AI ska hjälpa Apollos kunder att snabbare hitta sin nästa drömresa
Inför vintersäsongen lanserar Apollo två AI-drivna bildprojekt som både höjer kvaliteten i de digitala kanalerna och gör webb och app mer tillgängliga för alla. Lösningarna, utvecklade tillsammans med CRMK, ger stora tidsbesparingar och en bättre kundupplevelse.

Spara tid, slippa monotont arbete, följa lagen och ge alla kunder bättre service – vinsterna är många när Apollo i samarbete med CRMK sjösätter två nya AI-projekt lagom till jullovet.
Nu i högsäsongen, när tusentals svenskar letar efter rätt vinterresa, spelar bilder en avgörande roll. Apollo får in omkring 1 000 bilder i veckan från sina över 1 500 hotell, och tidigare behövde e-comteamet manuellt sortera bort bilder som inte höll måttet.
Automatiserad bildkvalitet och tillgänglighet
Apollo och CRMK har utvecklat en AI-lösning som automatiskt gallrar bort bilder som inte följer Apollos bildpolicy.
– Med hjälp av standardiserade Large Language Models (LLM) i Azure AI Foundry går modellen igenom stora mängder bilder för att säkerställa att de följer Apollos bildpolicy och visar rätt information för kunderna, säger Gustaf Westerlund, grundare och Principal Consultant på CRMK.
– Det här sparar väldigt mycket tid för våra medarbetare. Vi räknar med en total tidsbesparing på 20–30 timmar per månad per person, säger Johnny Nilsson, Head of CRM på Apollo.
I ett parallellt projekt har Apollo och CRMK utvecklat en modell som taggar bilder enligt WCAG-kraven i EU:s nya tillgänglighetslag. Det gör webb och app mer tillgängliga för kunder med till exempel syn- eller hörselnedsättningar – och förbättrar sökbarheten för alla. De nya funktionerna rullas nu ut i kundmiljö.
Den nya bildmärkningen märks först i inloggat läge, där bilder anpassas efter användarens profil och preferenser.
– Vi kan personalisera webben på ett helt nytt sätt. Att manuellt tagga allt hade tagit månader – agenten tog några veckor att bygga, säger Nilsson.
Långsiktigt arbete med data och automatisering
CRMK och Apollo har samarbetat i många år med att strukturera kunddata och utveckla relevanta erbjudanden.
– Våra kunder delar gärna information med oss, och då är det viktigt att vi använder den ansvarsfullt för att ge bästa möjliga upplevelse. Här har CRMKs expertis varit ovärderlig, säger Nilsson.
– Som Nordens tredje största paketreseleverantör måste Apollo automatisera många processer för att hålla rimliga priser. Investeringarna i Dynamics 365 och konsolidering av system börjar nu bära ordentligt frukt, avslutar Westerlund.
Kontakter
Apollos pressjour
För journalister och media.
Martina KrantzPressansvarig
Tel:+46 8 673 91 00martina.krantz@apollo.seOm oss
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbart resande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) samt är fullvärdiga medlemar i DER Touristik Foundation. Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015.
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
De 10 största resetrenderna för 20269.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
2026 blir året då vi reser mer personligt, mer lekfullt och med lite mer mening. Här är de tio starkaste trenderna som experterna menar kommer att prägla reslusten nästa år.
Storsuccé för ny charterlinje från Växjö!2.12.2025 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Apollo kan redan nu meddela att 25 % av resorna från Växjö till nyheten Preveza på det grekiska fastlandet för sommaren 2026 redan är sålda.
Sundsvallsbornas nya Greklandsfavorit tar fart2.12.2025 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Apollos nya direktflyg till Ioannina är redan över 20 procent såld. Det gör nyheten från Sundsvall till en av de bästa säljande charterlinjerna från regionala flygplatser i Sverige!
Kretafeber i Östersund: Apollo säljer i rekordfart2.12.2025 08:38:00 CET | Pressmeddelande
I år utmärkte sig Östersundsborna som de snabbaste i Sverige att boka sin sommarsemester. Nu pekar allt på att samma trend fortsätter även inför nästa år – redan är 25 % av sommarresorna för 2026 sålda!
Rekordförsäljning av sommarresor från Skellefteå2.12.2025 08:36:00 CET | Pressmeddelande
Researrangören Apollo rapporterar en försäljningsökning på hela 70 procent till det grekiska fastlandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum