Årsrapport ANBARO: Nöjdheten består, framför allt hos de allra äldsta

Undersökningen ANBARO mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan (serviceresor) och är en löpande kvalitetsundersökning för större delen av landet. Året som gått har präglats av en återhämtning efter pandemin, resenärerna reser nu oftare och samåkningen har återinförts.
Åldersskillnader i attityd
I årets rapport presenteras en fördjupning som tar reda på om det finns skillnader i åsikter och attityder utifrån ålder eller resefrekvens.
– Det finns skillnader, visar det sig. Både reslängd och nöjdheten ökar med stigande ålder, men också framförhållningen i att förboka sin resa. De mest frekventa resenärerna är minst nöjda med väntetid, avresetid och bemötande vid beställning och av förare. De medelålders åldersgrupperna upplever inte i samma utsträckning att de får svar direkt när de bokar, även här finns en koppling till resefrekvensen konstaterar Mattias Andersson som ansvarar för undersökningen på Svensk Kollektivtrafik.
Framförhållningen är också kopplat till resefrekvensen: de som reser ofta är de som oftare bokar mindre än en timma innan avresa. De som ofta reser sjukresor reser mer planerat och mindre ofta akuta sjukresor.
Fortsatt hög nöjdhet
Den generella nöjdheten är fortsatt hög. 91 procent av färdtjänstresenärerna är nöjda med beställning och resa sammantaget och för sjukresenärerna är nöjdheten på motsvarande 90 procent. För både färdtjänst och sjukresor är 93 procent nöjda med förarens bemötande. I resor med färdtjänst kom 94 procent av resenärerna fram i tid och för sjukresor där ofta ankomst till tidsbokade vårdkontakter är viktiga kom hela 95 procent fram i tid.
I förra årets rapport lyftes att fler av de resenärer som behöver hjälp i samband med sin resa (t ex med bältet, med hjälpmedel och att följas till entrédörren) hade behövt påminna föraren om att de behöver hjälp. I år syns en tydlig förbättring vad gäller nöjdheten med att få hjälp med bältet och till fastighetens entrédörr - ett tecken på att Svensk Kollektivtrafiks medlemmar använder resultaten från ANBARO i sitt systematiska kvalitetsarbete.
Åtgärder krävs för att minska förarbristen
Under de senaste åren har brist på både förare och fordon i många delar av landet påverkat möjligheten att erbjuda resenärerna de resor och den service de efterfrågat.
– För att komma till rätta med förarbristen behövs åtgärder som gör föraryrket mer attraktivt. Branschen arbetar aktivt med frågan, bland annat förarcertifieringar, men det krävs också att regeringen och staten bidrar, bland annat genom att ta bort den nyinförda årliga avgiften för taxiförarlegitimation samt göra det möjligt för de som går förarutbildning på gymnasiet att ta anställning som taxiförare direkt efter studenten, kommenterar Mattias Andersson.
FAKTA
Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan. Undersökningen är en löpande kvalitetsundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik tillsammans med dess medlemmar. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Totalt täcker ANBARO 95% av landets kommuner och 20 av Sveriges 21 län är representerade i undersökningen. Undersökningen HANBARO mäter upplevd kvalitet på handläggningsförfarandet för färdtjänst och riksfärdtjänst och täcker 27% av landets kommuner. Dessutom mäts flex- och skolskjutsresor i separata undersökningar.
Nyckelord
Kontakter
Mattias AnderssonProjektledare
Tel:076-526 90 75mattias.andersson@svenskkollektivtrafik.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är årets smartaste julklapp14.11.2025 07:31:03 CET | Pressmeddelande
I år får HUI:s julklappsval konkurrens, då ett stort antal av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar marknadsför kollektivtrafiken som en utmanare till ”Årets julklapp”. Runt om i Sverige har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen gått ihop för att lyfta kollektivtrafiken som "Årets smartaste julklapp".
Rapport om biljettkontroll: Så får vi resenärerna att sluta planka29.9.2025 14:53:07 CEST | Pressmeddelande
Hela 93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Betalningsviljan är lägst runt storstäderna, men det är fler som säger att de inte vill betala än de som faktiskt inte betalar för sin resa. Det visar en ny fördjupningsrapport från Kollektivtrafikbarometern, med fokus på frågor kring attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.
Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande
Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.
Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande
Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.
Rapport: Djupt orättvis förmånsbeskattning av resor6.5.2025 10:00:31 CEST | Pressmeddelande
Män, höginkomsttagare och storstadsbor är vinnare med dagens förmånsbeskattning av resor. Kvinnor, landsbygdsbor och låg- och medelinkomsttagare är förlorare. Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

