ElektronikBranschen

Nu moderniseras ett omodernt och orättvist system

Idag överlämnar Utredningen om privatkopieringsersättning (Ju 2020:18) sitt betänkande till justitieminister Morgan Johansson. ElektronikBranschen välkomnar att det omoderna och orättvisa ersättningssystemet för privatkopiering nu moderniseras.
Pernilla Enebrink, vd ElektronikBranschen

Den så kallade ”kassettbandsskatten” infördes under 1990-talet för att kompensera upphovsrättsinnehavare för förlust av inkomst när människor kopierade skivor till kassettband.

Digitaliseringen och streamingstjänsterna innebär att vi konsumerar media på ett helt annat sätt än tidigare. Undersökningar har bekräftat att privatkopieringen i Sverige i princip upphört. Merparten av all video och musik som konsumeras idag streamas och mycket lite kopieras direkt av privatpersoner. Med nuvarande lagstiftning tvingas konsumenterna betala dubbelt, något som kommer försvinna i och med utredningens förslag om att ersättning bara ska ges för faktisk skada.

– Dagens besked från utredningen är välkommet. Systemet är gammalt och har blivit både omodernt och orättvist. Det är inte rimligt att konsumenter ska ersätta rättighetsinnehavarna både via avgifter till streamingtjänster och via sina inköp av till exempel mobiltelefoner. Det är mycket efterlängtat att det föreslås en förändring av detta, säger Pernilla Enebrink, vd för ElektronikBranschen.

Privatkopieringsersättningen har varit omtvistad och under det senaste decenniet har frågan varit föremål för flera rättsprocesser. Även detta kommer att förändras i och med att utredningen föreslår att en myndighet numera ska bedöma hur stor skada en upphovsrättsinnehavare har lidit.

– Nu får vi äntligen ett slut på eviga förhandlingar och processer i domstol. Vi har hela tiden ansett att det är märkligt att en fristående organisation, som dessutom företräder rättighetsinnehavarna, har gjort dessa bedömningar. Systemet kommer också bli mer förutsebart för alla parter, säger Pernilla Enebrink.

När utredningen tillsattes uppmanades regeringen att särskilt titta på hur Finland har hanterat frågan om privatkopieringsersättning. Det var något som ElektronikBranschen välkomnade särskilt.

– Vi hade hellre sett att utredningen föreslog ett ersättningssystem där staten tar det övergripande ansvaret för att samla in och betala ut ersättningen. Så har man löst problemet i Finland och det hade varit bra att göra likadant i Sverige. Men på det stora hela är utredningens förslag ett stort steg framåt, avslutar Pernilla Enebrink.

Pernilla Enebrink, vd ElektronikBranschen

ElektronikBranschen

ElektronikBranschen är branschorganisationen för leverantörer, distributörer och handlare inom konsumentelektronik, foto och service.  Tillsammans arbetar vi för en stark och hållbar bransch.

Följ ElektronikBranschen

Senaste pressmeddelandena från ElektronikBranschen

Ny rapport: Elektronikskatten nu 670 kronor - ger negativ miljöeffekt28.4.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande

Få konsumenter vet att när de exempelvis köper en monitor för 2 000 kronor betalar de 670 kronor i elektronikskatt. En ”miljöskatt” med negativ effekt på miljön som drar in miljarder till staten. Forskningen, statens myndigheter och branschen är alla kritiska till skatten. Det visar en färsk rapport från ElektronikBranschen, TechSverige, Teknikföretagen och Dataspelsbranschen.

Riksdagsseminarium: Elektronikskatten - En ekonomisk börda för svenska folket och miljön17.4.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande

Elektronikskatten, i lagstiftningen kallad skatt på kemikalier i viss elektronik, har visat sig vara ohållbar utifrån en mängd olika perspektiv. Den 17 april bjuder Elektronikbransch tillsammans med Moderaterna in till ett riksdagsseminarium om Elektronikskatten och ett samtal om dess effekter på svenskarna och miljön samt om varför den drabbar hushållen med tunnast plånböcker hårdast.