Irena Požar till Aftonbladet

Irena Požar behöver egentligen ingen närmare presentation. Sedan många år har hon varit en tydlig röst i offentligheten, en röst som både förstår och når en yngre målgrupp.
– Irena Požar är utan tvekan en av Sveriges just nu mest intressanta röster och en röst som dessutom är angelägen för både yngre och äldre. Jag är både glad och stolt att hon nu väljer att bli en del av Aftonbladet och börjar skriva för våra läsare, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Irena Požar, 31, började som reporter på Smålandsposten som 17-åring, följt av Nyheter 24. 2014 började hon skriva för Expressen och hon har jobbat inom Bonnierkoncernen i åtta år. Mest känd är hon idag som chefredaktör för Veckorevyn, tidningen som hon tog över 2019 och som samma år gav henne en nominering till Stora journalistpriset i kategorin ”Årets röst”. Motiveringen löd: ”hon har gett tonårstjejernas anrika trendbibel ett nytt ansikte som granskare av såväl övergrepp som nagellack”. Året därpå utsåg hon till Årets journalist av Sveriges Tidskrifter.
Aftonbladet inledde förra året en större satsning för att bättre nå ut med relevant och oberoende journalistik till en yngre målgrupp, läsare som inte sällan söker sina nyheter och formar sin världsbild i sociala medier.
– Irena Požar blir viktig för att ta nästa steg i vår satsning på journalistik för en ung publik. Hela hennes värv de senaste åren, det hon gjort med Veckorevyn men också på Expressen, imponerar. Nu ser vi fram emot att göra nya stordåd tillsammans. Aftonbladets kraft och ambitioner tillsammans med Irena Požars kunskaper och perspektiv blir en perfect match, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Irena Požar kommer att skriva nyhetskommenterande texter varje vecka, den första publiceras i veckan.
– Jag har haft många fina år på Expressen, men att nu börja skriva för Aftonbladets läsare känns helt rätt. Jag gillar inställningen och att komma till en redaktion som förstår att ta unga läsare på allvar, säger Irena Požar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Irena Požar, chefredaktör Veckorevyn och kolumnist i Aftonbladet. Telefon: 073-526 70 51. E-post: irena.pozar@veckorevyn.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
