Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling

Svea Bank startade tävlingen Young E-business of the Year för att främja ungt entreprenörskap. Varje år har ungdomar mellan 15 och 25 haft möjlighet att delta i tävlingen genom att skicka in sina bästa e-handelsidéer för chansen att belönas med ett stipendium. Nu står det klart att fem bidrag tagit sig hela vägen till final, där slutligen RiffLink står som vinnare. David, Angelina, Holger, Gustav och Gabriel presenterade en affärsidé som grundar sig i att unga musiker ska få möjlighet att marknadsföra sig själva och bli inbokade på spelningar. Idén med RiffLink är en hemsida där musiker kan annonsera sig och bokas av både privatpersoner och företag.
– Det känns fantastiskt roligt att RiffLink fått äran att vinna Young E-business of the Year! Vi är så tacksamma för detta och ser fram emot att fortsätta jobba för att fler unga artister ska få möjlighet att synas och bokas via vår hemsida. Vinsten kommer öppna upp nya vägar och hjälpa oss att fortsätta utveckla vår affärsidé, säger David Winther, vd och grundare av RiffLink.
– Vi vill rikta ett stort tack till alla som deltog i årets tävling. I år har vi fått in många kreativa idéer och det är kul att se vilket stort engagemang för entreprenörskap och e-handel som finns bland unga runt om i landet. RiffLink har identifierat att det ofta saknas möjlighet för unga musiker att få uppträda och hittat en innovativ såväl som skalbar och digital lösning. Dessutom har de en tydlig nisch vilket vi tidigare sett är ett upplägg som ofta leder till snabb tillväxt och framgång, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Bank.
Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2022
Vinnare: RiffLink UF från Stockholm
Tävlingsdeltagare: David Winther, Angelina Wang, Holger Skog, Gustav Babtist och Gabriel Parastatis.
Rifflinks affärsidé är att skapa en hemsida där unga musiker och artister ska få möjlighet att marknadsföra sig. Genom hemsidan ska även företag och privatpersoner kunna hitta och boka dessa artister på ett enkelt och säkert sätt.
Finalist: FlagFinity från Huddinge
Tävlingsdeltagare: Isabella Bakir, Madlin Jiad och Elma Dzubur.
Grundarna av företaget såg ett vanligt förekommande problem inför studentfiranden, nämligen att studenter inte kunde välja vilken flagga de skulle ha med sig. Affärsidén går ut på att sälja unika och kombinerade studentflaggor, designade utifrån upp till fyra olika nationaliteter.
Finalist: Childful UF från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Matilda Attefors, Amelia Olofsson, Zid Engdahl och Amanda Olsson.
Childful UF:s affärsidé är att skapa ett brädspel för barn om barnkonventionen i ett pedagogiskt syfte. De vill skapa ett roligt och underhållande spel där barn får lära sig om sina rättigheter.
Finalist: UAV Firefighters från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Josefin Johansson, Golsa Masoudian, Aisha Attar och Astrid Kozcynski.
UAV Firefighters affärsidé är att hjälpa samhällen att släcka bränder i skogar och mark i ett tidigt stadium, och därmed förebygga skogsbränder. Idén är att genom satellitdata upptäcka snabbt när en brand uppstår och då skicka ut en drönare utrustad med högtalare som vid en viss frekvens kan släcka mindre bränder. Drönaren säljs online till både privata skogsägare och företag.
Finalist: Renergy UF från Helsingborg
Tävlingsdeltagare: Tindra Dahlström, Molly Strömblad, Ludvig Falk och Lisa Bergström.
Idén bakom Renergy är att skapa och sälja en vätskeersättning som återställer kroppens vätskebalans och förebygger huvudvärk och uttorkning. Till skillnad från andra liknande produkter behöver denna inte blandas med vatten utan kommer direkt i en flaska.
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment Solutions
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol15.4.2025 07:48:00 CEST | Pressmeddelande
Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum