Schibsted

Sex konkreta förslag – här är framtidens medier enligt unga innovatörer

Dela
Idag lanserar Schibsteds och Stiftelsen Tinius gemensamma inkluderingslabb IN/LAB sajten ”What if the news…?”. Syftet är att skapa förståelse för varför många unga idag upplever att traditionella nyhetsmedier inte är för dem – och ge exempel på innovativa lösningar som skulle kunna vända trenden. ”Vi måste prata med, inte om, de vi vill nå”, säger Belenn Bekele, Community Researcher på IN/LAB.
Deltagarna i News Changemaker-programmet jobbade tillsammans i 10 veckor
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Deltagarna i News Changemaker-programmet jobbade tillsammans i 10 veckor Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted

Schibsted News Media och Stiftelsen Tinius innovationslabb IN/LAB har under hösten samlat en grupp unga från Stockholms ytterstadsområden i ett program kallat ”News Changemaker Program”. Syftet har varit att förstå traditionella mediers utmaningar att nå grupper som i växande grad undviker nyheter. Men gruppen har också haft ett uppdrag: att ta fram produktidéer som kan göra att fler unga känner förtroende för redaktionella medier och upptäcker styrkan med en fri och oberoende journalistik. 

Under News Changemaker-programmet har deltagarna, 10 ungdomar mellan 16-18 år, tagit fram sex stycken idéer för framtidens nyheter. Koncepten utforskar spännande teknologiska möjligheter och inkluderar bland annat en AI-driven “nyhetsterapeut”, tidsbegränsning av nyhetskonsumtion, och medborgar-verifiering av nyheter. 

Idag lanseras samtliga förslag på hemsidan “What if the news…?” tillsammans med processen bakom dem.

– Genom att bjuda in unga till en samskapande process har vi lyckats få fram möjliga nyhetsupplevelser som gruppen själva skulle vilja ta dela av. Vi har så mycket att vinna på att prata med, inte om, de grupper som av olika anledningar står långt bort ifrån traditionella medier idag men som vi vill nå i framtiden, säger Belenn Bekele, Community Researcher på IN/LAB och projektledare för programmet. 

Programmet har genomförts i samarbete med fritidsgården Fritiden i Hallonbergen, Sundbyberg. 

– Det har varit värdefullt för oss att få ge ungdomarna en möjlighet att påverka. Det har också varit en rolig upplevelse att arbeta tillsammans med en så pass stor aktör för att skapa nya idéer för framtiden , säger Hermon Gebre Tensaye, Fritidsledare på Fritiden. 

Koncepten har illustrerats av Marien Singbo,  3D-artist. 

– Vi har velat förstå dessa ungdomars upplevelse av dagens nyhetsmedier, för att sen vända problem till lösningar. Detta är långt ifrån den klassiska processen för produktutveckling, men vi är övertygade om att de spekulativa koncept som kommit ur processen kan väcka både nya tankar och handlingskraft som gör nyhetsmedierna mer tilltalande för fler grupper i samhället, säger Agnes Stenbom, Head of IN/LAB.

Röster från deltagarna: 

“De här var något jag inte trodde jag skulle ta del av men allt kan verkligen hända.”

“Det har varit väldigt roligt och man fick även sin röst hörd.”

“Det har känts lärorikt och roligt att påverka framtiden.”

 

 

För ytterligare information, vänligen kontakta: 
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB. E-post:agnes.stenbom@schibsted.com 
Belenn Bekele, Community Researcher. E-post:belenn.bekele@schibsted.com  

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Deltagarna i News Changemaker-programmet jobbade tillsammans i 10 veckor
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Deltagarna i News Changemaker-programmet jobbade tillsammans i 10 veckor Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Ladda ned bild
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Ladda ned bild
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Foto: Emma-Sofia Olsson/Schibsted
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye