Sportbladets Patrik Brenning är Årets Sportjournalist

Han har ägnat större delen av 2022 till att granska ungdomsidrotten och avslöjat missförhållanden både inom fotboll, ishockey och ridsport. Nu belönas Sportbladets reporter Patrik Brenning för sitt arbete med utmärkelsen Årets Sportjournalist som delas ut av Svenska Sportjournalistförbundet.
Motiveringen lyder:
”För granskning av missförhållanden i ungdoms- och breddidrotten, som stryker under journalistikens grundpelare att ge de utsatta en röst och utrymme.”
Att Patrik Brenning började med journalistik kring ungdomsidrott började lite som en slump:
– Vi fick ett tips om ett fotbollslag, ett ambitionslag, som betedde sig speciellt. Jag hade aldrig hört begreppet; vad sjutton är ett ambitionslag? Jag skrev och så kom fem nya tips. Och när jag kom in på hockeyn så kom inte fem tips utan tvåhundra, säger han.
Ett typexempel på Patrik Brennings journalistik är artikelserien “Utgallrad”, ett annat är “Stallslavarna” tillsammans med Linn Nordström, som ledde till att Svenska ridsportförbundets ordförande avgick.
– Vi på Sportbladet är såklart väldigt stolta och glada. Patrik Brenning är väldigt värd utmärkelsen efter ett långt enträget arbete att lyfta de här frågorna och sätta ljuset på ungdomsidrotten. Det känns viktigt och har också bidragit till att Sportbladet fått ett stort djup i journalistiken, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.
Sportbladet har genom åren bidragit med flera vinnare när Svenska sportjournalistförbundet, SSF, samlats för att utse årets kollega: Lars Sandlin, Lars Östling, Simon Bank, Mats Wennerholm, Erik Niva, Johanna Frändén och Kristoffer Bergström.
Patrik Brenning är 36 år gammal och uppvuxen i Älta utanför Stockholm. Han kom till Sportbladet 2010 och blir nu den åttonde på tidningen att koras till året sportjournalist (DN har haft tre, Radiosporten två och Expressen en).
Patrik Brennings artiklar utgår ofta från den enskilda människans historia. Inte sällan är det en ung idrottare som hamnat snett i en värld som ena stunden sägs vara för alla och i nästa sorterar bort i hopp om att klättra i tabellen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Patrik Brenning, reporter, Sportbladet. Telefon: 070-525 70 66. E-post: patrik.branning@aftonbladet.se
Magnus Herbertsson, sportchef, Aftonbladet och stf ansvarig utgivare för Sportbladet. Telefon: 070-610 23 62. E-post: magnus.herbertsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
