Sportbladets Patrik Brenning är Årets Sportjournalist
Han har ägnat större delen av 2022 till att granska ungdomsidrotten och avslöjat missförhållanden både inom fotboll, ishockey och ridsport. Nu belönas Sportbladets reporter Patrik Brenning för sitt arbete med utmärkelsen Årets Sportjournalist som delas ut av Svenska Sportjournalistförbundet.
Motiveringen lyder:
”För granskning av missförhållanden i ungdoms- och breddidrotten, som stryker under journalistikens grundpelare att ge de utsatta en röst och utrymme.”
Att Patrik Brenning började med journalistik kring ungdomsidrott började lite som en slump:
– Vi fick ett tips om ett fotbollslag, ett ambitionslag, som betedde sig speciellt. Jag hade aldrig hört begreppet; vad sjutton är ett ambitionslag? Jag skrev och så kom fem nya tips. Och när jag kom in på hockeyn så kom inte fem tips utan tvåhundra, säger han.
Ett typexempel på Patrik Brennings journalistik är artikelserien “Utgallrad”, ett annat är “Stallslavarna” tillsammans med Linn Nordström, som ledde till att Svenska ridsportförbundets ordförande avgick.
– Vi på Sportbladet är såklart väldigt stolta och glada. Patrik Brenning är väldigt värd utmärkelsen efter ett långt enträget arbete att lyfta de här frågorna och sätta ljuset på ungdomsidrotten. Det känns viktigt och har också bidragit till att Sportbladet fått ett stort djup i journalistiken, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.
Sportbladet har genom åren bidragit med flera vinnare när Svenska sportjournalistförbundet, SSF, samlats för att utse årets kollega: Lars Sandlin, Lars Östling, Simon Bank, Mats Wennerholm, Erik Niva, Johanna Frändén och Kristoffer Bergström.
Patrik Brenning är 36 år gammal och uppvuxen i Älta utanför Stockholm. Han kom till Sportbladet 2010 och blir nu den åttonde på tidningen att koras till året sportjournalist (DN har haft tre, Radiosporten två och Expressen en).
Patrik Brennings artiklar utgår ofta från den enskilda människans historia. Inte sällan är det en ung idrottare som hamnat snett i en värld som ena stunden sägs vara för alla och i nästa sorterar bort i hopp om att klättra i tabellen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Patrik Brenning, reporter, Sportbladet. Telefon: 070-525 70 66. E-post: patrik.branning@aftonbladet.se
Magnus Herbertsson, sportchef, Aftonbladet och stf ansvarig utgivare för Sportbladet. Telefon: 070-610 23 62. E-post: magnus.herbertsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum