Stigande resultat för Schibsted i fjärde kvartalet

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här
Schibsted ökade intäkterna under fjärde kvartalet 2022 med 3 procent** jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 3 988 MNOK (3 936 MNOK), och resultatet (EBITDA) landade på 651 MNOK (634 MNOK), en ökning med 3 procent.
News Media
Intäkterna för News Media, där bland annat Aftonbladet, SvD, Omni och Podme ingår, landade under fjärde kvartalet på 2 019 MNOK (2 055 MNOK), justerat för valutaförändringar i nivå med föregående år. EBITDA-marginalen landade på 9 procent. Aftonbladets totala intäkter minskade med 3 procent till 415 MSEK (430 MSEK).
De digitala prenumerationsintäkterna i News Media ökade med 20 procent* under fjärde kvartalet. Totalt växte prenumerationsintäkterna med 8 procent*, inklusive print.
– Den digitala transformationen fortsätter. För Aftonbladets del tappar print mindre än väntat samtidigt som tidningen ökar de digitala prenumerationsintäkterna, främst drivet av tillväxt i Plus. I kombination med god kostnadskontroll och tillväxt i nya områden, inte minst affiliate, kompenserar Aftonbladet tappet i annonsintäkter, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för News Media-divisionen.
Under kvartalet nådde Aftonbladet fler än fyra miljoner läsare varje dag och ökade gapet till konkurrenterna (Orvesto). Samtidigt har positionen som de ungas förstahandsval stärkts (Ungdomsbarometern, 16-24 år). Även Svenska Dagbladet visar en fortsatt stark tillväxt i den digitala prenumerationsaffären, men också en hög betalningsvilja för papperstidningen, som är fortsatt viktig för prenumeranterna. SvD:s satsning på podd har gjort att tidningen når nya delar av målgruppen. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet belönades i november med Stora Journalistpriset, Aftonbladets ekonomikommentator Andreas Cervenka blev Årets röst, och SvD:s politikreportrar Maggie Strömblad och Torbjörn Nilsson blev Årets berättare för artikelserien Sveriges väg in i Nato.
De digitala annonsintäkterna minskade med 7 procent* i Sverige justerat för valutaförändringar, till 264 MNOK (285 MNOK). Annonsintäkterna i Sverige totalt sett landade på 328 MNOK (362 MNOK).
– Annonstappet är väntat och en konsekvens av de makroekonomiska utmaningar vi nu möter. För att parera detta minskar News Media kostnaderna med brutto 500 miljoner kronor de kommande två åren. Det säkrar digitalt hållbara och lönsamma mediehus, men också att vi kan fortsätta driva digitaliseringen, säger Siv Juvik Tveitnes.
Marketplaces Sweden
Omsättningen för Marketplaces Sweden (Blocket, Bytbil och Qasa) ökade med 2 procent till 277 MSEK (271 MSEK), främst drivet av Blocket Motor som hade fortsatt stark tillväxt under fjärde kvartalet och ökade intäkterna med 12 procent.
Även bostadsvertikalen hade ett starkt fjärde kvartal drivet av transaktionsintäkter i Qasa och ökade omsättningen med 58 procent. Intäkterna för Blocket Jobb var i linje med ett starkt fjärde kvartal föregående år, trots en vikande jobbmarknad.
Antalet annonser för privatpersoner inom Köp & Sälj växte med 109 procent under fjärde kvartalet. Samtidigt backade intäkterna enligt prognos under perioden, som resultat av det strategiska borttagandet av avgifter för annonsinläggning. Oro i omvärlden påverkade också reklamintäkterna negativt. EBITDA-marginalen var trots det stabil på 40 procent, främst på grund av den starka tillväxten i Motor och en god kostnadskontroll.
– Vi stärker samtliga affärsområden och ser möjligheter för tillväxt i en skakig omvärld. Blocket fortsätter sin transformation av Köp & Sälj med stark tillväxt i användarnas engagemang och ett ökat användande av våra betalnings- och fraktlösningar. Tillväxten i Blocket Motor accelererar, vilket kompenserar för en svagare utveckling på jobbmarknaden och i reklamintäkter. Vi fördjupar också vårt samarbete inom Nordic Marketplaces, som kommer stärka Blockets innovationskraft och våra tillväxtmöjligheter framåt, säger Robin Suwe, vd för Blocket.
Financial Services & Ventures
Financial Services & Ventures ökade de underliggande intäkterna med 14 procent** och landade på 562 MNOK (526 MNOK) i det fjärde kvartalet.
Lendo Groups tillväxt fortsatte under fjärde kvartalet och intäkterna ökade med 16 procent* till 295 MNOK (262 MNOK), huvudsakligen på grund av ett starkt inflöde av nya ansökningar i Sverige och Norge. Ökade marknadsföringskostnader och utveckling av nya produktvertikaler påverkade EBITDA-marginalen som landade på 12 procent (17 procent). Strategin framåt har reviderats med fokus på de skandinaviska marknaderna, vilket sker parallellt med den pågående strategiska översynen av Lendo.
Prisjakt hade ett starkt fjärde kvartal och ökade omsättningen med 17 procent* jämfört med samma kvartal föregående år, fortsatt drivet av högre intjäning på den trafik som skickas till e-handlarna.
EBITDA-marginalen för Financial Services & Ventures ökade kraftigt och landar på 19 procent (10 procent), främst på grund av stark intäktstillväxt för alla större varumärken i kombination med en god kostnadskontroll.
Schibsted Ventures hade en lägre investeringsaktivitet även detta kvartal med fokus riktat på att supporta de befintliga portföljbolagen att balansera fortsatt tillväxt med ökat fokus på lönsamhet.
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här
*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum