Terrängsportbil med vinnargener - nya Porsche 911 Dakar

Det första man lägger märke till när man ser Porsche 911 Dakar är markfrigången, som är 50 mm högre än i 911 Carrera med sportchassi. Lyftsystemet, som är standard, kan lyfta bilen fram och bak ytterligare 30 mm. Markfrigången och frigångsvinkeln står inte konventionella SUV:ar efter. Lyftsystemet är inte utformat enbart för att kunna passera hinder i låga hastigheter, utan är snarare en integrerad del av det omarbetade chassit. Inställningen ”High Level” kan användas för ambitiös terrängkörning i hastigheter upp till 170 km/tim. I högre fart än så sänks bilen automatiskt ned till sin normala höjd.
Bilens sportiga terrängegenskaper kompletteras av specialutvecklade däck, Pirelli Scorpion All Terrain Plus (245/45 ZR 19 fram och 295/40 ZR 20 bak).Det kraftiga däckmönstret är 9 mm djupt och de förstärkta däcksidorna och slitbanan består av två stomlager. Det gör däcken idealiska för utmanande terräng och de är mycket motståndskraftiga mot skärskador. Pirelli P Zero för sommar och vinter, också med dubbla stomlager, finns som tillval. Men terrängdäcken är standard och även de ger sportiga egenskaper på vanlig väg.
Kraft på alla underlag
Den sexcylindriga treliters biturbomotorn med 480 hk och ett maximalt vridmoment på 570 Nm levererar suverän prestanda tillsammans med ett välljudande boxermotorljud. Den nya sportmodellen gör sprinten 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder; på grund av terrängdäcken är toppfarten begränsad till 240 km/tim.
Som standard är motorn kopplad till en åttastegad PDK-låda och till Porsches fyrhjulsdriftsystem. I standardutrustningen ingår också bakaxelstyrning, motorfästen från 911 GT3, och ett aktivt antikrängningssystem (PDCC). Samspelet mellan alla komponenterna innebär att 911 Dakar är lika dynamisk på sand och lösa underlag som på Nürburgrings Nordslinga. Dess terrängegenskaper beror också delvis på två nya körinställningar, som ställs in med ett vridreglage på ratten. Inställningen Rallye är idealisk för lösa, ojämna underlag och fyrhjulsdriften fördelar då en större del av kraften till bakhjulen. I inställningen Offroad ökar markfrigången automatiskt. Den inställningen är utformad för maximalt grepp i svår terräng och på sand. De två nya inställningarna innehåller båda nya Rallye Launch Control, som ger imponerande acceleration på löst underlag och tillåter att hjulen kan slira med upp till 20 procent.
Tält på taket som tillval
Andra karakteristiska detaljer på nya 911 Dakar är den nyutvecklade, fast monterade lätta bakre vingen gjord av CFRP, och huven till det främre bagageutrymmet, även det i CFRP, med effektfulla luftutsläpp lånade från 911 GT3. Som standard finns också terrängbilsdetaljer som de röda bogseröglorna i aluminium fram och bak, breddade hjulhus och trösklar, skyddsplåtar av rostfritt stål fram och bak och längs sidorna. Luftintagen längst ut på sidorna av den nyutformade fronten skyddas mot grussprut med raster av rostfritt stål.
På taket till Porsche 911 Dakar finns ett 12-volts eluttag för strålkastare till takräcket, som erbjuds som tillval. På takräcket, som får bära 42 kg, går det utan problem att lasta rallyutrustning som vattendunkar, fällbara spadar och friktionsbrädor. Ett taktält finns också tillgängligt till 911 Dakar.
Inuti framhäver 911 Dakar sina sportiga ambitioner med standardmonterade skalstolar och frånvaron av ett baksäte. Lättviktsglas och ett lättviktsbatteri reducerar vikten ytterligare och gör det möjligt för Porsche 911 Dakar att vägas in på bara 1 605 kg – endast tio kg mer än 911 Carrera 4 GTS med PDK. Utmärkande för inredningen i 911 Dakar är ytor i Race-Tex med dekorativa sömmar i färgen Shade Green, som även erbjuds som exteriörfärg i metallic, exklusivt till 911 Dakar.
Rallye Design Package – blinkning till vinnaren av 1984 års Paris-Dakar
Grunden till tillvalet Rallye Design Package är den tvåfärgade lacken i White/Gentian Blue Metallic. Det är första gången Porsche använder den här kombination av tvåtonslack och foliering på en standardmodell. Kunden kan välja ett individuellt startnummer från 1 till 999 på sidorna av bilen. Förutom dekorativa ränder i rött och guld har Rallye Design Package till 911 Dakar – med utseendet från den vinnande bilen i 1984 års Paris-Dakar Rally – också logotypen ”Roughroads” på dörrarna. Termen är ett registrerat varumärke och återspeglar konceptet 911 Dakar och att bilen lämpar sig för terrängkörning. Vitlackerade fälgar och kontrasterande röd ljuslist bak rundar av det distinkta utseendet. Interiört finns ytterligare detaljer i paketet såsom utökat innehåll av Race-Tex och läder samt detaljer och säkerhetsbälten i färgen Shark Blue.
Porsche Design Chronograph
Tillsammans med sin 911 Dakar kan kunden exklusivt beställa en Porsche Design Chronograph 1 ‒ 911 Dakar, eller en Chronograph 1 ‒ 911 Dakar Rallye Design Edition. För första gången är kronografhuset tillverkat av en särskilt skraptålig och lätt titankarbid.
Nya Porsche 911 Dakar kan beställas från och med nu och kostar i Sverige från 2 480 000 kronor.
911 Dakar: Bränsleförbrukning vid blandad körning: 11,3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 256 g/km.
Värdena för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder























Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
