Nytt system för tågplanering den 11 december
Årets europeiska tidtabellsskifte för järnvägen sammanfaller i Sverige med den sista etappen i lanseringen av de nya systemstöden. De som ska skapa bättre förutsättningar att planera och ge plats åt både trafik och banarbeten längs de 14 200 km spår Trafikverket förvaltar.
– Det ska erkännas att det har varit en utmanande resa, vilket inte varit helt oväntat. Det handlar om ett skifte som påverkar många av de gränssnitt, arbetssätt och rutiner som rör planering och trafikledning hos både oss själva och de drygt 50 järnvägsföretag som idag trafikerar järnvägen, säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.
Utvecklingsarbetet har skett inom ramen för projekt MPK (Marknadsanpassad planering av kapacitet). I projektet har Trafikverket utvecklat nya digitala lösningar för en bättre planering som ska leda till att vi kan utnyttja spåren mer effektivt.
För drygt ett år sedan togs beslutet att den sista etappen införs i samband med att tågplanen för 2023 träder i kraft den 11 december 2022, och i samband med införandet avvecklas de gamla systemen.
– Nu står vi vid tröskeln till en ny tid för järnvägen där vi med moderna och digitala verktyg skapar förutsättningar för en enklare, snabbare och mer följsam planering av trafik och underhållsarbeten på järnvägen. Lanseringen vi nu står inför är ett första viktigt steg, men fler kliv återstår innan vi får ut all den potential vi ser med de nya stöden. Självklart har vi ambitionen att resenärer och godstransportörer ska påverkas så lite som möjligt längs vägen, säger Roberto Maiorana.
Förberedda på det oförutsedda
I samband med lanseringen har Trafikverket tagit höjd för att oförutsedda störningar kan inträffa. Det handlar bland annat om en nyinrättad teknisk support som är öppen dygnet runt, samt om personalförstärkningar på våra sju trafikledningscentraler. I händelse av att trafiken skulle påverkas är även myndighetens kommunikationsfunktion förstärkt året ut så att aktuell information snabbt kan göras tillgänglig via olika kanaler, till exempel på trafikverket.se och ute på stationerna.
Så varför inför Trafikverket då ett nytt system? Skälet är att det idag är trångt på spåren, i synnerhet runt våra storstäder där efterfrågan på tider i spår ökat stadigt under lång tid.
– Trängseln är en ekvation som nuvarande system inte kan lösa ut, så den uppgradering vi på Trafikverket nu gör är helt nödvändig för att vi tillsammans med järnvägsföretagen får effektiva verktyg. Det gör att vi kan använda spåren klokare och därmed leva upp till de höga förväntningar omvärlden har på järnvägen, säger Roberto Maiorana.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
SJ tar över nattågstrafiken till övre Norrland10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har tilldelat SJ uppdraget att bedriva trafiken på sträckan Stockholm–Narvik för perioden 15 december 2024 till 13 december 2025, med option på ytterligare ett år. Beslutet säkerställer att nattågstrafiken fortsätter med minimal resenärspåverkan.
Låt inte sommarlovet spåra ur4.7.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande
Så här i inledningen av sommarlovet ser Trafikverket tecken på att fler barn och ungdomar söker sig till våra spårområden – vilket är både livsfarligt, olagligt och kostsamt. Prata gärna med dina barn om riskerna ifall du bor i närheten av en järnväg.
E6 Stenungsund återinvigd – öppnar för trafik 5 juli3.7.2024 15:00:12 CEST | Pressmeddelande
Kung Carl XVI Gustaf och infrastrukturminister Andreas Carlson deltog idag, den 3 juli, vid en ceremoni då E6 Stenungsund återinvigdes. Den 5 juli släpps trafiken på och E6 har därmed åter samma kapacitet för trafik som innan skredet inträffade.
E4 Förbifart Stockholm mellan Häggvik och Hjulsta öppnar för trafik 4 år tidigare än planerat2.7.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har, efter en noggrann genomförd utredning beslutat om att öppna en del av E4 Förbifart Stockholm tidigare än planerat. Delöppningen sker mellan Häggvik och Hjulsta och planeras öppna för trafik hösten 2026. Utredningen visar att en delöppning kommer minska restiden för trafikanterna och avlasta de större omkringliggande vägarna.
Regeringsuppdraget kapacitet och redundans för transporter över Öresund är färdigt1.7.2024 14:05:00 CEST | Pressmeddelande
Idag överlämnas rapporten till regeringen. I utredningen konstateras bland annat att järnvägskapaciteten över Öresundsbron räcker fram till ca 2050, och att investeringar i transportnätet på landsidorna är de enskilt viktigaste åtgärderna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum