Volkswagen ID.4 – Sveriges vanligaste elbil

Sedan lanseringen vintern/våren 2021 till och med december 2022 har 16 059 exemplar av ID.4 nyregistrerats på den svenska marknaden, enligt statistik från Mobility Sweden.
Tittar man på rullande bestånd, det vill säga hur många ID.4 som finns registrerade i trafik i Sverige, var siffran 15 816 bilar vid årsskiftet 2022/23. Detta enligt statistik från Car.info som bearbetar aktuell registreringsstatistik från Transportstyrelsen.
I och med detta är ID.4 nu den vanligaste elbilen på svenska vägar. Det var under december förra året som ID.4 körde om de närmaste konkurrenterna Kia e-Niro/Niro EV (15 750 bilar) och Tesla Model 3 (15 547 bilar).
– De flesta som kör mycket bil runt om i Sverige kan nog instämma i att ID.4 blir en allt vanligare syn på vägarna och vid publika laddningsstationer. Vi är förstås väldigt glada och stolta över att allsidiga ID.4 har fallit svenskarna i smaken och på mindre än två år nått positionen som folkelbilen nummer ett. Som varumärke är det där vi vill vara och en position som vi är måna om att behålla, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
ID.4 erbjuds idag i tre versioner: bakhjulsdrivna ID.4 Pro Performance (204 hk), fyrhjulsdrivna ID.4 Pro Performance 4MOTION (265 hk) och fyrhjulsdrivna ID.4 GTX 4MOTION (299 hk).
Av alla nuvarande registrerade bilar är cirka 69 procent ID.4 Pro Performance och cirka 31 procent ID.4 GTX 4MOTION. Versionen ID.4 Pro Performance 4MOTION börjar levereras under 2023.
– ID.4 är en mycket viktig i modell i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken. Orderboken är välfylld och produktionstillgången för vår marknad är god, så vi ser fram emot att leverera många ID.4 till förväntansfulla kunder även i år, säger Sten Forsberg.
Totalt sett hade Volkswagen 30 687 registrerade elbilar (e-up!, e-Golf, ID.3, ID.4, ID.5 och ID. Buzz) vid årsskiftet. ID.3 låg på en åttonde plats med 9 143 bilar.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

Länkar
Om
År 2022 levererade Volkswagen 4,56 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 33 712 nya personbilar under 2022, vilket gav en marknadsandel på 11,7 procent. Av dessa var 37,5 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil även 2022. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 13,3 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum