Stigande resultat för Schibsted i fjärde kvartalet

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här
Schibsted ökade intäkterna under fjärde kvartalet 2022 med 3 procent** jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 3 988 MNOK (3 936 MNOK), och resultatet (EBITDA) landade på 651 MNOK (634 MNOK), en ökning med 3 procent.
News Media
Intäkterna för News Media, där bland annat Aftonbladet, SvD, Omni och Podme ingår, landade under fjärde kvartalet på 2 019 MNOK (2 055 MNOK), justerat för valutaförändringar i nivå med föregående år. EBITDA-marginalen landade på 9 procent. Aftonbladets totala intäkter minskade med 3 procent till 415 MSEK (430 MSEK).
De digitala prenumerationsintäkterna i News Media ökade med 20 procent* under fjärde kvartalet. Totalt växte prenumerationsintäkterna med 8 procent*, inklusive print.
– Den digitala transformationen fortsätter. För Aftonbladets del tappar print mindre än väntat samtidigt som tidningen ökar de digitala prenumerationsintäkterna, främst drivet av tillväxt i Plus. I kombination med god kostnadskontroll och tillväxt i nya områden, inte minst affiliate, kompenserar Aftonbladet tappet i annonsintäkter, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för News Media-divisionen.
Under kvartalet nådde Aftonbladet fler än fyra miljoner läsare varje dag och ökade gapet till konkurrenterna (Orvesto). Samtidigt har positionen som de ungas förstahandsval stärkts (Ungdomsbarometern, 16-24 år). Även Svenska Dagbladet visar en fortsatt stark tillväxt i den digitala prenumerationsaffären, men också en hög betalningsvilja för papperstidningen, som är fortsatt viktig för prenumeranterna. SvD:s satsning på podd har gjort att tidningen når nya delar av målgruppen. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet belönades i november med Stora Journalistpriset, Aftonbladets ekonomikommentator Andreas Cervenka blev Årets röst, och SvD:s politikreportrar Maggie Strömblad och Torbjörn Nilsson blev Årets berättare för artikelserien Sveriges väg in i Nato.
De digitala annonsintäkterna minskade med 7 procent* i Sverige justerat för valutaförändringar, till 264 MNOK (285 MNOK). Annonsintäkterna i Sverige totalt sett landade på 328 MNOK (362 MNOK).
– Annonstappet är väntat och en konsekvens av de makroekonomiska utmaningar vi nu möter. För att parera detta minskar News Media kostnaderna med brutto 500 miljoner kronor de kommande två åren. Det säkrar digitalt hållbara och lönsamma mediehus, men också att vi kan fortsätta driva digitaliseringen, säger Siv Juvik Tveitnes.
Marketplaces Sweden
Omsättningen för Marketplaces Sweden (Blocket, Bytbil och Qasa) ökade med 2 procent till 277 MSEK (271 MSEK), främst drivet av Blocket Motor som hade fortsatt stark tillväxt under fjärde kvartalet och ökade intäkterna med 12 procent.
Även bostadsvertikalen hade ett starkt fjärde kvartal drivet av transaktionsintäkter i Qasa och ökade omsättningen med 58 procent. Intäkterna för Blocket Jobb var i linje med ett starkt fjärde kvartal föregående år, trots en vikande jobbmarknad.
Antalet annonser för privatpersoner inom Köp & Sälj växte med 109 procent under fjärde kvartalet. Samtidigt backade intäkterna enligt prognos under perioden, som resultat av det strategiska borttagandet av avgifter för annonsinläggning. Oro i omvärlden påverkade också reklamintäkterna negativt. EBITDA-marginalen var trots det stabil på 40 procent, främst på grund av den starka tillväxten i Motor och en god kostnadskontroll.
– Vi stärker samtliga affärsområden och ser möjligheter för tillväxt i en skakig omvärld. Blocket fortsätter sin transformation av Köp & Sälj med stark tillväxt i användarnas engagemang och ett ökat användande av våra betalnings- och fraktlösningar. Tillväxten i Blocket Motor accelererar, vilket kompenserar för en svagare utveckling på jobbmarknaden och i reklamintäkter. Vi fördjupar också vårt samarbete inom Nordic Marketplaces, som kommer stärka Blockets innovationskraft och våra tillväxtmöjligheter framåt, säger Robin Suwe, vd för Blocket.
Financial Services & Ventures
Financial Services & Ventures ökade de underliggande intäkterna med 14 procent** och landade på 562 MNOK (526 MNOK) i det fjärde kvartalet.
Lendo Groups tillväxt fortsatte under fjärde kvartalet och intäkterna ökade med 16 procent* till 295 MNOK (262 MNOK), huvudsakligen på grund av ett starkt inflöde av nya ansökningar i Sverige och Norge. Ökade marknadsföringskostnader och utveckling av nya produktvertikaler påverkade EBITDA-marginalen som landade på 12 procent (17 procent). Strategin framåt har reviderats med fokus på de skandinaviska marknaderna, vilket sker parallellt med den pågående strategiska översynen av Lendo.
Prisjakt hade ett starkt fjärde kvartal och ökade omsättningen med 17 procent* jämfört med samma kvartal föregående år, fortsatt drivet av högre intjäning på den trafik som skickas till e-handlarna.
EBITDA-marginalen för Financial Services & Ventures ökade kraftigt och landar på 19 procent (10 procent), främst på grund av stark intäktstillväxt för alla större varumärken i kombination med en god kostnadskontroll.
Schibsted Ventures hade en lägre investeringsaktivitet även detta kvartal med fokus riktat på att supporta de befintliga portföljbolagen att balansera fortsatt tillväxt med ökat fokus på lönsamhet.
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här
*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
