ElektronikBranschen

En ineffektiv skatt blir ännu sämre

ElektronikBranschen lämnar idag över sitt remissvar till promemorian ”En enklare och tydligare kemikalieskatt (Fi2022/00478)”. Det är välkommet att regeringen till slut verkar ha tagit till sig av kritiken som riktats mot skatten. Tyvärr kommer förslaget innebära kraftigt ökade kostnader på större skärmar och riskerar även att leda till negativ miljöeffekt.

­─ Det här är en elektronikskatt som saknar miljöstyrande effekt och borde tas bort, säger Pernilla Enebrink, vd för ElektronikBranschen.

ElektronikBranschen står bakom ambitionen att fasa ut farliga ämnen i hemelektronik, men utgångspunkten måste vara effektiva styrmedel som medför positiva effekter för miljön. Detta arbete sköts bäst genom att förbjuda farliga ämnen och då på EU-nivå.

Trots kritiken som riktats mot skatten, bland annat från de statliga myndigheterna KEMI och Skatteverket samt från den samlade branschen, har regeringen svarat med att föreslå flera höjningar. Utredningen föreslår att fortsätta beskatta produkter som inte innehåller de angivna kemikalierna, brom, klor eller fosfor.

─ Produkter som är fria från angivna farliga ämnen ska naturligtvis inte beskattas. Förslaget leder också till högre skatt, vilket man skriver att den inte har för avsikt att göra, säger Pernilla Enebrink.

Produkter med större skärmar kan av säkerhetsskäl inte helt sluta använda brom och klor annat än på sikt. Eftersom skattens omfattning ökar kraftigt på dessa produkter krävs en korrigering av skatten för större skärmar. Idag får brom, klor och fosfor som tillförts på ett säkrare sätt göra avdrag på skatten. Utredningens förslag gör dock ingen skillnad på miljöpåverkan i flamskyddsmedlet. Det finns exempelvis fosforbaserade flamskyddsmedel som är viktiga substitut för farligare kemikalier. Incitamenten att välja dessa försvinner helt med det nya förslaget.

─ Förslaget riskerar faktiskt att få direkt motsatt effekt, då det exempelvis inte lönar sig med miljövänligare fosforalternativ. Regeringen borde i stället lägga sina resurser på arbetet att fasa ut och förbjuda farliga ämnen på EU-nivå, säger Pernilla Enebrink.

Kontakta gärna mig på pernilla.enebrink@elektronibranschen.se eller på 073-042 90 37.

ElektronikBranschen

ElektronikBranschen är branschorganisationen för leverantörer, distributörer och handlare inom konsumentelektronik, foto och service.  Tillsammans arbetar vi för en hållbar elektronikbransch.

Följ ElektronikBranschen

Senaste pressmeddelandena från ElektronikBranschen

Ny rapport: Elektronikskatten nu 670 kronor - ger negativ miljöeffekt28.4.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande

Få konsumenter vet att när de exempelvis köper en monitor för 2 000 kronor betalar de 670 kronor i elektronikskatt. En ”miljöskatt” med negativ effekt på miljön som drar in miljarder till staten. Forskningen, statens myndigheter och branschen är alla kritiska till skatten. Det visar en färsk rapport från ElektronikBranschen, TechSverige, Teknikföretagen och Dataspelsbranschen.

Riksdagsseminarium: Elektronikskatten - En ekonomisk börda för svenska folket och miljön17.4.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande

Elektronikskatten, i lagstiftningen kallad skatt på kemikalier i viss elektronik, har visat sig vara ohållbar utifrån en mängd olika perspektiv. Den 17 april bjuder Elektronikbransch tillsammans med Moderaterna in till ett riksdagsseminarium om Elektronikskatten och ett samtal om dess effekter på svenskarna och miljön samt om varför den drabbar hushållen med tunnast plånböcker hårdast.