SkolverketSkolverket

Skolverket och SPSM flyttar ihop i Malmö för att stärka kvaliteten i skolan

Dela
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger sitt andra gemensamma kontor idag. Först ut i landet var Härnösand, och nu är det dags för Malmö. Det skapar möjlighet till bättre samarbete och mer dialog mellan myndigheterna och skolhuvudmän om vad som behövs för att fler barn och elever ska utvecklas och nå målen i skolan.
Peter Fredriksson, generaldirektör, Skolverket. FOTO: Skolverket
Peter Fredriksson, generaldirektör, Skolverket. FOTO: Skolverket

Skolverket flyttar ut i landet och in i SPSM:s befintliga lokaler i samband med att myndigheternas samarbete med skolhuvudmännen utökas. Det utökade samarbetet kommer rent praktiskt att innebära regelbundna och framåtsyftande kvalitetsdialoger tillsammans med skolhuvudmännen i Skåne Län. Dialogerna ska vara ett stöd i huvudmännens planering, analys och utveckling av skolan, och tar avstamp i framgångsfaktorer som forskning och erfarenheter visat leder till kvalitet i skolan.

- För att fler barn och elever ska lyckas i skolan behöver kvaliteten i förskola och skola stärkas. Nu när vi finns här i Skåne kommer vi närmare huvudmännen och kan tillsammans med dem skapa forum och samarbeten kring de frågor som har störst betydelse för att barn och elever når målen, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.

Myndigheternas gemensamma kontor kan även på sikt fungera som ett forum och en knutpunkt där huvudmän och andra aktörer kan utbyta erfarenheter och tillsammans utveckla kunskap om framgångsrika metoder och arbetssätt.

- Det är för många elever som inte klarar skolan idag, inte minst bland elever som har en funktionsnedsättning. Det är väldigt viktigt att barn och elever får insatser tidigt. Vår förhoppning är att kvalitetsdialogerna ska vara ett stöd till huvudmännen i dessa frågor, säger Fredrik Malmberg, generaldirektör SPSM.

Kvalitetsdialoger ska bidra till mer likvärdig undervisning

Skolverket har huvudansvaret för ett regeringsuppdrag att genomföra insatser för att stärka alla elevers rätt till en likvärdig undervisning av hög kvalitet. Att genomföra kvalitetsdialoger är ett viktigt steg i det arbetet. Skolverket samordnar uppdraget i nära samarbete med de andra skolmyndigheterna SPSM, Skolinspektionen och Skolforskningsinstitutet.

För frågor kontakta

Pressekreterare Susan Ottosen, ring 08-527 337 52 eller mejla susan.ottosen@skolverket.se.

Pressekreterare Erika Bergman, ring 010-473 54 07 eller mejla erika.bergman@spsm.se.

Mer information
Uppdrag till Statens skolverk, Statens skolinspektion, Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolforskningsinstitutet om insatser för ökad kvalitet och likvärdighet (U2021/03837) (www.regeringen.se)

Nyckelord

Bilder

Peter Fredriksson, generaldirektör, Skolverket. FOTO: Skolverket
Peter Fredriksson, generaldirektör, Skolverket. FOTO: Skolverket
Ladda ned bild
Fredrik Malmberg, generaldirektör,  SPSM. FOTO: SPSM
Fredrik Malmberg, generaldirektör, SPSM. FOTO: SPSM
Ladda ned bild

Om

Skolverket
Skolverket
Svetsarvägen 16
171 41 Solna

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande

15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.

Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande

Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye