Svensk Handel

Inget lyft för modehandelns julförsäljning

Dela
Hittills går det inte att notera någon särskilt stark juleffekt inom den svenska modehandeln. Både kläd- och skohandeln möter konsumenter som håller hårdare i plånboken och gör färre inköp. Det visar nya siffror kring försäljningsutvecklingen under perioden 1–19 december, från Svensk Handel.
Butiker och e-handel 1-19 december 2022/2021 1- 19 december 2022/2019
Kläder

1,0 %

6,9 %

Skor -10,5 % 7,0 % 

Visserligen noteras klädhandeln för en liten uppgång jämfört med föregående år, med 1 procentenhet, men mätt i fasta priser och volym så är det en minskning om man tar hänsyn till rådande inflation. För skohandeln ser det ännu tuffare ut. Kraftiga snöfall i november medförde att inköp av säsongsbetonade skor, som vinterkängor tidigarelades, vilket påverkar decembersiffrorna. Jämfört med föregående år minskar försäljningen av skor med 10,5 procentenheter.

- Tyvärr tvingas vi konstatera att modehandeln hittills inte fått det uppsving många handlare hade hoppats på. Konsumenternas köpkraft har minskat, vilket till mångt och mycket är signifikativt för handeln i stort. Men jämför man med årets övriga månader är december en stark månad, så visst kommer det ligga mjuka paket under granen även i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel

Mellandagsrean viktig för modehandeln.

Efter att ha spenderat julafton med nära och kära ger sig många ut i butiker och gallerior runt om i landet för att kunna fynda varor under mellandagsrean. För modehandeln är det en viktig försäljningsperiod, och man står redo att välkomna kunderna.

- Många handlare tror och hoppas nu på att kunderna ger sig ut för att inhandla nya plagg inför familjeträffar och nyårsfesten, men även till dess att man är tillbaka på kontoret. Här finns en möjlighet till göra sig mer förberedda inför de första månaderna på det nya året som traditionellt är något svagare handelsmånader, avslutar Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye