Detta blir storsäljarna under årets Black Friday

För åttonde året i rad uppmärksammar Elgiganten Black Friday. Sedan 2013 har kampanjen gått från att var ett relativt okänt fenomen till att bli allmänt känt och en väldigt uppskattad handelshögtid bland svenska konsumenter.
Intresset för Black Friday har aldrig varit så stort i Sverige som det varit i år. Svenskar tenderar att i allt större utsträckning planera sina inköp så att de infaller under handelshögtider likt Black Friday. Genom att analysera konsumentmönster och försäljningstal har Elgiganten nu sammanställt årets spaning för vad som blir storsäljarna under årets Black Friday kampanj.
– Under de senaste två åren har mycket förändrats, vi har spenderat mer tid i hemmet och vi har vant oss vid att använda mer avancerad teknik. Vi kan tydligt se att svenskars intresse för det smarta och uppkopplade hemmet har vuxit sig allt starkare, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Hittills under 2021 har robotdammsugare haft en försäljningsutveckling på 40%. Detta segment förväntas ha en stabil försäljningsutveckling även under Black Friday. Man kan också tydligt se att robotdammsugare med tillhörande tömningsstationer blir alltmer populärt. I stället för att själv tömma robotdammsugaren när behållaren är full vill vi att det ska ske automatiskt. Men det är inte bara städningen svenskar vill automatisera. Intresset för röstaassistenter har vuxit sig allt starkare.Genom att koppla upp sin smarta belysning, robotdammsugare, TV eller högtalare mot sin röstassistent kan man styra sitt hem genom röstkommando.
– Vi vill ha ett smartare hem i allt större utsträckning. Detta sätter också nya krav på internetuppkopplingen i hemmet. Vi vill ha snabbare uppkoppling och för det krävs ett stabilt bredband och en kraftfull router. Under de senaste 2 åren har försäljningsutvecklingen för mesh-routrar ökat med 50%, säger Niclas Eriksson.
Detta kan också ha en direkt koppling till att allt fler har en flexibel arbetsplats. Många alternerar mellan hemmakontor och arbetsplatsen. Under 2020 ökade försäljningen av produkter som kopplas till hemmakontor med nästan 400% hos Elgiganten, under 2021 har tillväxten varit fortsatt stabil. När kaffet konsumeras både på arbetsplatsen och hemmakontoret ser vi också att intresset för espressomaskiner ökar. Segmentet har haft en tillväxt på hela 42% under året. Svenskar vill helt klart ha tillgång till gott kaffe på hemma kontoret!
Förutom TV, mobil och laptops som alltid toppar listan av bästsäljare efter en Black Friday kampanj så tror Elgiganten att vinkylar, gaming produkter, espressomaskiner och robotdammsugare kommer hamna på topplistan i procentuell försäljningsutveckling.
Elgigantens topp 10 spaning:
1. TV
2. Mobil
3. Laptop
4. Vinkyl (inkl. övriga integrerade vitvaror)
5. Hörlurar
6. Robotdammsugare
7. Espressomaskin
8. Gamingskärm
9. Soundbar
10. Gaming laptop
Några tips inför Black Friday:
1) Ta hjälp av Elgigantens specialister.
2) Läs köpguider på Elgiganten.se för att hitta en produkt som passar just dig.
3) Innan man genomför sina inköp är det också ett bra tillfälle att se över vad som ligger oanvänt där hemma. Gammal uttjänt elektronik bör lämnas in för återvinning hos exempelvis Elgiganten.
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@elgiganten.seKundtjänst
Tel:0771115115hello@elgigaten.seBilder

Om
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten i Kristianstad får ny kostym och firar 25-årsjubileum30.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Elgiganten i Kristianstad markerar sitt 25-årsjubileum med en stor satsning: ett förnyat varuhus i ny modern tappning. Efter en omfattande ombyggnation bjuder varuhuset på bättre kundupplevelse, med inspirerande utställningar för olika produkter och nytt system för kundsupport. Idag den 30 april 2025 invigs varuhuset på nytt för alla kunder i Kristianstad.
Elgiganten gör kreativ installation på Sergels torg24.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Elgiganten sätter upp en installation på Sergels torg där förbipasserande ser sig själva på storbildsskärm – med en virtuell Elgiganten-påse i handen och roliga tankar kopplade till sitt köp. Med hjälp av teknologier som Augmented Reality (AR) och skeleton tracking skapar Elgiganten en interaktiv, engagerande och minnesvärd upplevelse för de förbipasserande.
LEGO flyttar in hos Elgiganten15.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
LEGO-produkterna har introducerats till Elgigantens butikshyllor, men under den kommande tiden kommer sortimentet att bli ännu mer synligt i varuhusen. Kunderna kan se fram emot ett brett utbud som sträcker sig från DUPLO till den mycket populära Botanical-serien. Samtidigt kick-startar Elgiganten med flera stora event under våren i Stockholm som visar upp set från LEGO:s nya partner Formula 1.
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum