Kommerskollegium

Svårt att köpa och sälja begagnade batterier

Dela
Uttjänta batterier från elbilar skulle kunna bidra betydligt mer i den gröna omställningen. Men dagens handelsregler innehåller kraftiga begränsningar för hur företag och länder kan sälja och köpa begagnade litiumjonbatterier. Det visar en ny utredning från Kommerskollegium, som föreslår att reglerna moderniseras.
Begagnade batterier från elbilar klassas som avfall enligt dagens handelsregler, vilket medför begränsningar vid export och import.
Begagnade batterier från elbilar klassas som avfall enligt dagens handelsregler, vilket medför begränsningar vid export och import.

Efterfrågan på litiumjonbatterier bedöms stiga kraftigt i takt med att bilar, lastbilar och andra fordon framöver kommer att drivas med el i stället för med fossila bränslen. Att kunna köpa och sälja begagnade elbilsbatterier blir en viktig del i att kunna möta den stigande efterfrågan. Men i dag finns begränsningar för handeln, visar Kommerskollegiums utredning.

Begagnade batterier klassas till exempel som avfall enligt dagens handelsregler, och reglerna för handel med avfall innehåller kraftiga begränsningar för att skydda miljön. Många företag och branschorganisationer som vill handla med begagnade batterier behöver dessutom hantera flera olika komplicerade regelverk för att ens kunna sälja eller köpa batterier.

– Vi ska inte sänka miljöskyddet. Däremot är en del äldre regler enbart inriktade på miljöskydd och tar inte alls in handelsaspekter. Så vissa regler skulle kunna justeras och bli mer moderna så att handeln kan hjälpa till i övergången till en mer hållbar, cirkulär ekonomi, säger Isaac Ouro-Nimini, utredare på Kommerskollegium.

Här kan du läsa mer om utredningen: Trade rules for a circular economi - The case of used lithium-ion batteries 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Begagnade batterier från elbilar klassas som avfall enligt dagens handelsregler, vilket medför begränsningar vid export och import.
Begagnade batterier från elbilar klassas som avfall enligt dagens handelsregler, vilket medför begränsningar vid export och import.
Ladda ned bild
Isaac Ouro-Nimini, utredare Kommerskollegium.
Isaac Ouro-Nimini, utredare Kommerskollegium.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Kommerskollegium
Kommerskollegium
Box 6803
113 86 STOCKHOLM

08-690 48 00 (växel)https://www.kommerskollegium.se

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik.

www.kommerskollegium.se

@sweboardoftrade

 

Följ Kommerskollegium

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kommerskollegium

Trumps tullar skulle drabba svensk export negativt – men USA drabbas hårdast10.10.2024 09:50:47 CEST | Pressmeddelande

Om USA skulle införa omfattande tullar mot Kina och resten av världen, vilket Donald Trump sagt att han kommer göra om han blir president, kan Sveriges export till USA minska med 16 procent. Fordonsindustrin, som utgör en tredjedel av Sveriges export till USA, är särskilt utsatt. De största negativa effekterna drabbar dock USA. Detta visar en ny analys från Kommerskollegium.

Fransmännen förbjuder benämningen vegetariska köttbullar – i syfte att inte vilseleda konsumenter17.9.2024 14:38:04 CEST | Pressmeddelande

När det kommer till att tala klarspråk om varors innehållsdeklaration har fransmännen nyligen varit på bollen och protesterat mot att varor säljs som kallas ”vegetariska köttbullar”. Det framkommer i en ny rapport från Kommerskollegium, som varje år analyserar det gångna årets svenska och utländska anmälningar enligt EU:s anmälningsdirektiv.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye