Elgiganten slår nya rekord, har en stark tillväxt och ökar marknadsandelen

Elgiganten, och koncernen Elkjøp Nordic, har haft en stark första halva av räkenskapsåret 2020–2021, med tvåsiffrig tillväxt på samtliga marknader. Tillväxten har stärkts ytterligare under perioden 1 november-12 december, då Elgiganten växte hela 37 procent.
Tekniken viktig under pandemin
I tider med social distansering har tekniken kommit att spela en viktig roll. Enligt en undersökning* genomförd av YouGov på uppdrag av Elgiganten är det exempelvis 30 procent av svenskarna som uppger att de har arbetat hemifrån i mycket högre utsträckning sedan pandemins utbrott, vilket ställt höga krav på välfungerade teknik. När fler arbetar hemma och går i skola på distans har det också blivit viktigt att hemmet, med allt ifrån vitvaror till hemelektronik och uppkoppling, fungerar som det ska. När färre har kunnat träffas fysiskt har tekniken också varit en förutsättning för social samvaro.
Det senaste halvåret har Elgiganten gjort en snabb omställning för att möta nya behov från konsumenter. Utöver att e-handeln har ökat rekordartat, så har också nya tjänster som Drive-In och Video Live Shopping lanserats och tagits emot i rekordfart. Idag består 20% av alla Boka & Hämta-ordrar av Drive-In och dagligen tar de emot cirka 200 Live-Video samtal, något som möjliggör rådgivning även på distans.
–Det har varit ett annorlunda år, där våra kunder, företag och samhället i stort har varit extra beroende av välfungerande teknologi. Samtidigt som hela hemelektronikmarknaden har ökat ser vi att vi tar marknadsandelar. Jag är otroligt stolt över våra 3500 medarbetare som har hjälpt våra kunder i både befintliga och nya kanaler för att tillhandahålla digitala produkter, som är av extra stor relevans i den tiden vi befinner oss i nu. i Vi har också sett en ökning bland våra nya, innovativa tjänster som har växt kraftigt på kort tid. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande konceptet även i framtiden. De här framgångarna är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, innovativa lösningar och ett gott samarbete, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Verksamhetshalvåret i korthet:
- Verksamhetshalvåret sträcker sig från maj till oktober 2020
- Resultatet för halvåret var 7,7 miljarder SEK, en ökning med 22 procent jämfört med samma period ifjol
- Under perioden 1 november till 12 december var tillväxten 37 procent mot samma period ifjol
- E-handel ökar kraftigt med 66% under halvåret
- Ökning i både B2B och B2C försäljningen
- I oktober lanserade Elgiganten ett stort initiativ för att dubbla återvinningen av mobiltelefoner i Sverige
- Elgiganten utsågs till ”Årets Arbetsgivare” under årets Retail Awards.
*Om undersökningen
Digitalt utanförskap är en årlig undersökning som genomförs av Elgiganten i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Undersökningen genomfördes av en online-panel av forskningsinstitutet YouGov under perioden 6 - 22 maj. Totalt genomfördes 4055 CAWI-intervjuer med personer över 18 år, varav 1018 i Sverige.
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@elgiganten.seKundtjänst
Tel:0771115115hello@elgigaten.seBilder




Om
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten gör kreativ installation på Sergels torg24.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Elgiganten sätter upp en installation på Sergels torg där förbipasserande ser sig själva på storbildsskärm – med en virtuell Elgiganten-påse i handen och roliga tankar kopplade till sitt köp. Med hjälp av teknologier som Augmented Reality (AR) och skeleton tracking skapar Elgiganten en interaktiv, engagerande och minnesvärd upplevelse för de förbipasserande.
LEGO flyttar in hos Elgiganten15.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
LEGO-produkterna har introducerats till Elgigantens butikshyllor, men under den kommande tiden kommer sortimentet att bli ännu mer synligt i varuhusen. Kunderna kan se fram emot ett brett utbud som sträcker sig från DUPLO till den mycket populära Botanical-serien. Samtidigt kick-startar Elgiganten med flera stora event under våren i Stockholm som visar upp set från LEGO:s nya partner Formula 1.
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.
Elgigantens kunder samlar in 830 00 kr till Sverige för UNHCR18.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten har tillsammans med sin betalleverantör, fintech-plattformen Adyen, aktiverat en givarfunktion i alla kedjans kassor till förmån för välgörenhet. Över 10 000 kunder donerade i samband med sitt köp och totalt samlades 830 000 kr in. Alla bidrag går oavkortat till Sverige för UNHCR:s viktiga arbete för att hjälpa människor på flykt från krig och katastrofer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum