Hyresgästföreningen Riksförbundet

Aneby Bostäders hyror är inte klara - bollen ligger hos hyresgästerna

Dela
Aneby Bostäder har gått ut med information om att hyrorna för 2023 nu är klara. Enligt Hyresgästföreningen är det dock inte helt sant. I själva verket är det nu upp till var och en av hyresgästerna att acceptera eller neka hyresvärdens bud.
Fotograf: Mostphotos
Fotograf: Mostphotos

Eftersom det inte finns någon förhandlingsordning mellan Aneby Bostäder och Hyresgästföreningen, innebär det att:

  • Hyresgästföreningen kan inte gå in och förhandla om hyrorna.
  • Aneby Bostäder själva får förhandla med var och en av sina hyresgäster.
  • Hyresvärden kommer med ett bud om höjning, som Aneby Bostäder nu gjort.
  • Det är sen upp till var och en av hyresgästerna att välja att acceptera eller inte. Som hyresgäst accepterar man den nya hyran om man betalar den och man accepterar den inte om man fortsätter att betala sin gamla hyra.
  • Hyresvärden får sen driva frågan vidare.
  • Man kan inte bli uppsagd om man betalar sin gamla hyra, eftersom det är en form av förhandling.

- Aneby Bostäder får det att låta som att de är generösa och inte höjer så mycket som de skulle kunna, men det stämmer inte alls utan det här är en hög höjning. I allmännyttorna i grannkommunerna har inte alls höjt lika mycket, i Eksjö, Nässjö och Jönköping ligger höjningen på 3-4 procent, säger Barbro Svensson, ordförande Hyresgästföreningen Aneby-Nässjö.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen. Man kan säga att trepartsöverenskommelsen ramar in vad de lokala förhandlingarna ska handla om. Överenskommelsen handlar inte om årets hyror utan om sättet att förhandla. Den kan alltså inte användas av endast en av parterna för att räkna fram en viss procentsats för en hyreshöjning, som Aneby Bostäder gjort i det här fallet.

Läs mer
Mer om Trepartsöverenskommelsen: https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresforhandling/trepartsoverenskommelsen/
Mer om vad man kan göra som hyresgäst när hyresvärden direktaviserar: https://www.hyresgastforeningen.se/regioner/sydost/dokument/aneby-bostader/

För mer information, kontakta gärna:
Odisho Anwya
Förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
Telefon: 073 849 21 93
E-post: odisho.anwya@hyresgastforeningen.se

Barbro Svensson
Ordförande Hyresgästföreningen Aneby-Nässjö
Telefon: 076 029 93 61
E-post: barbro.svensson@hyresgastforeningen.se

Region Sydost
Regional pressjour Sydost
010-459 21 00
press.sydost@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Bilder

Fotograf: Mostphotos
Fotograf: Mostphotos
Ladda ned bild

Om

Hyresgästföreningen Riksförbundet
Hyresgästföreningen Riksförbundet



Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Riksförbundet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Riksförbundet

Ny rapport: Inkomstkraven sjunker – men alldeles för långsamt27.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande

Hyresgästföreningens nya rapport visar att allt fler bostadsbolag i Sverige sänker eller slopar sina inkomstkrav. Men utvecklingen går långsamt och ojämnt, och många bostadsbolag – både allmännyttiga och privata – håller fast vid regler som stänger ute hushåll som faktiskt klarar hyran. Resultatet är att människor stängs ute från trygga förstahandskontrakt helt i onödan.

Kallt i lägenheten? Det här har du rätt till och det här kan du göra21.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande

Vintern är här och för många hyresgäster blir det också blir kallt även inomhus - särskilt vid årstidsväxlingarna när temperaturen faller snabbt och värmesystemen inte hinner reagera. Då kan det kännas betydligt kallare än vad som är rimligt. Som hyresgäst har du rätt till en bostad som fungerar men vad är egentligen en rimlig inomhustemperatur? Och vad kan du göra om värmen inte följer med i temperatursvängningarna?

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye