Första leveransen av ID. Buzz Cargo i Sverige går till Vattenfall

”Att vi på Vattenfall får möjlighet att testa ID. Buzz Cargo i vår verksamhet, som ett av de första företagen i Sverige, ska bli intressant. Bilen gör det möjligt för oss att säkert kunna lasta material samt utrustning och samtidigt elektrifiera fler områden av vår verksamhet. Vattenfall jobbar för att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation så elektrifiering är högst upp på agendan för mig som fordonschef på Vattenfall Services”, säger Erik Nolberger.
Vattenfall har idag cirka 4.600 fordon i sin verksamhet, alla marknader. På personbilssidan har man redan gått över till rena elbilar, men för transportbilarna så har det hittills varit svårt att hitta modeller som täcker de behov och krav man har på platser där det är långt mellan laddinfrastruktur eller där uppdragen kräver hög last- och dragvikt. Erik Nolberger har dock ett tydligt mål att arbeta mot: År 2030 ska alla nya fordon hos Vattenfall, även transportbilarna, vara eldrivna.
Även inom Volkswagen-koncernen har man målbilden klar. 2018 skrev man som första storskaliga bilproducent på Parisavtalet och därmed lovar man att vara ett helt klimatneutralt företag till år 2050. ID. Buzz är ett första tydligt exempel från Volkswagen Transportbilar på denna ambition. Stora investeringar för att minska miljöbelastningen i produktionskedjan och en inredning som delvis tillverkats av återvunna material, kompletterat med klimatkompensation, har gjort att ID. Buzz kunnat certifieras som klimatneutral när den lämnar fabriken.
”ID. Buzz Cargo är den första transportbilen som utvecklats som ren elbil från grunden. Det innebär att man kunnat dra full nytta av de fördelar som en helelektrisk plattform kan ge”, säger Joakim Höög, Key Account Manager på Volkswagen Transportbilar Sverige.
ID. Buzz Cargo bjuder på exceptionellt rymligt lastutrymme, i förhållande till bilens totala längd. En rymlig kupé för upp till tre personer, snäv vändradie och pigg prestanda från elmotorn bak. Men framförallt har ID. Buzz Cargo klassledande räckvidd (415 km, enligt WLTP-körcykeln) med sitt batteri på 77 kWh av användbar energi.
Nyckelord
Kontakter
Alexander DahlinPress- och Reklamansvarig
Volkswagen Transportbilar
Bilder







Om

Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje
08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se
Volkswagen Transportbilar ingår i Volkswagen-koncernen och har sitt huvudsäte i Hannover i Tyskland, där också D. Buzz Cargo tillverkas. Volkswagen Transportbilar är marknadsledare inom lätta transportbilar i Sverige. Men den certifierat klimatneutralt tillverkade ID. Buzz Cargo och en tydlig plan att elektrifiera sitt produktutbud, fortsätter märket sin satsning mot minskade utsläpp och bereder vägen framåt för andra bilberoende företag som vill ställa om mot en mer hållbar verksamhet.
Följ Volkswagen Transportbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar
Nya Volkswagen Transporter och Caravelle - Priser, fakta och bilder14.3.2025 10:35:09 CET | Pressmeddelande
Nu lanseras den tredje produktlinjen inom "Folkabuss-paraplyet". 75-års jubilerande folkabussen består idag av Multivan/California, ID. Buzz/ID. Buzz Cargo och den nya plattformen för Transporter/Caravelle. Volkswagen Transporter och Volkswagen Caravelle är skräddarsydda för kommersiellt användande och kommer med ökad lastvolym, lastvikt och dragförmåga. Med en stor lanseringskampanj introducerar nu Volkswagen Transportbilar den i Sverige mycket populära Transporter. Nedan följer detaljerad information om de nya modellerna Transporter och Caravelle, som även erbjuds i ett helelektriskt utförande.
75 år med folkabussen - Volkswagen Transportbilar firar sin ikon8.3.2025 00:01:00 CET | Pressmeddelande
Volkswagen Transportbilar firar 75 år med Folkabussen, den transportbil (och minibuss och campervan) som har producerats längst i Europa. Den 8 mars 1950 lämnade den allra första transportbilen av generation T1 produktionsbandet i Wolfsburg. Sedan dess har fler än 12,5 miljoner VW-bussar tillverkats. Det gör den till Europas mest framgångsrika transportbil genom tiderna och som utvecklats till en kultbil för flera generationer. Upptäck folkabussens första sex generationer, fram till dagens tre produktlinjer med Transporter/Caravelle, Multivan/California och ID. Buzz/ID. Buzz Cargo.
Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare 2024 - Markus Ostermaier tillträder som ny märkeschef 202521.1.2025 11:02:57 CET | Pressmeddelande
I samband med att vi summerar Volkswagen Transportbilars resultat för 2024 och lanserar en helt ny Transporter, tillträder en ny märkeschef för Volkswagen Transportbilar i Sverige. Markus Ostermaier efterträder Helmut Löb som återvänt till Volkswagen Transportbilar i Hannover efter närmare fem år på tjänsten.
Fyrhjulsdrivna laddhybrider - Säljstart för Volkswagen Multivan och California eHybrid 4MOTION6.11.2024 13:58:42 CET | Pressmeddelande
Multivan och California eHybrid 4MOTION imponerar med en elektrisk räckvidd på ca 9 mil. Modellerna är också de första bilarna på Volkswagens MQB-plattform med elektrisk driven bakaxel som ger fyrhjulsdrift. Inom campingsegmentet bjuder California eHybrid 4MOTION ett fönster mot framtidens husbilar. Båda modeller finns nu att beställa hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare.
Nu startar försäljningen av Volkswagen ID. Buzz GTX18.10.2024 10:53:28 CEST | Pressmeddelande
Med fyrhjulsdrift genom en motor på varje hjulaxel och kraftfull prestanda (total systemeffekt på 250 kW/340 hk), gör ID. Buzz GTX entré på Volkswagen Transportbilars hemsida och i säljsystemen ute hos våra 90-tal agenter runt om i Sverige. Om man vill beställa den snabbaste folkabussen någonsin, under dess 75-åriga historia, står valet mellan normalt axelavstånd och upp till 6 sittplatser eller långt axelavstånd (+ 25 cm) med 7-sitsig konfiguration som standard.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum