99 projekt för rätten till en aktiv fritid

Nio miljoner kronor gör skillnad för personer med funktionsnedsättning. Målet är att höja livskvalitén och bryta isoleringen. Stödet sker genom Kronprinsessan Victorias fond och Radiohjälpsfonden.
Projekten gör skillnad för och med personer med funktionsnedsättning. Angelina på bilden, medlem i  Unga med Synnedsättning Stockholm, deltar i  ett av projekten som beviljas stöd av Radiohjälpen. Foto: Åke Ericson
Projekten gör skillnad för och med personer med funktionsnedsättning. Angelina på bilden, medlem i Unga med Synnedsättning Stockholm, deltar i ett av projekten som beviljas stöd av Radiohjälpen. Foto: Åke Ericson

Radiohjälpen och Kronprinsessan Victorias fond bidrar till att förändra liv genom att stötta föreningsaktiviteter för personer med funktionsnedsättning och därmed bidra till att bryta isolering i samhället. Av de 155 projekt som ansökt om medel har Radiohjälpen fattat beslut om att tilldela 99 sökande föreningar stöd.

Av de projekt som erhåller stöd är uppdelningen mellan fonderna:

Personer med funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom har samma rätt till en aktiv fritid som alla andra. Radiohjälpens insamlingar till detta ändamål sker både via Radiohjälpsfonden och via Kronprinsessan Victorias fond, där Kronprinsessan Victoria är beskyddare. Stödet via Kronprinsessan Victorias fond är riktad mot barn och unga med funktionsnedsättning.

För att öka kontrollen kommer mindre belopp att utbetalas till föreningarna först efter att aktiviter genomförts och redovisning kan godkännas. Kriterierna har även förtydligats kring Radiohjälpens värdegrund där de sökande ska dela public services värdegrund om det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om allas människors lika värde. Ansökningar kan inte beviljas föreningar/organisationer med uppdrag att stödja en viss etnisk, religiös eller politisk inriktning eller grupp av människor.

Stödet möjliggör aktiviteter som till exempel lägerverksamhet, resor/utflykter och olika idrotter – aktiviteter som ofta kräver resurser för extra personal och anpassad utrustning. Syftet är att stödja aktiviteter som bidrar till en aktiv fritid, att bryta isolering, höja livskvalitén, stärka självkänslan och till att träffa nya vänner.

Insamlade medel erhålls vid Victoriakonserten 14 juli i SVT samt vid Melodifestivalens omröstningar, liksom genom testamentesgåvor.

Förutom den nationella verksamheten bedriver Radiohjälpen en omfattande internationell verksamhet med bland annat kampanjerna Världens Barn och Musikhjälpen  samt en humanitär insamling för att lindra nöden i Ukraina.

Stöd Radiohjälpen och Kronprinsessan Victorias fond

Stötta Radiohjälpen genom att swisha till 9019506. Tack!

Starta din egen insamling

Genom Radiohjälpens digitala bössor kan du starta en insamling.

Radiohjälpen förändrar liv och lindrar nöd genom att engagera, samla och aktivera viljan att stödja människor där det behövs som mest. Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål.

Insamling för Världens Barn under Melodifestivalen2.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Lidande bland barn i världen ökar. Allt fler barn hungrar, barn tvingas från sina hem och många barn lever mitt i krig och konflikt. Därför är insamlingen för Världens Barn i fokus för insamling i samband med Melodifestivalen 2024. ”Många barn i världen har inget riktigt hem, ingen riktig säng att somna tryggt i eller ingen skola att gå till,” säger Tereza, ett av de medverkande barnen i Radiohjälpens appell för Världens Barn. ”Så får det inte vara”.

Drottningens födelsedagsinsamling för Ukraina - 5,3 miljoner kronor17.1.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

H.M. Drottning Silvias insamling för barn i Ukraina är genomförd. Summan blev 5 356 700 kr. Gåvorna fördelas till barnprojekt i Ukraina via Radiohjälpen. ”För mig känns det fint att kunna hjälpa ukrainska barn som lever under så svåra omständigheter. Jag vill tacka Radiohjälpen, Världens Barn och alla som bidragit till denna gåva till förmån för barn med psykisk ohälsa i Ukraina. Tack för denna fina födelsedagsgåva som värmer mitt hjärta”, säger H.M. Drottningen.