Zimpler lanserar betalningslösning i Brasilien
– Zimplers ambition är att vara med och forma Open Banking i Latinamerika. Med vårt nya kontor i São Paulo tar vi nu första steget mot det. Jag tror att våra produkter – och de fördelar de har jämfört med nuvarande lösningarna – har potential att totalt förändra den latinamerikanska marknaden, säger Johan Strand, VD på Zimpler.
En nyligen genomförd undersökning visar att nästan hälften, 47 procent, av alla onlinekonsumenter i Brasilien har avstått från ett onlineköp på grund av problem med e-handelns betalningsprocesser. Detta är en lucka på den brasilianska marknaden som Zimpler nu siktar på att fylla med sin konto-till-konto-lösning.
– Vår undersökning visar att kostnaden för misslyckade onlineköp i Brasilien är över 2,5 miljarder kronor under första halvåret av 2022. Den verkliga kostnaden för återförsäljare är dock individer och konsumenter som blir mindre benägna att återvända till e-handelssajter efter dåliga upplevelser, menar Johan Strand.
Zimplers betalningslösning för den brasilianska marknaden kommer att baseras på den brasilianska centralbankens PIX-teknik. Sammanslagningen av PIX och Zimplers lösningar effektiviserar transaktionskedjan genom att satsa på snabbhet och enkelhet för slutanvändaren. Zimplers lösning gör att betalningen finns på säljarens konto inom några sekunder och minskar på så sätt beroendet av kort och tillhörande transaktionsavgifter.
–Tillväxttakten för e-handel har varit hög i Latinamerika, särskilt i Brasilien. Mycket tack vare den brasilianska centralbankens digitala PIX-initiativ. Men det finns problem kring säkerhet, tillförlitlighet och hastighet som Zimplers teknik löser. Jag ser fram emot att träffa nya samarbetspartners och se hur Zimplers produkter bäst kan hjälpa dem med deras utmaningar, säger Raoul Mehta, som i januari antar rollen som General Manager Latin America.
*Undersökningen genomfördes online den 3-4 november 2022 av Toluna Insights på beställning av Zimpler och har besvarats av totalt 513 brasilianska invånare i åldern 18-55+. Den uppskattade siffran på 2,5 miljarder SEK är baserad på deltagarnas svar av hur mycket de skulle ha spenderat på köp som inte har gått att genomföra på grund av problem med betalningsprocesser. Detta har sedan överförts till att omfatta de totalt 6,2 miljoner invånare i Brasilien som handlat online hittills i år vilket motsvarar ett uppskattat värde av 1,3 miljarder brasilianska real, motsvarande 2,5 miljarder SEK, i uteblivna inkomster från onlineköp.
Nyckelord
Kontakter
Maria FrändegårdHead of Communications, Zimpler
Tel:+46 (0)723 51 63 14maria.frandegard@zimpler.comBilder
Länkar
Om
Zimpler är ett svenskt fintech-företag som erbjuder enklare och säkrare transaktioner - utan behov av kort. Zimpler är specialiserat på betalningar från konto till konto och är används av konsumenter och handlare runt om i Europa för effektiva betalningar såväl som utbetalningar. Genom snabb expandering till nya nyckelmarknader är vårt uppdrag att zimplifiera betalningstransaktioner för alla. För mer information, se www.zimpler.com
Följ Zimpler
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Zimpler
Elon väljer Zimpler för smidigare B2B-betalningslösningar30.11.2022 09:20:38 CET | Pressmeddelande
Fintech-bolaget Zimpler har ingått ett partnerskap med Elon, Sveriges ledande kedja för vitvaror och hemelektronik. Samarbetet innebär att Elon kommer att kunna erbjuda Zimplers B2B-betalningslösning till sina återförsäljare i Sverige. Zimpler är den första aktören i Sverige som erbjuder direktbetalningar mellan företagskonton.
Zimpler knäcker koden tillsammans med Primer24.10.2022 14:24:34 CEST | Pressmeddelande
Det snabbväxande fintech-bolaget Zimpler teamar nu upp med Primer, världens första end-to-end automations-plattform för betalningar. Partnerskapet ger Primers återförsäljare och kunder inom olika industrier och segment omedelbar tillgång till Zimplers lösningar för konto-till-konto (A2A)-betalningar utan att de behöver implementera någon separat kod.
Maria Frändegård axlar rollen som Head of Communications på Zimpler17.10.2022 13:12:53 CEST | Pressmeddelande
Fintech-bolaget Zimpler utökar sin kommunikationsenhet och utser Maria Frändegård till Head of Communications. Maria kommer senast från rollen som presschef på Systembolaget och har tidigare arbetat med stora varumärken såsom Swedbank, PayEx, Trygg-Hansa och PostNord.
Linda Höglund tillträder som operativ chef på Zimpler27.9.2022 13:02:23 CEST | Pressmeddelande
Fintech-bolaget Zimpler har utsett Linda Höglund till operativ chef, Chief Operation Officer, för verksamheten. Linda Höglund har sedan 2021 arbetat som Chief People Officer på Zimpler och tillträder sin nya position med omedelbar effekt.
Katarina Bonde ny styrelseordförande för Zimpler1.9.2022 13:40:00 CEST | Pressmeddelande
Styrelseproffset och företagsledaren Katarina Bonde har utsetts till ny styrelseordförande för fintech-bolaget Zimpler. Katarina tar över efter Peo Nilsson som kommer att sitta kvar i styrelsen som ledamot. Katarinas fokus kommer främst att ligga på att fortsätta växa och expandera bolaget till nya segment och marknader. Förutom Katarina Bonde förstärks Zimpler även med Nicolas Köllerstedt som går in i rollen som Chief Growth Officer.