Kalle Anka är ett måste för svenskarna – även under utlandssemestern

Vi har alla våra olika jultraditioner, men vad kan svenskarna inte tänka sig vara utan när de firar julafton utomlands? Majoriteten av svenskarna kan tänka sig att avstå både julmat och julklappar för att lämna Sverige. Däremot anser närmare sex av tio svenskar att Kalle Anka är ett måste, även om de befinner sig i solstolen. Viktigast är det för åldersgruppen 26–35, och minst viktigt är det för 56–65-åringarna. Våra nordiska grannar, Norge och Finland, anser likt det svenska folket att deras motsvarighet till Kalle Anka är ett måste under semestern. Däremot menar hälften av danskarna att de klarar sig utan.
- Julen är för många en högtid kantad av traditioner, och de allra flesta har nog en tydlig bild av vad de vill att den ska innehålla. Att åka utomlands under julen kan sätta de vanliga traditionerna ur spel, och det är spännande att se vilka delar av julfirandet som svenskarna inte kan vara utan, inte ens på semestern. Att fira julen utomlands kan också vara en möjlighet att göra saker som bryter mot de vanliga traditionerna, men som skapar nya julminnen, säger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo.
Julmaten delar svenska folket
Drygt fyra av tio kan inte tänka sig att vara utan julmat under utlandssemestern, medan hälften av svenskarna anser motsatsen. Just julmaten visar sig vara en vattendelare och åsikterna skiljer sig bland åldrarna. Åldersgruppen 56–65 är de som struntar mest i köttbullar, prinskorv och Janssons, medan majoriteten av den yngre generationen, 18–25 år, inte kan tänka sig vara utan traditionell julmat.
Våra grannar, Danmark, Finland och Norge värderar julmaten högre än svenskarna, där majoriteten i samtliga länder anser att traditionell julmat är ett måste på utlandsresan.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i oktober 2022 av Mantap på uppdrag av Apollo. Undersökningen hade över 1000 respondenter i åldrarna 18–66+ år och genomfördes i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Nyckelord
Kontakter
Sandra Miller KingeChief Communications & Growth Officer
Tel:+46 8 673 91 00Tel:+46 8 673 91 00sandra.kinge@apollo.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbartresande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté). Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015. www.apollo.se
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
Apollo Sports-hotellet Monte Feliz blir «Powered by Playitas»16.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Gran Canarias första och enda sporthotell blir nu ännu bättre med den välrenommerade kvalitetsstämpeln «Powered by Playitas».
Apollo och Jettime utökar samarbetet15.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Apollo och Jettime har precis ingått ett nytt avtal som gäller i två år, från april 2026 till april 2028. Avtalet omfattar både sommar- och vintertrafik och stärker samarbetet mellan de två företagen, så att ännu fler semesterresenärer kan njuta av direktflyg, skandinavisktalande kabinpersonal och service på deras nivå.
AI ska hjälpa Apollos kunder att snabbare hitta sin nästa drömresa11.12.2025 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Inför vintersäsongen lanserar Apollo två AI-drivna bildprojekt som både höjer kvaliteten i de digitala kanalerna och gör webb och app mer tillgängliga för alla. Lösningarna, utvecklade tillsammans med CRMK, ger stora tidsbesparingar och en bättre kundupplevelse.
De 10 största resetrenderna för 20269.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
2026 blir året då vi reser mer personligt, mer lekfullt och med lite mer mening. Här är de tio starkaste trenderna som experterna menar kommer att prägla reslusten nästa år.
Storsuccé för ny charterlinje från Växjö!2.12.2025 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Apollo kan redan nu meddela att 25 % av resorna från Växjö till nyheten Preveza på det grekiska fastlandet för sommaren 2026 redan är sålda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

