Lidl Sverige uppmuntrar till sundare kosthållning
Lidl Sverige har under många år arbetat målmedvetet för att göra sunt och hållbart till det självklara valet för konsumenterna. När nyckelhålsveckan nu drar igång erbjuds över hundra nyckelhålsmärkta produkter i Lidls butiker. Bland varumärkena med nyckelhålsmärkta produkter som erbjuds till kampanjpris återfinns exempelvis Frebaco, och Lidls egna varumärken Kvarnvingen och Freshona.
– Vi når dagligen hundratusentals kunder och genom vårt breda utbud av hållbarhetscertifierade varor möjliggör vi för våra kunder att göra medvetna val. På Lidl är hållbarhetsarbetet integrerat i allt vi gör och där är hållbara matvanor en viktig del i arbetet gentemot våra kunder. Det är viktigt för oss att upplysa om och underlätta för våra kunder kring en sund kosthållning. Nyckelhålsmärkningen synliggör på ett enkelt sätt vilka produkter som bidrar till sundare hälsoval, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Lidl Sverige arbetar aktivt för att bidra till en sundare kosthållning för sina kunder. 2019 definierade livsmedelskedjan ett antal nya hållbarhetsmål som syftar till att bidra till en mer hälsomedveten kost, med bland annat mål för att minska andelen salt, socker och mättat fett i Lidls egna märkesvaror. Reglerna för vilka produkter som får märkas med Nyckelhålet baseras på den senaste forskningen om vilken kost människor bör äta för att må bra och minska risken för kroniska sjukdomar.
– Hela livsmedelsbranschen har ett ansvar i att underlätta för konsumenter att göra mer medvetna val sett till både klimat, miljö och den egna hälsan. Med Nyckelhålsmärkningen på utvalda produkter vägleds kunderna till mer hälsosamma alternativ som bidrar till en sundare kosthållning. Att vi tillsammans med Svensk Dagligvaruhandeln och branschen gemensamt uppmärksammar märkningen under en vecka är ett sätt att tillsammans främja folkhälsan, säger Caroline Kjerstadius.
Nyckelhålsveckan uppmärksammas i butik från och med måndagen den 16 januari och pågår hela veckan i samtliga Lidl-butiker i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Klyftpotatis från Lidl vinner smaktest15.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten har redaktionen på Allt om Mat testat olika sorters klyftpotatis. Med fyra av fem möjliga poäng plockar kryddade potatisklyftor från Lidl hem en delad första plats i redaktionens smaktest. En topplacering att vara stolt över.
Lidl Sverige öppnar ny butik i Mora7.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återetablerar sig i Mora och blir en del av handelsplats Noret. Den nya butiken, som har en försäljningsyta på 1 400 kvadratmeter, kommer att erbjuda Lidls fulla sortiment, och ger återigen boende i området möjlighet att handla på Lidl. Den nya butiken ersätter den tidigare butiken som låg i centrala Mora. Butiken planeras att öppnas under slutet av 2025.
Delikatessköttbullar och lingonsylt från Matriket åter i topp5.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten har Bäst-i-Test satt färdigrullade köttbullar på prov och här tar Lidls delikatessköttbullar från Matriket hem en första plats. Samtidigt har Svenska Dagbladet testat olika sorters rårörda lingon och lingonsylter där Lidls lingonsylt från Matriket får fem av sex i betyg och belönas med en delad andraplats.
Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt31.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
Lidl har den billigaste frukt- och gröntkassen i Sverige24.10.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I en färsk undersökning gjord av Matpriskollen utsågs Lidls frukt- och gröntkasse till den billigaste, när 40 likvärdiga produkter jämfördes hos olika butikskedjor. Skillnaden mellan Lidls kasse och den dyraste var över 200 kr.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum