”Framtidens självkörande fordon kan påverka folkhälsan negativt”

Vilken inverkan kommer självkörande teknik att ha på Stockholms transportsystem?
Den frågan har en grupp KTH-forskare ställt sig, och i början av oktober publicerades studien ”Will leisure trips be more affected than work trips by autonomous technology? Modelling self-driving public transport and cars in Stockholm, Sweden” i den vetenskapliga tidskriften Transportation Research Part A.
– Tidigare forskning kring självkörande teknik har fokuserat på hur tekniken kan förverkligas, och på att den kommer att kunna underlätta jobbpendling. Vi kom istället fram till att det är fritidsresandet som påverkas allra mest av framtidens självkörande fordonstrafik. Det är självklart positivt att människor enklare kan resa till vänner eller fritidsaktiviteter, men det kan även ge negativa konsekvenser i samhället, säger forskarstuderande Erik Almlöf vid ITRL-labbet på KTH.
Enligt den aktuella studien är det särskilt boende i förorter och stadsnära kommuner som kan komma att välja den självkörande tekniken om den blir ett lättillgängligt färdmedel.
Och det är barn och ungdomar som i ökad utsträckning kommer att kunna välja att åka med självkörande fordon framför att gå eller cykla.
– Jag tror ingen vill ha en framtid där barnen exempelvis alltid väljer att enkelt åka med en självkörande bil till skolan eller kompisar istället för att cykla. Barn ska ges alla chanser att röra på sig, säger Erik Almlöf.
I skenet av forskningsstudiens resultat vill han uppmana politiker och beslutsfattare att prioritera en mer övergripande stadsplanering framför en fristående transportplanering.
– Vi måste som samhälle tänka över hur vi egentligen vill använda den självkörande tekniken. Vi kan inte förbjuda biltrafik, den har sin plats. Men gång- och cykeltrafik har också sin, och ger positiva bieffekter.
Dessutom, påpekar han, leder ökad fordonstrafik till mer trafikbuller och ökade utsläpp.
– Vi får inte till en hållbar inriktning över huvud taget om vi som samhälle välkomnar all självkörande ny teknik rakt av. Vi måste noga se över de långsiktiga konsekvenserna, de verkliga samhällseffekterna.
I nästa steg av forskningsprojektet planerar Erik Almlöf att studera självkörande bussar som trafikerar Barkarby utanför Stockholm, och intervjua passagerare och bussförare om hur de upplever den nya tekniken.
– I tidigare studier som jag tagit del av har teknikanvändarna antingen visat sig vara antingen ”jätterädda” eller tyckt att tekniken är spännande. Jag vill borra lite mer i attityderna för att se vad medborgare tycker egentligen – här finns sannolikt mer information än bara de två lägena negativt och positivt.
Vilka negativa scenarier ser du kommer att kunna undvikas genom en kontrollerad tillgång på självkörande fordon på gatorna?
– Vi slipper få stadsmiljöer med fordonstrafik överallt och istället levande miljöer där människor möts. Vi får renare städer som präglas av att stadsborna rör sig aktivt ute på gatorna.
För mer information, kontakta Erik Almlöf på 072 - 148 63 87 eller ealmlof@kth.se.
Nyckelord
Bilder
Om
KTH är Sveriges största och äldsta tekniska universitet. Forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. På KTH finns studenter och forskare från hela världen.
KTH:s fem campus i Stockholmsregionen samlar över 13 000 heltidsstudenter, över 1 500 doktorander och 4 000 anställda. Mer om KTH: https://www.kth.se/om/fakta
Följ KTH
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från KTH
Alternativ till bisfenol A klarar EU:s krav gällande toxicitet och hållbarhet5.12.2025 09:15:13 CET | Pressmeddelande
Forskare har i en tvärvetenskaplig studie identifierat giftfria och hållbara alternativ till bisfenol A (BPA). Dessa alternativ är möjliga framtida ersättare för BPA i flera olika konsumentprodukter, som exempelvis kläder, möbler och plastflaskor.
Ny molekylteknik skulle kunna ge billigare och effektivare vätgasproduktion3.12.2025 15:33:01 CET | Pressmeddelande
Nya framsteg inom vätgasproduktion kan bana väg för högre kapacitet och mer hållbar framställning av denna förnybara energikälla, enligt en ny studie från KTH.
Kalciumkänslig switch förbättrar effekten av cancerläkemedel24.11.2025 21:57:54 CET | Pressmeddelande
Antikroppsläkemedel mot cancer är konstruerade för att ta sig in i tumörceller och frigöra ett toxiskt ämne djupt inne i cellen. Men i praktiken når de ofta inte ända fram. En ny studie visar hur denna ”trojanska häst”-strategi kan göras mer effektiv genom att utnyttja skillnaderna i kalciumkoncentration utanför och inne i celler.
Behandling kan skydda för tidigt födda barn från hjärnskador – svensk studie visar lovande resultat11.11.2025 12:17:06 CET | Pressmeddelande
En behandling som kan skydda för tidigt födda barn från hjärnskador visar lovande resultat i en ny studie. En unik hjärnmodell, skapad med mänskliga celler, har gjort det möjligt för forskare att observera nya detaljer om hur hjärnblödningar påverkar stamceller i hjärnan vid för tidig födsel. Forskarna lyckades även testa ett motmedel som minskade skadorna.
Karta över hjärtat ger nya insikter om fosters utveckling och om hjärtfel29.10.2025 11:05:44 CET | Pressmeddelande
KTH-forskare har tagit fram en ritning över hur det mänskliga hjärtat byggs upp under fosterutvecklingen. Detta skulle kunna leda till nya behandlingar av hjärtfel som hål mellan kamrarna eller klaffmissbildningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
