Fack och arbetsgivare i gemensam satsning för sund konkurrens i byggbranschen

Nu ansöker Byggföretagen tillsammans med en rad andra arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i bygg- och anläggningsbranschen om medel för att förlänga det framgångsrika projektet ”Sund konkurrens och schyssta byggen". De insatser som planeras till 2023 omfattar bland annat utbildningsinsatser, ett nytt hållbarhetsindex för att mäta sunda byggarbetsplatser, samt fortsatt utvecklingsarbete för de arbetslivskriminalitetscenter som just nu öppnas runtom i landet.

- Byggföretagen arbetar hårt och långsiktigt för en byggbransch med nolltolerans mot medvetet fusk och brott mot gällande lagar och regler. Vi kan aldrig acceptera att schyssta byggare slås ut av kriminella aktörer. Det är en styrka att arbetsgivare och fack återigen kan kroka arm i denna fråga som är så viktig för hela branschen, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Sedan 2018 bedrivs ett intensivt arbete från såväl branschens som offentlighetens sida för att tillsammans åstadkomma en sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. I projektet "Sund konkurrens och schyssta byggen" finns flera samarbetsytor med myndigheter och övriga berörda aktörer.

Ansökningen om en förlängning av projektet ”Sund konkurrens och schyssta byggen” lämnades in till Arbetsmiljöverket fredagen den 3 februari 2023 och är det sjätte steget i ett långsiktigt förändringsarbete i branschen.

Bakom ansökningen står Byggföretagen tillsammans med Ledarna och Seko och i nära samverkan med Maskinentreprenörerna, Måleriföretagen, Installatörsföretagen, Glasbranschföreningen, Plåt & Ventföretagen, Unionen och Elektrikerförbundet.

Byggnads som tidigare ingått i projektet har i år valt att inte medverka längre.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Färdplan 2045: ”Fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand”21.2.2024 13:29:25 CET | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn lägger i dag fram en uppgraderad färdplan med uppmaningar till regeringen och åtaganden till branschen för att öka tempot i Sveriges klimatomställning. - När rätt förutsättningar är på plats kommer bygg- och anläggningssektorn med stolthet visa hur fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen i möte med regeringen om arbetsplatsolyckor12.2.2024 10:48:39 CET | Pressmeddelande

Tisdagen 13 februari träffar Byggföretagen statsminister Ulf Kristersson, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av den senaste tidens allvarliga arbetsplatsolyckor. – Vi kommer lyfta behovet av en säkerhetskultur på varje arbetsplats. Säkerhet är ett helhetsansvar – arbetsmarknadens parters, entreprenörens och individens, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.