Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling

Svea Bank startade tävlingen Young E-business of the Year för att främja ungt entreprenörskap. Varje år har ungdomar mellan 15 och 25 haft möjlighet att delta i tävlingen genom att skicka in sina bästa e-handelsidéer för chansen att belönas med ett stipendium. Nu står det klart att fem bidrag tagit sig hela vägen till final, där slutligen RiffLink står som vinnare. David, Angelina, Holger, Gustav och Gabriel presenterade en affärsidé som grundar sig i att unga musiker ska få möjlighet att marknadsföra sig själva och bli inbokade på spelningar. Idén med RiffLink är en hemsida där musiker kan annonsera sig och bokas av både privatpersoner och företag.
– Det känns fantastiskt roligt att RiffLink fått äran att vinna Young E-business of the Year! Vi är så tacksamma för detta och ser fram emot att fortsätta jobba för att fler unga artister ska få möjlighet att synas och bokas via vår hemsida. Vinsten kommer öppna upp nya vägar och hjälpa oss att fortsätta utveckla vår affärsidé, säger David Winther, vd och grundare av RiffLink.
– Vi vill rikta ett stort tack till alla som deltog i årets tävling. I år har vi fått in många kreativa idéer och det är kul att se vilket stort engagemang för entreprenörskap och e-handel som finns bland unga runt om i landet. RiffLink har identifierat att det ofta saknas möjlighet för unga musiker att få uppträda och hittat en innovativ såväl som skalbar och digital lösning. Dessutom har de en tydlig nisch vilket vi tidigare sett är ett upplägg som ofta leder till snabb tillväxt och framgång, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Bank.
Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2022
Vinnare: RiffLink UF från Stockholm
Tävlingsdeltagare: David Winther, Angelina Wang, Holger Skog, Gustav Babtist och Gabriel Parastatis.
Rifflinks affärsidé är att skapa en hemsida där unga musiker och artister ska få möjlighet att marknadsföra sig. Genom hemsidan ska även företag och privatpersoner kunna hitta och boka dessa artister på ett enkelt och säkert sätt.
Finalist: FlagFinity från Huddinge
Tävlingsdeltagare: Isabella Bakir, Madlin Jiad och Elma Dzubur.
Grundarna av företaget såg ett vanligt förekommande problem inför studentfiranden, nämligen att studenter inte kunde välja vilken flagga de skulle ha med sig. Affärsidén går ut på att sälja unika och kombinerade studentflaggor, designade utifrån upp till fyra olika nationaliteter.
Finalist: Childful UF från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Matilda Attefors, Amelia Olofsson, Zid Engdahl och Amanda Olsson.
Childful UF:s affärsidé är att skapa ett brädspel för barn om barnkonventionen i ett pedagogiskt syfte. De vill skapa ett roligt och underhållande spel där barn får lära sig om sina rättigheter.
Finalist: UAV Firefighters från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Josefin Johansson, Golsa Masoudian, Aisha Attar och Astrid Kozcynski.
UAV Firefighters affärsidé är att hjälpa samhällen att släcka bränder i skogar och mark i ett tidigt stadium, och därmed förebygga skogsbränder. Idén är att genom satellitdata upptäcka snabbt när en brand uppstår och då skicka ut en drönare utrustad med högtalare som vid en viss frekvens kan släcka mindre bränder. Drönaren säljs online till både privata skogsägare och företag.
Finalist: Renergy UF från Helsingborg
Tävlingsdeltagare: Tindra Dahlström, Molly Strömblad, Ludvig Falk och Lisa Bergström.
Idén bakom Renergy är att skapa och sälja en vätskeersättning som återställer kroppens vätskebalans och förebygger huvudvärk och uttorkning. Till skillnad från andra liknande produkter behöver denna inte blandas med vatten utan kommer direkt i en flaska.
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment Solutions
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

