Schibsted köper Finlands ledande auktionsmarknad för begagnade bilar AutoVex

AutoVex är den ledande C2B-auktionsmarknaden för begagnade bilar i Finland. Företaget låter konsumenter enkelt få in bud på sin begagnade bil via en digitalt hanterad auktion riktad uteslutande till bilhandlare. Genom att erbjuda bilen till försäljning via AutoVex kan konsumenterna få det bästa tillgängliga erbjudandet från mer än 800 bilhandlare i Finland med bara några enkla steg. För bilhandlare erbjuder AutoVex ett praktiskt och effektivt sätt att skaffa begagnade bilar av hög kvalitet. Företaget grundades 2018 av Sebastian Frick, och har idag ett 20-tal anställda i Helsingfors.
- Schibsted strävar efter att hjälpa konsumenter att göra välgrundade val. Vi har redan starka marknadsplatser i Finland genom vårt ägande i Oikotie och Tori som når 2,5 miljoner fynd på veckobasis. Genom att bli majoritetsägare i AutoVex fortsätter vi att investera ytterligare på den växande finska marknaden, och vi utökar vår portfölj av nästa generations marknadsplatser inom motorvertikal. AutoVex är ledande på C2B-auktionsmarknaden för begagnade bilar i Finland och vi ser ett betydande utrymme för tillväxt i verksamheten på en marknad där cirka 270 000 begagnade bilar säljs från en konsument till en bilhandlare varje år, säger Christian Printzell Halvorsen, vd och chef för Schibsteds nordiska marknadsplatser.
AutoVex har haft exceptionell tillväxt sedan etableringen, och hittills har nära 20 000 bilar sålts via plattformen för ett totalt bruttovärde av cirka 350 miljoner euro. Från och med tredje kvartalet i år ökade företagets intäkter från de senaste tolv månaderna (LTM) med ca 330 % på årsbasis.
- AutoVex uppdrag är att skapa det mest effektiva sättet att köpa och sälja begagnade bilar online, samtidigt som det ger bästa möjliga användarupplevelse för både konsumenter och bilhandlare. Schibsted och AutoVex delar en vision för nästa generations marknadsplatser och genom att kombinera våra styrkor kan vi ytterligare accelerera vår tillväxt och konkurrenskraft i Finland. Hela AutoVex-teamet är glada över att gå med i Schibsted och ser fram emot att arbeta och lära tillsammans när vi bygger framtiden för bilhandel online, säger Sebastian Frick, grundare av AutoVex.
Schibsted har sedan tidigare flera ledande varumärken inom motorvertikal över hela Norden, inklusive företag som FINN, Nettbil, Carweb och Honk i Norge, Bilbasen och DBA i Danmark samt Blocket och Bytbil i Sverige. I och med förvärvet av AutoVex bygger företaget vidare på den expertis man har och utökar sitt utbud i Finland med ett nytt koncept.
- Vi är glada över att inkludera AutoVex i vår familj av digitala varumärken och ser fram emot att stödja företagets tillväxt och ytterligare stärka dess marknadsposition i Finland. Förutom att föra vår expertis från att bygga världsledande marknadsplatser till våra nya kollegor, är vi övertygade om att de anställda på AutoVex har erfarenhet och kunskap som vi kan lära av och använda för att ytterligare stärka vår motorvertikal, säger Robin Suwe, head of mobility, Schibsted Nordic Marketplaces.
För ytterligare information:
Atle Lessum
Head of Schibsted Group Communications
Tel.: +47 415 05 645
E-mail: atle.lessum@schibsted.com
Robin Suwe
SVP Mobility in Nordic Marketplaces
Tel.: +46 72-710 20 50
E-mail: robin.suwe@schibsted.com
Jussi Lystimäki
SVP Nordic Accelerator
Tel.: +358 40 549 3218
E-mail: jussi.lystimaki@schibsted.com
Sebastian Frick
CEO AutoVex
Tel.: +358 50 324 4050
E-mail: sebastian@autovex.fi
About AutoVex
AutoVex is the leading used car C2B auction marketplace in Finland. The company is based in Helsinki and employs about 20 people. The AutoVex platform helps consumers sell their car for the best price whilst providing car dealers with an effective purchasing tool. Since launch, around 350 million euros worth of cars have been sold through the platform.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Investment Communications
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum