Kallt i lägenheten? Det här har du rätt till och det här kan du göra
Vintern är här och för många hyresgäster blir det också blir kallt även inomhus - särskilt vid årstidsväxlingarna när temperaturen faller snabbt och värmesystemen inte hinner reagera. Då kan det kännas betydligt kallare än vad som är rimligt. Som hyresgäst har du rätt till en bostad som fungerar men vad är egentligen en rimlig inomhustemperatur? Och vad kan du göra om värmen inte följer med i temperatursvängningarna?

– När kylan slår till snabbt får vi alltid många frågor från våra medlemmar. Många hör av sig för att de tycker att det är för kallt och rått hemma, och de undrar vad de kan förvänta sig av sin hyresvärd. För barn, äldre och andra som är mer känsliga blir det inte bara obekvämt utan faktiskt också påfrestande att behöva frysa hemma, säger Johanna Lundmark, kommunikatör på Hyresgästföreningens servicecenter.
Vilka temperaturer gäller?
Lufttemperaturen inomhus bör inte understiga cirka 20 °C. Om temperaturen, uppmätt med en vanlig termometer, är under 20 °C kan det innebära att boendemiljön inte lever upp till det du kan kräva som hyresgäst. Vid extrem väderlek eller snabbt växlande temperaturer kan värmesystemet behöva tid att anpassa sig – men som hyresgäst ska du inte behöva gå runt och frysa under en längre tid.
– Hyresvärden har ansvar för att värmen fungerar – punkt. Men du som hyresgäst kan faktiskt påverka mer än vad många tror. Håll fritt framför element, dra undan tjocka gardiner och flytta undan stora möbler. På så sätt kan värmen spridas lättare. Täpp inte igen ventiler utan låt luften cirkulera för inomhusmiljön. De är små justeringar som både kan höja temperaturen och minska energiförbrukningen. Det gynnar både miljön, plånboken och fastigheten, säger Johanna Lundmark.
Vad har du som hyresgäst rätt att kräva?
- Att hyresvärden utreder problemet om du mätt upp en temperatur under 20 grader .
- Att en utförlig temperaturmätning genomförs om det är för kallt inomhus.
- Att brister åtgärdas inom rimlig tid.
- Att du kan ha rätt till hyresreduktion om lägenheten inte är fullt brukbar.
Vad kan du själv göra – checklistan:
- Mät temperaturen – placera termometern cirka en meter upp från golvet mitt i rummet-
- Dokumentera – skriv ner temperatur, datum, tid och ta gärna foto.
- Se över värmekällor – blockera inte elementen med möbler eller tunga gardiner.
- Felanmäl skriftligt – det ger bättre spårbarhet.
- Felanmäl drag från dörrar och fönster eller problem med ventilationen - täpp aldrig igen ventilationen även om du upplever att det drar
- Du kan vända dig till kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd om värden inte agerar
Läs mer på Hyresgästföreningens webb.
Nyckelord
Kontakter
Gilda RomeroPressekreterareHyresgästföreningen
Tel:072-549 11 55gilda.romero@hyresgastforeningen.seNationell pressjourHyresgästföreningen
Tel:010-459 10 70press@hyresgastforeningen.seBilder

Om oss
Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.
Följ Hyresgästföreningen Riksförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Riksförbundet
Ny rapport: Inkomstkraven sjunker – men alldeles för långsamt27.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningens nya rapport visar att allt fler bostadsbolag i Sverige sänker eller slopar sina inkomstkrav. Men utvecklingen går långsamt och ojämnt, och många bostadsbolag – både allmännyttiga och privata – håller fast vid regler som stänger ute hushåll som faktiskt klarar hyran. Resultatet är att människor stängs ute från trygga förstahandskontrakt helt i onödan.
Hyresgästföreningen kommenterar SCB:s nya siffror: Hyresgäster fortsatt hårdast pressade av boendekostnaderna19.11.2025 08:38:07 CET | Pressmeddelande
När SCB i dag presenterar hushållens boendeutgifter står en sak klar: hyresgäster lägger fortsatt störst andel av sin inkomst på boendet. Trots att kostnaderna ökar för alla är det hyresgästerna som har minst marginaler.
Sex av tio oroade för extremväder – Sverige anses dåligt förberett19.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sex av tio svenskar oroar sig för skogsbränder, översvämningar och torka. Det visar en ny undersökning från Hyresgästföreningen och Röda Korset, gjord av Indikator Opinion. Trots det tycker många att Sverige gör för lite för att förebygga klimatkrisens konsekvenser. Åtta av tio vill att staten investerar mer i förebyggande åtgärder mot klimatrelaterade kriser.
Tingsrätten går på Hyresgästföreningen linje mot Urban Rights14.11.2025 07:26:00 CET | Pressmeddelande
I juni stämde Urban Rights Hyresgästföreningen för att få ut en förhandlingsöverenskommelse – avtal mellan Hyresgästföreningen och fastighetsägare. Det motsatte Hyresgästföreningen då det strider mot principen att skydda förhandlingsintegriteten. Nu går tingsrätten på Hyresgästföreningens linje i tvisten.
Ny rapport: Krisen i backspegeln för fastighetsbranschen4.11.2025 06:04:00 CET | Pressmeddelande
Fastighetsägarna vill påstå att det är de som har tagit den största smällen under de senaste åren. Därför har de krävt chockhöjningar av hyran för att täcka sina kostnader. Men deras egna siffror ger en annan bild. En ny rapport från Hyresgästföreningen visar att branschen har krisen bakom sig och är på väg mot en tydlig återhämtning med goda marginaler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum