erbjuds Carrera T även som cabriolet.
Porsche för utmanande racerbanor och kurviga landsvägar – nya 911 GT3 och 911 GT3 Touring18.10.2024 18:30:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan lanseringen 1999 erbjuder Porsche 911 GT3 den ultimata kombinationen av racinggener och vardagsfunktionalitet. För att markera 25-årsjubileet lanseras för första gången modellen i två olika versioner på en gång: som en tydligt banfokuserad version med fast monterad bakvinge och som en mer diskret version i Touring-utförande. Med skräddarsydda paket och innovativa tillval kan de båda GT3-versionerna anpassas ytterligare efter kundens smak och bilens avsedda användningsområde.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!18.9.2024 09:50:33 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia rycker närmare. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 21 september!
Mattias Ekström guest driver in the season finale of the Porsche Carrera Cup Scandinavia!16.9.2024 11:11:00 CEST | Pressmeddelande
Mattias Ekström will start as guest driver in the Porsche Carrera Cup Scandinavia. During the final race weekend of the season, the racing star challenges the top team of the Swedish GT championships.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum