Priset viktigare än miljömärkning visar ny studie
Klimatfrågan är fortsatt viktig för svenska konsumenter och påverkar deras inställning till konsumtion i flera vardagssituationer. Men den nya studien visar samtidigt hur faktorer som pris och kvalitet är minst lika viktiga som klimatet, ibland till och med viktigare.
– Miljömärkta livsmedel prioriteras av en mindre andel (26 procent) av befolkningen och varumärket är en avgörande faktor. I resultatet ser vi också att miljömärkning anses vara ännu mindre valbart om livsmedlet kommer från ett okänt varumärke, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services.
Studien använder sig av en metod som kallas “splittning” där man delar upp respondenterna i fyra olika grupper och sedan får varje grupp ta ställning till ett påstående.
– Första gruppen får svara på ett grundpåstående och de övriga tre grupperna får svara på grundpåståendet plus något som upplevs negativt. På så sätt kan vi se huruvida olika aspekter påverkar själva köpbeslutet, så kallade ”dealbreakers”, säger Pelle Ahlin Olofsson, Senior Consultant, Demoskop.
Det här är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut. Studien bekräftar att det senaste årets många lager av kris har en tydlig inverkan på individen.
– Tack vare sådana här studier får vi en bild av hur pris, bekvämlighet, kvalitet och klimat korrelerar med varandra. Vilka personliga uppoffringar man är beredd att göra för att samtidigt konsumera ”rätt”, säger Malin Backlund, Insight Manager, Schibsted Marketing Services.
Ett exempel: Bilen spelar fortfarande en viktig roll i vardagen och på fritiden för svenskar. El är det föredragna drivmedlet men när det kommer till elbilar visar studien att bristen på laddningsmöjlighet i närheten av bostaden påverkar konsumenten i beslutet. Brist på laddningsmöjlighet är en tydlig dealbreaker.
Dessutom återfinns tidsenliga insikter kring konsumenters syn på elförbrukning, semesterresan och val av bank. Studien har tagit hänsyn till hur demografiska faktorer som kön och bostadsort påverkar människors köpbeslut.
Hela studien finns att ladda ner på Schibstedforbusiness.com.
För mer information vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Telefon: 079-098 63 86. E-post:ricki.petrini@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum