Många följer reglerna inom yrkestrafiken på väg

Transportstyrelsen genomför regelbundna tillståndsmätningar inom yrkestrafiken för att mäta hur väl företagen på marknaden följer de regler som finns. Årets mätning genomfördes under vecka 12-14. Generellt är regelefterlevnaden hög. Det gäller oavsett om det är krav på förare, företag eller fordon som har kontrollerats.
När det gäller efterlevnaden av kör-och vilotider går utvecklingen åt rätt håll jämfört med 2019. 73 procent av förarna klarade sig utan anmärkning, vilket är en förbättring med 2 procentenheter.
– Regelefterlevnaden är i allmänhet hög, men det finns några områden som kan förbättras. Exempel på sådana områden är kör- och vilotider. Det går åt rätt håll, men en regelefterlevnad på 73 procent är fortfarande mindre än vad vi önskar, säger Mattias Andersson som är utredare på Transportstyrelsen.
Inom ett flertal områden har inga, eller väldigt få överträdelser påträffats, bland annat när det gäller krav på behörigheter, färdskrivare och vägarbetstid. Ingen av de kontrollerade förarna rapporterades för onykterhet, precis som år 2019 och 2015. Efterlevnaden vad gäller krav på däck är också väldigt hög, oavsett om det har varit vinterväglag eller inte vid kontrollen.
Försämrade siffror inom vissa områden
Siffrorna inom vissa områden har dock försämrats, bland annat när det gäller fordonens tekniska beskaffenhet och lastsäkring. Vad gäller teknisk beskaffenhet var 74 procent av fordonen utan anmärkning, jämfört med 78 procent 2019. 85 procent av fordonen var i år utan anmärkning rörande lastsäkringen, jämfört med 89 procent 2019.
Dessutom är det fler förare som inte följer hastighetsbegränsningen.
– Att följa hastighetsbegränsningen är en fråga där vi ser en negativ utveckling. Hastighetsefterlevnaden har försämrats för andra mätningen i rad, och antalet kontroller som har lett till en ordningsbot har ökat kraftigt, säger Mattias Andersson.
Det är främst de grövre hastighetsöverträdelserna som har ökat i omfattning.
Majoriteten av förarna är nöjda med sin arbetssituation
Transportstyrelsen har samtidigt genomfört en undersökning av förarnas sociala villkor. Den visar att en majoritet av förarna, såväl svenska som utländska, är nöjda med sina arbetsförhållanden.
– I likhet med 2019 års undersökning kan vi däremot konstatera stora skillnader i villkor mellan svenska och utländska förare. Bland annat övernattar utländska förare oftare i lastbilen och de har i genomsnitt lägre löner. Skillnaderna mellan svenska och utländska förares villkor har däremot minskat över tid, berättar Mattias Andersson.
Transport¬styrelsens och andra myndigheters arbete för ökad regelefterlevnad syftar till att möjliggöra en marknad med rättvisa villkor och fungerande konkurrens. Genom tillståndsmätningen skapas en representativ bild av hur bra företagen som är verksamma på marknaden för yrkestrafik på väg lever upp till de krav som finns.
Fakta tillståndsmätning
- Syftet är att få en bild av hur yrkestrafiken fungerar och säkerställa att konkurrensen fungerar.
- Datainsamlingen genomförs av polisen i samband med kontroller på väg.
- Mätningen ger en representativ bild av godsbranschen, till skillnad från de riskbaserade vägkontroller som polisen annars gör.
- Det är en återkommande mätning för gods-, buss- och taxitrafik.
- Tre områden kontrolleras i tillståndsmätningen; förare, företag och fordon.
Kontaktuppgifter för media
Transportstyrelsens presstjänst, 010-495 43 00,
press@transportstyrelsen.se
Kontakter
Mattias AnderssonutredareTransportstyrelsen
Tel:010-495 56 17mattias.andersson@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder

Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Uppdaterad: Omfattande körkortsförändringar på gång27.3.2025 19:25:26 CET | Nyheter
EU förväntas inom kort fatta formellt beslut om ett nytt körkortsdirektiv som kommer att innebära ändringar på körkortsområdet. Efter beslutet ska Sverige ta ställning till hur direktivet ska implementeras i de svenska regelverken. Direktivet innehåller bland annat en ny körkortsbehörighet – B1, som kan ge en person med 15 års ålder rätt att köra en ”fartsänkt bil”. En annan förändring är att det blir möjligt att ta körkort från 17 års ålder (med beledsagare). Samtidigt ska körkortet finnas i digital form. Reglerna är med några undantag tänkta att införas under 2028 och börjar gälla 2029.
13 personer omkom i trafiken i februari17.3.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Under februari har 13 personer mist livet i trafiken, 9 män och 4 kvinnor. 747 personer har skadats under samma period. Det visar de preliminära uppgifter som sammanställts av Transportstyrelsen.
Förtydligande – alkohol och återkallelser av körkort10.3.2025 16:13:13 CET | Nyheter
Flera medier har under den senaste tiden rapporterat om Transportstyrelsens arbete med att pröva och återkalla körkort med anledning av misstänkt alkoholmissbruk eller alkoholöverkonsumtion hos körkortsinnehavare. Rapporteringen har i viss utsträckning varit missvisande och onyanserad, och Transportstyrelsen ser därför ett behov av att förtydliga hur reglerna ser ut.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik26.2.2025 08:25:00 CET | Pressmeddelande
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Utsläppen från den nya personbilsflottan fortsätter att minska24.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 registrerades 261 342 typgodkända personbilar i landet. Det är drygt 29 000 bilar färre jämfört med året innan och det lägsta antalet på över tio år. Koldioxidutsläppet från den genomsnittliga personbilen minskade mellan 2023 och 2024 från 61,3 gram/km till 59,06 gram/km. Det visar siffror som Transportstyrelsen i dag rapporterar in till EU-kommissionen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum