Sex konkreta förslag – här är framtidens medier enligt unga innovatörer
Schibsted News Media och Stiftelsen Tinius innovationslabb IN/LAB har under hösten samlat en grupp unga från Stockholms ytterstadsområden i ett program kallat ”News Changemaker Program”. Syftet har varit att förstå traditionella mediers utmaningar att nå grupper som i växande grad undviker nyheter. Men gruppen har också haft ett uppdrag: att ta fram produktidéer som kan göra att fler unga känner förtroende för redaktionella medier och upptäcker styrkan med en fri och oberoende journalistik.
Under News Changemaker-programmet har deltagarna, 10 ungdomar mellan 16-18 år, tagit fram sex stycken idéer för framtidens nyheter. Koncepten utforskar spännande teknologiska möjligheter och inkluderar bland annat en AI-driven “nyhetsterapeut”, tidsbegränsning av nyhetskonsumtion, och medborgar-verifiering av nyheter.
Idag lanseras samtliga förslag på hemsidan “What if the news…?” tillsammans med processen bakom dem.
– Genom att bjuda in unga till en samskapande process har vi lyckats få fram möjliga nyhetsupplevelser som gruppen själva skulle vilja ta dela av. Vi har så mycket att vinna på att prata med, inte om, de grupper som av olika anledningar står långt bort ifrån traditionella medier idag men som vi vill nå i framtiden, säger Belenn Bekele, Community Researcher på IN/LAB och projektledare för programmet.
Programmet har genomförts i samarbete med fritidsgården Fritiden i Hallonbergen, Sundbyberg.
– Det har varit värdefullt för oss att få ge ungdomarna en möjlighet att påverka. Det har också varit en rolig upplevelse att arbeta tillsammans med en så pass stor aktör för att skapa nya idéer för framtiden , säger Hermon Gebre Tensaye, Fritidsledare på Fritiden.
Koncepten har illustrerats av Marien Singbo, 3D-artist.
– Vi har velat förstå dessa ungdomars upplevelse av dagens nyhetsmedier, för att sen vända problem till lösningar. Detta är långt ifrån den klassiska processen för produktutveckling, men vi är övertygade om att de spekulativa koncept som kommit ur processen kan väcka både nya tankar och handlingskraft som gör nyhetsmedierna mer tilltalande för fler grupper i samhället, säger Agnes Stenbom, Head of IN/LAB.
Röster från deltagarna:
“De här var något jag inte trodde jag skulle ta del av men allt kan verkligen hända.”
“Det har varit väldigt roligt och man fick även sin röst hörd.”
“Det har känts lärorikt och roligt att påverka framtiden.”
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB. E-post:agnes.stenbom@schibsted.com
Belenn Bekele, Community Researcher. E-post:belenn.bekele@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum